Page 2 of 2
Posted: Thu Mar 13, 2008 9:48 am
by Leemanske
Ik werk als verkoper in een garage bij Fiat, Lancia en Alfa
En als de wagens aankomen moet er wel degelijk 0.5 tot 1liter olie bijgevoegd worden...
Denk dat dit bij bijna alle merken zo zal zijn omwille van de kostenbesparing
Posted: Fri Mar 14, 2008 1:17 am
by Keung
@ Culasse: Het is toch de waarheid.
Ik spreek alleen uit eigen ervaring, zelf ben ik werkzaam bij de Honda dealer in de werkplaats.
Niet voor niets moet een auto afleverings klaargemaakt worden voor aflevering cq. proefrit
Het i-vtec systeem zal alleen functioneren als er voldoende olie en oliedruk aanwezig is.
De aanwezige olieniveausensor dient alleen als indicatie en niet als de-activatie van de i-vtec.
Een vastgelopen motor is de oorzaak altijd moeilijk vast te stellen.
Het gebrek aan motorolie is geheel verantwoordelijk aan menselijke fouten/ manco's.
Af-fabriek wordt enkel gevuld tot het minimum.
De dealer hoort deze te vullen tot het maximum bij afleveringsbeurt of onderhoudsbeurt.
De eigenaar zal de oliepeil regelmatig moeten controleren en indien nodig bijvullen, de olieniveausensor is een extra hulpmiddel.
Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.
Posted: Fri Mar 14, 2008 9:23 am
by Leemanske
En uitervaring bij mijn vorige Honda civic coupé weet ik
Als het lampje van het olieniveau heeft opgelicht
Dat het meestal al te laat is !!
Posted: Fri Mar 14, 2008 10:01 am
by Mathy M
Keung wrote:Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.
Inderdaad ja, hoezo is dat dan?
Posted: Fri Mar 14, 2008 10:57 am
by AllGo
Leemanske wrote:En uitervaring bij mijn vorige Honda civic coupé weet ik
Als het lampje van het olieniveau heeft opgelicht
Dat het meestal al te laat is !!
Ik denk dat dat de oliedruk is.. Dat is wat anders dan olieniveau..
De olieniveau waarschuwing bij de laatste generatie civics is overigens al verrekte vroeg.. Als de olie halverwege min en max komt, gaat ie al piepen...
Posted: Fri Mar 14, 2008 10:58 am
by AllGo
Mathy M wrote:Keung wrote:Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.
Inderdaad ja, hoezo is dat dan?
Omdat het in japan en azie gebruikelijker is om regelmatig de olie te controleren, in europa gebeurt dit niet (enkele uitzonderingen daargelaten).
Posted: Fri Mar 14, 2008 4:46 pm
by Leemanske
AllGo wrote:Leemanske wrote:En uitervaring bij mijn vorige Honda civic coupé weet ik
Als het lampje van het olieniveau heeft opgelicht
Dat het meestal al te laat is !!
Ik denk dat dat de oliedruk is.. Dat is wat anders dan olieniveau..
De olieniveau waarschuwing bij de laatste generatie civics is overigens al verrekte vroeg.. Als de olie halverwege min en max komt, gaat ie al piepen...
Was oudere civic coupé van '98
En het lampje van de olie heeft 1 sec in een bocht opgelicht
Resultaat een blok die enorm tikte en voor vuilbak dus
Onmiddellijk gestopt
Olie nagekeken
En stond onder het minimum
Posted: Fri Mar 14, 2008 10:18 pm
by Keung
AllGo wrote:Mathy M wrote:Keung wrote:Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.
Inderdaad ja, hoezo is dat dan?
Omdat het in japan en azie gebruikelijker is om regelmatig de olie te controleren, in europa gebeurt dit niet (enkele uitzonderingen daargelaten).
Vandaag nog een praktijkvoorbeeld gehad.
Klant met een 2002 Honda Stream 1.7i VTEC:
- EFI lampje brandt en gebrek aan motorvermogen
- Uitgelezen met diagnoseapparatuur
- VTEC-storing
- Oliepeil checken
- Geen druppel olie aan peilstok
- Totaal 2,3 ltr olie bijgevuld...
Posted: Fri Mar 14, 2008 10:29 pm
by wesjes
Damn die had bijna ze hele blok geragt.. o_0
Posted: Fri Mar 14, 2008 10:56 pm
by D_ToXx²
lol
die meneer/mevrouw is zeker een duitser gewent met een bierfust aan olie inhoud...
Posted: Sat Mar 15, 2008 12:58 am
by Keung
@ D-Toxx: Een Honda N22 i-CTDi blok gaat zelfs 5,9 ltr. motorolie erin, als je bedenkt dat een D17 'maar' 3,7 ltr. motorolie ingaat.
Posted: Sun Mar 16, 2008 9:05 pm
by Roy
ik dacht dat het over olie voor een k20a2 ging, waar er al lange discussie over was.