Vanmiddag naar P.T geweest om de Integra uit te laten lijnen. Het hele proces nam zo'n uur en een kwartier in. Je kan er gewoon bij staan tijdens het uitlijnen en als je vragen hebt zijn ze gewillig deze te beantwoorden. Ik had er geen nieuwe banden bij genomen want die van mij zijn nog niet op, wel heb ik er een kleine afwijking naar links aan over gehouden wat misschien komt door het verschil in caster (naloop). Tevens zijn de banden nog niet uitgebalanceerd. Ik ga eens navragen of de caster ook is aan te passen.
Hier is mijn uitlijnrapport :

Opgegeven settings :
voor -1 tot -1,5 graden negatief wielvlucht
achter -1 graden negatief wielvlucht
voor 0,06 graad per kant graden toe out
achter 0,06 graad per kant toe in
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Camber = wielvlucht = stand van wiel op de weg
Positief : hangt op buitenzijde van band
Negatief : hangt op binnenzijde van band (sportief in bochten)
Er mag eigenlijk geen verschil tussen links en rechts zitten.
Caster = naloop
Vergelijk dit met de voorvork van een fiets.
Dit zorgt voor het zelfsturend effect van de auto.
Weer zo min mogelijk verschil links en rechts
Toe- en uit-spoor
Gezien in de rijrichting van de auto.
Toespoor : de voorzijde van de banden staan dichter bij elkaar dan de achterzijde.
Teveel toespoor geeft slijtage aan buitenzijde banden.
Uitspoor is zelfde als hierboven, maar dan net andersom, slijtage binnenzijde banden.
Als de auto teveel camber (positief) heeft, slijten de banden ook aan de buitenzijde, zelfde geldt voor teveel negatief camber (binnenzijde banden slijten)
Tegenwoordig wordt uitlijnen met een computer gedaan, dit kan afstellingen tot 0,01 graad nauwkeurig registreren.
Tevens staan alle fabrieksinstellingen in een database, zodat (bijna) altijd de juiste gegevens beschikbaar zijn.
Dat bij sommige auto's niet alles af te stellen is (Golf1 heeft maar 1 verstelbare spoorstang) is type afhankelijk.
Er zal dan ook niet altijd de perfecte instelling bereikt kunnen worden.
Wielbasis is de afstand tussen naaf voorwiel en achterwiel
Spoorbreedte is afstand tussen de wielen op 1 as (hart tot hart)
Maximale wieluitslag is vanuit de rechtuitstand maximaal naar links of rechts.
Asverzet is het scheef staan van de as onder de auto.
Bij een scheve achteras zal de auto zich weer centreren op de stuurinrichting, zodat de auto zich als een krab over de weg voortbeweegt.
Curve spoorverandering : Tijdens het draaien aan het stuur veranderen de beide wielen niet exact gelijk (buitenste wiel moet minder insturen dan de binnenste)
Hier hangt ook de term uitspoor in de bochten mee samen.
Bron:
http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=1663&start=0