VTECCIE wrote:Maar wie heeft er nu schade gereden? Ik snap niet helemaal waarom hier altijd zo geheimzinnig over wordt gedaan.
Je mag het dus wel hebben over de leuke dingen van het racen maar niet over de negatieve dingen? Schade hoort bij racen helaas dus waarom het verzwijgen? Zelfs de foto is verwijderd...
Gaskleppie wrote:Dat het niet leuk is dat ben ik met je eens maar dit is juist goed om te laten zien aan toekomstige circuit ridders.
Daar ter plekke hebben we er ook helemaal niet geheimzinnig over gedaan.
Ik denk dat alleen niemand er over wilde beginnen zonder dat Martin zelf een reactie gaf.
Tuurlijk is het rot en staan we het niet rond te schreeuwen. Iedereen weet dat dat het risico is en dat het kan gebeuren. kijk maar eens in dat stoere filmpje. Daar gaat het soms ook op het randje. Aan het eind is dat ook de reden om maar weer eens rustig naar de pits te gaan.
Wat had je dan verwacht? Dat we met zn allen hier even een enorme discussie zouden beginnen over de fouten die er gemaakt zijn? Lijkt me ook niet zo netjes als de gene die er mee zit zelf nog niet gereageerd heeft..
Ik wil eerst even hierop reageren.
Ik was helaas niet in staat afgelopen week om te kijken en te reageren op deze thread. Als ik een foto had gezien of zelfs de vraag had gezien van Sander had ik ze ook allebei verwijderd. Waarom?
1. De schaderijder vertelt zelf wel hoe of wat als hij dat wil en er klaar voor is.
2. Als je er niet bij was hoef je het ook niet van een ander te horen.
3. Iedereen die daar was weet dat het een ongeluk was, anderen niet en springen al gauw tot conclusies.
4.Er is een verschil tussen anderen waarschuwen voor de mogelijke gevaren en leedvermaak, en niet iedereen heeft de nuances door.
5. Iedereen die naar een circuitdag gaat hoort deze "code" te respecteren.
6. Men kan moeilijkheden krijgen met de verzekering (of een latere verkoop van de auto), ook al betaalt men zelf voor deze schade kan men dit geval later aanvoeren, bijv. i.v.m. een ander schadegeval. Om dezelfde reden dekken we ook de kentekenplaten af.
7. Als er iemand is die zich voor de kop slaat en zeer slecht voelt, dan is het de rijder zelf. Het laatste wat hij nodig heeft is een discussie over hoe of wat hij anders had moeten doen.
Kortom, (bijna) alle door Frank genoemde redenen.
Het is belangrijk dat iedereen die de baan opgaat zich ervan bewust is dat het ook fout kan gaan. Dat wordt vaak genoeg aangegeven, juist door onder andere de veiligheidsregels aan te halen zoals Frans dat deed. Het is dus geen hosanna m.b.t. het circuitrijden, eerder een respect tegenover de rijder. En een erecode, "What happens on track stays on track!" totdat de rijder er zelf mee voor de dag wil komen.
Overigens is geen enkel onderdeel van mijn commentaar persoonlijk naar Sander gericht, hij stelt terecht de vraag waarom men zo omgaat met schade op het circuit, en ik wil gewoon een gedegen en compleet antwoord geven, opdat hij en anderen begrijpen waarom het zo gebeurt.
Complimenten overigens aan de anderen die op de dag aanwezig waren en er niet over hebben gerept! 8)
Met betrekking tot hoe een nieuweling op de baan gecoachd zou kunnen worden:
1. Een instructeur meekrijgen voor een halfuur, vroeg in de dag. Dit kan ook een meer ervaren clublid zijn, die wat adviezen meegeeft. Die kan de rijder bijvoorbeeld de instructie geven om de eerste 2 ronden niet boven de 4000 toeren uit te komen, daarna 2 niet boven de 5000, en nog eens 2 niet boven de 6000. Hierdoor zal de rijder zich meer moeten concentreren op de lijnen dan op de snelhied per se, en kan hij gewend raken aan de baan en de lijnen, en bouw je de dag progressief op.
Een hele goede Schotse instructeur waar ik het plezier van een instructie halfuurtje mee heb mogen maken heeft mij geleerd: "First comes smoothness, then comes speed". Met andere woorden: als je de lijnen vloeiend krijgt dan ben je vanzelf sneller!
2. De organisatie vragen om de eerste 3 ronden in de ochtend achter een pacecar te laten rijden (indien ze dit niet vanzelf al doen) zodat de beginner(s) de baan kunnen leren op een langzamere snelheid (zie punt 1)
3. Aan het begin van de dag niet achter elkaar de baan op maar met genoeg andere auto's tussen elkaar. De neiging ontstaat volgens mij al gauw om je te meten aan de andere Honda voor of achter je, en als je daar zo vroeg al mee bezig bent, dan bouw je je dag niet goed op en kan je de concentratie kwijtraken. Als men als achter elkaar de baan opgaat dan met 1 meer ervaren clublid voorop maar die het tempo dan wat inhoudt, zodat de ander enigszins kan volgen zonder voor hem op dat moment mogelijk te veeleisende capriolen te moeten uithalen.
Concentratie is het belangrijkste dat je nodig hebt op de weg / het circuit, belangrijker dan banden, remmen, pk's of wat dan ook. Zonder goede banden, remmen of veel vermogen kom je wel heelhuids thuis als je je maar concentreert, zonder concentratie ben je nergens ook al heb je de duurste/beste/meeste/snelste ...
Waardoor kan je concentratie verliezen?:
1. Vermoeidheid: neem genoeg en tijdige pauzes
2. Andere zaken aan je hoofd. Als je overhoop ligt met iemand anders of jezelf kan je beter niet gaan rijden, als je het niet uit je hoofd kan zetten. Ik weet vrij zeker dat als ik niet met het ongeluk op de snelweg van de dag ervoor in mijn hoofd zat ik wel beter had gereageerd op het uitbreken van Woolfie bij het opkomen van Eau Rouge in 2005. Ik wist namelijk precies wat er kon gebeuren en wat de oplossing was, maar dacht er op dat moment gewoon niet aan.
3. Een gevoel van competitie. Dit is de reden dat men bijvoorbeeld bij BookaTrack zeer streng tegen het timen van rondes optreedt. Iemand die bezig is met tijd/snelhiedsverbetering als enig doel is vaak niet echt met veiligheid bezig.
Ik vind persoonlijk de battles wel leuk en aardig (vooral om later naar te kijken), maar zou er
nooit aan meedoen maar hun gewoon voorbij laten. Ik denk namelijk dat ik niet op het niveau ben dat ik kan rijden en racen tegelijkertijd. Op het moment dat ik me bezig ga houden met hoe hun in te halen of voor te blijven ben ik mogelijk niet meer bezig met het belangrijkste op zo'n dag: op de baan blijven en heelhuids en zonder schade thuiskomen. Het heeft mij geen enkele van de 7 of zo circuitdagen die ik heb gedaan geboeid om te weten of ik in mijn auto sneller ben dan een ander, daar ga ik de baan niet voor op. Ik ga de baan op om te leren hoe ik mijn auto beter en sneller kan besturen en in controle kan houden. Al het andere is een pissing contest wat mij betreft. Al kan de ander verder pissen, ik moet het doen met wat ik heb.
Just my 2 cents zoals ze in het engels zeggen.