Page 3 of 5
Posted: Mon Feb 05, 2007 4:57 pm
by RedSun
Je moet helemaal geen uitlaatgassen in je inlaattraject willen, is alleen maar vervuiling toch? of heb ik weer is iets niet goed begrepen (bare with me, it's monday :roll: )
Posted: Mon Feb 05, 2007 6:27 pm
by mr. X
Verwarming van het inlaat traject, dat is idd niet goed.
Koudere lucht heeft een grotere density:
Density, or volumic mass (ISO 31), is a measure of mass per unit volume. The average density of an object equals its total mass divided by its total volume. An object made from a comparatively dense material (such as iron) will have more mass than an equal-sized object made from some less dense substance (such as aluminium).
Simpel gezegt zitten de lucht moleculen dichter op elkaar bij koude lucht dan bij warme lucht, wat dus resulteerd in meer moleculen per cm3 en dus meer zuurstof bij je ontbranding, waardoor deze krachtiger zal zijn.
Posted: Mon Feb 05, 2007 8:16 pm
by HondArd
RedSun wrote:Je moet helemaal geen uitlaatgassen in je inlaattraject willen, is alleen maar vervuiling toch? of heb ik weer is iets niet goed begrepen (bare with me, it's monday :roll: )
Een gereguleerde (vandaar de EGR klep) toevoer van uitlaatgassen in de inlaattraject zorgt voor een verlaging van het gehalte schadelijke gassen tijdens de verbranding wat dus zuiverder uitlaatgassen tot gevolg heeft.
En ik denk dat verwarming van de inlaatlucht ook zo'n functie heeft. Daarnaast kan té koude lucht er ook voor zorgen dat de benzine weer condenseert wat een optimale verbranding ook niet zal helpen. Dat was in de tijd van de enkele carburateurs voor vierpitters namelijk wel het geval en ik ben daar toen door schande (schade niet zo) achter gekomen.
Posted: Mon Feb 05, 2007 10:07 pm
by roblom
Een te lage ontbrandingstemperatuur heeft een verhoogde concentratie van NOx tot gevolg. Deze zijn zeer milieu belastend, vandaar het 'lastige' EGR systeem. Tevens worden op deze manier een klein deel van de uitlaatgassen 2 keer verbrand wat ook weer positief bijdraagt aan de uitstoot van schadelijke gassen.
Echter is/begint problemen met het EGR systeem volgens mij tot een van de meest voorkomende problemen bij nieuwe auto's te worden. Volgens mij is dit goed op te lossen door het systeem toe te voegen aan het periodieke onderhoudssysteem van de auto. Ook 'schijnt' de vervuiling sterk te verminderen door de juiste motor toevoeging te gebruiken.
Posted: Mon Feb 05, 2007 11:01 pm
by Katana
IvoG wrote:Katana wrote:Het was gisteren een nuttige zaterdag, eindelijk tijd voor mijn EGR klep.
Je slavendrijver had je echter geen vrijaf gegeven, hoe ben je ontsnapt? :roll:
:wink: Ziet er goed uit, een keertje moeten we dit ook voor Woolfie gaan doen! :agree:
:mrgreen:
Posted: Wed Feb 07, 2007 10:45 am
by RedSun
Ik snap wat de EGR klep doet en ook dat koude lucht beter is dan warme maar volgens mij loopt je blok beter met dichte EGR klep omdat de verbranding beter is. (even los van storingen en aanpassingen)
Maar probleem 2 is dan natuurlijk dat je niet door de APK komt....
Posted: Wed Feb 07, 2007 12:59 pm
by HondArd
Ik denk dat je zonder EGR met een ATR best door de APK komt, mits je het afgeregeld kan krijgen. Schadelijke uitstoot van een ATR is eigenlijk al zo laag dat het best iets meer mag om nog binnen de toenmalige eisen te vallen.
Posted: Wed Feb 07, 2007 7:32 pm
by Gaskleppie
Die komt absoluut door de keuring hoor!
Mits idd goed afgesteld.
Ik wacht nog steeds op de eerste ATR die we kunnen chippen zonder EGR!
Posted: Wed Feb 07, 2007 8:38 pm
by BugsM
Gaskleppie wrote:Die komt absoluut door de keuring hoor!
Mits idd goed afgesteld.
Ik wacht nog steeds op de eerste ATR die we kunnen chippen zonder EGR!
Kun je mij ook vertellen of een boomslang harness obd2b->obd1 zo te gebruiken is? Ik lees namelijk hier nergens iets over mbt de ATR...
Posted: Thu Feb 08, 2007 9:32 am
by RedSun
Gaskleppie wrote:Die komt absoluut door de keuring hoor!
Mits idd goed afgesteld.
Ik wacht nog steeds op de eerste ATR die we kunnen chippen zonder EGR!
Volgens mij haal je daar aardig wat resultaat uit......
Nog ff sparen :wink:
Posted: Thu Feb 08, 2007 6:48 pm
by Gaskleppie
Ik lees namelijk hier nergens iets over mbt de ATR...
Volgens mij omdat de ATR niet bestaat in de states.
Posted: Wed Feb 14, 2007 3:02 pm
by slED9e
roblom wrote:Een te lage ontbrandingstemperatuur heeft een verhoogde concentratie van NOx tot gevolg. Deze zijn zeer milieu belastend, vandaar het 'lastige' EGR systeem.
NOx onstaat alleen bij hoge temperaturen toch ?
en o.a. bij stationair is de klep gesloten dus dan maakt ht bij meten voor apk ook weinig uit
Posted: Thu Feb 15, 2007 12:50 am
by Katana
Volgens "een" monteur werkt de EGR alleen onder Lambda :-? half gas?
Ik heb net een mailtje naar Skunk2 gestuurd, men verkoopt daar een inl spruitstuk met een of andere oplossing voor de EGR klep. Ben benieuwd :roll:
Posted: Thu Feb 15, 2007 8:40 am
by slED9e
deellast lijkt mij ook ja, met de lean verbranding die je dan heb is er de meeste kans op NOx
Gaskleppie wrote:Die komt absoluut door de keuring hoor!
Mits idd goed afgesteld.
Ik wacht nog steeds op de eerste ATR die we kunnen chippen zonder EGR!
Ik heb trouwens ook een paar adapterplaatjes gevonden om een 2 draads stationairklep van een gewone h22 te kunnen gebruiken voor de OBD1 ipv die rare 3 draads, of was dat al geen probleem meer ?
Posted: Thu Feb 15, 2007 6:43 pm
by roblom
slED9e wrote:roblom wrote:Een te lage ontbrandingstemperatuur heeft een verhoogde concentratie van NOx tot gevolg. Deze zijn zeer milieu belastend, vandaar het 'lastige' EGR systeem.
NOx onstaat alleen bij hoge temperaturen toch ?
en o.a. bij stationair is de klep gesloten dus dan maakt ht bij meten voor apk ook weinig uit
Ik zei het idd niet helemaal correct. De kans op het vormen van NOx neemt juist toe bij hogere temperatuur. Door het toevoegen van uitlaatgassen neemt het volume percentage zuurstof af, hierdoor verlaagd de ontbrandingstemperatuur en neemt de kans op NOx vorming af.
goede korte uitleg
Posted: Fri Feb 16, 2007 1:08 pm
by HondArd
Door het toevoegen van een EGR klep om de NOx uitstoot te verminderen is de uitstoot roet en koolwaterstoffen gestegen :-? Dan vraag ik mij af wat nou schadelijker is.
Posted: Thu May 17, 2007 4:23 pm
by mr. X
Is
dit misschien interessant voor de ATR rijders onder ons?
Posted: Thu May 17, 2007 6:29 pm
by Katana
mr. X wrote:Is
dit misschien interessant voor de ATR rijders onder ons?
TX Maarten,
Helaas krijgen we dan een foutmelding.
De ATR loopt op OBD-II
Bij OBD-I kan het wel.
Posted: Thu May 17, 2007 10:51 pm
by mr. X
Lak aan die foutmelding
Kwam toevallig langs dit dingetje, en vond dat ik jullie dit niet mocht onthouden maar helaas.
Posted: Mon May 21, 2007 11:21 pm
by Katana
Er reed er een in Engeland met het ECU lampje aan. EGR klep afgesloten.
Scheelde 6-8 pk :wink:
Ik zou er persoonlijk niet mee gaan rijden, Honda heeft niet voor niets bepaalde zaken ingebouwd. Zie liever een lampje plots gaan branden als ze zich niet lekker voeld dan dat ze het via de oude Indiaanse methode moet melden (rooksignalen).