Toch even een antwoord van mijn kant MaRcel:
Ik ben niet in de positie om iemand te verbieden het circuit op te gaan.
Maar misschien dat ik sommigen wat kan adviseren.
Ik ben het grotendeels wel met je eens... maar toch wat punten om in acht te nemen:
Hier heb ik even de grootste moeite mee:
Tha Bla wrote:Aan de eene kant kan het een probleem zijn dat ik geen ervaring heb maar je moet toch eens het circuit op om ervaring op te doen.
Dat klopt wel, maar dat is zeker niet de instelling die men kan gebruiken tijdens zo'n dag.
Als je graag circuitervaring wilt opdoen, zou IK adviseren om mee te doen met circuittrainingsdagen.
Dus niet op eigen houtje tijdens bijvoorbeeld vrij rijden dagen en (mijn mening) ZEKERS niet tijdens dit soort evenementen.
Ik vroeg of jij circuitervaring had, niet zozeer om te weten of jij kunt rijden, maar meer om te weten of jij om weet te gaan met het overige "verkeer" op het circuit.
zero9 wrote:Gewoon niet voluit gaan, goed kijken, als je ziet dat er 1 gek is die je wil inhalen, laat 'm gewoon erlangs en het komt helemaal goed.
Dit is bijvoorbeeld wel de juiste instelling, maar op het moment dat jij niet weet waar je dit kunt doen, ga je hele gevaarlijke situaties krijgen.
Op Zandvoort heb je bepaalde punten waar je niet zomaar van je gas af kunt gaan of op de rem kan gaan staan.
Voorbeeld van het minst vergevingsgezinde punt is bij het scheivlak.
Hier rij je een heuvel op.
Stel dat er een Ferrari (ziet er lekker eng uit als je die in je spiegel ziet) achter je opduikt daar, dan is het zaak, dat je daar NIET van het gas gaat of op de rem.
Doe je dat wel, dan sta je omgedraaid of erger.
(Heuvel, boven de bolling, auto licht, geen controle)
Kortom.. je moet dus rekening houden met het overige verkeer, maar ook zeer zeker niet zomaar ineens van je lijn gaan.
(ervanuit gaande dat je weet hoe je lijnen moet rijden)
Tha Bla wrote:Hoe kan ik de remmen in de gaten houden?
Wat Dimer al zegt eigenlijk... dit kun je niet zien... dit voel je.
Het probleem zit hem nu even in, dat je op straat nooit je remmen hebt hoeven gebruiken (als het ware) en nu heb je ze ECHT nodig.
(Hoewel ik niet van mening ben dat je (/jij) zo hard mag gaan rijden, dat je je remmen op zou kunnen rijden.)
Nogmaals, ik ben geen expert als in Instructeur.
Ik heb wel enige circuitervaring en misschien tips die ik iemand misschien mee kan geven.
Tekstueel zaken uitleggen is super lastig... als je wilt, kun je me ook altijd even bellen om eens te bespreken.
Ik ben wel van mening dat tijdens zo'n briefing de algemene dingen keurig verteld worden... maar dat je bijvoorbeeld niet van het gas moet gaan voor het scheivlak wordt dan weer vergeten.