Page 1 of 1

nokkenassen

Posted: Mon Jul 17, 2006 11:40 am
by ITR-Boy
Na de zomer zou ik graag starten met andere nokkenassen te plaatsen, heeft er hier iemand ervaring met de verschillende merken zoals toda, skunk2, spoon, buddyclub,...

Toda is voor meer pk's in de midden toeren te winnen als ik het hier goed gelezen heb. En de andere merken?

En indien ik de nokkenassen verander zijn er dan nog andere internals die mee moeten verandert worden

greetz ITR-BOY

Posted: Mon Jul 17, 2006 2:52 pm
by mr. X
Ik had het toevallig er tijdje geleden over bij TCC maar die raadde mij aan daar niets aan te veranderen of je moet echt NA verder willen gaan. Ga je met turbo rijden of supercharger, voldoen de normale nokken en klepveren en kleppen...

Posted: Mon Jul 17, 2006 4:12 pm
by wilco
Ik zat zelf in de toekomst te loeren op Buddy Club of Toda blijf dan ook NA want turbo heb ik wel gehad.

Posted: Mon Jul 17, 2006 5:01 pm
by mr. X
En een supercharger wilco?
Heb in een ITR meegereden mer supercharger en zodra je gas gaf had hij power, turbo kan ik de 'lack' begrijpen...
En waarom geen turbo meer?

sorry voor offtopic :o ops:

Posted: Mon Jul 17, 2006 5:42 pm
by ITR-Boy
Tis voor mij wel de bedoeling om NA verder te bouwen, maar eerst nog de kleppen laten afstellen want kwam op de testbank op 180 pk uit, maar dit blijkt normaal te zijn, er zijn heel weinig integra's die hun pk's halen, maar kleppen afstellen zouden wonderen doen.

Greetz ITR-Boy

Posted: Mon Jul 17, 2006 5:46 pm
by ITR1689
ITR-Boy wrote:Tis voor mij wel de bedoeling om NA verder te bouwen, maar eerst nog de kleppen laten afstellen want kwam op de testbank op 180 pk uit, maar dit blijkt normaal te zijn, er zijn heel weinig integra's die hun pk's halen, maar kleppen afstellen zouden wonderen doen.

Greetz ITR-Boy

Dat komt niet altijd door de motor zelf, soms ligt het aan de rollenbank.

Posted: Mon Jul 17, 2006 6:06 pm
by mr. X
En een keer je compressie chekken op alle cilinders, misschien vind je daar ook wel iets wat de 180 pk als verklaring zou hebben.
Mocht je echt NA verder willen, zou ik dat eerst kijken. Is daar iets mis mee, trek je gelijk je blok open en vervang je de zuigers en drijfstangen door high compression zuigers.
Leg dan maar vast een paar duizend opzij, want tenzij je het zelf kan kost dat je flinke cash :wink:

Posted: Mon Jul 17, 2006 7:56 pm
by wilco
mr. X wrote:En een supercharger wilco?
Heb in een ITR meegereden mer supercharger en zodra je gas gaf had hij power, turbo kan ik de 'lack' begrijpen...
En waarom geen turbo meer?

sorry voor offtopic :o ops:


Ik heb een Sub. gehad en die richting 300PK en 400+NM getuned maar wil nu daarom eens iets puurs en dat is NA, en een B18 is naar mijn idee niet gebouwd voor drukvulling.

Posted: Mon Jul 17, 2006 11:30 pm
by Mau il-Vec
ik houdt de nostalgie liever ook in ere, wat is er nou niet mooier dan DE vtec-motor, simpelweg uniek, daar ga ik mooi niet aan rommelen met turbo's en superchargers, dan koop ik wel een Supra :wink:

Posted: Tue Jul 18, 2006 5:53 am
by Gaskleppie
Dat komt niet altijd door de motor zelf, soms ligt het aan de rollenbank.


Ik geloof dat er in belgie alleen maar van die windyne dingen staan en die geven laag aan. Hier in Nederland hebben we diverse andere banken en die geven vaak meer aan. Wie gelijk heeft? Tja, goeie vraag....

Oja, ik heb nog Toda B nokken liggen. PM me maar als je interesse hebt.
Die nokken hebben hele goede uitwerkingen op een ITR blok. Vraag maar aan Martin.O

Posted: Tue Jul 18, 2006 7:12 am
by HONDA
Maar met de hoge toeren vielen ze tegen Frank. Midden gebied zeer sterk maar erboven minder.

Posted: Tue Jul 18, 2006 11:41 am
by Gaskleppie
Bij mij kreeg ik er in top toeren niet zo heel veel bij maar als je ziet wat Martin met de juiste andere onderdelen rond de motor er uit haalt kan je wel zeggen dat ze het ook kunnen, mits de juiste onderdelen gemonteerd

Posted: Tue Jul 18, 2006 11:43 am
by ITR-Boy
De bank waar ik ben geweest is een superflow testbank, en zou toch wel een hele goede moeten zijn.( http://www.tbm-tuning.be )

En het zou toch puur aan de kleppen liggen, ik geloof dat het white-ITR was die zelfs nog aan midern pk's kwam, effe kleppen wat nipter afstellen en hij geraakte aan zijn originele pk's

Posted: Tue Jul 18, 2006 11:56 am
by White-ITR
bij mij stond alles bijna verkeerd afgesteld :o ops:
maar nu heb ik 46 pk meer als toen ik hem kocht 8)
(ondertussen wel al een paar veranderingen)

@gaskleppie: jij hebt een tijdje geleden nog een zwarte eg6 van een vriend van mij afgesteld op die bank :wink:
(ik was de gene met die witte itr)

Posted: Tue Jul 18, 2006 6:00 pm
by Gaskleppie
De bank waar ik ben geweest is een superflow testbank, en zou toch wel een hele goede moeten zijn


Die discussie is hier al eindeloos gevoerd dus daar begin ik niet meer aan. Neem maar gewoon aan dat er heel wat andere banken zijn die meer aangeven dan de superflow bank.

Wie er gelijk heeft? Zou het niet weten.

Welk merk

Posted: Fri Aug 25, 2006 9:12 pm
by ITR-Boy
Ik had deze vraag al is gesteld ivm nokkenassen maar wil toch eerst nog wat spullen veranderen waar ik zelf wa kan aan sleutelen, daarna al is laten afstellen dmv hondata.
Dus mijn vraag iemand ervaring met throttlebody, intake manifold, flywheel van bepaalde merken zoals skunk2, spoon, jun, ... :?:

Greetz ITR-Boy

Posted: Sat Aug 26, 2006 8:44 am
by Martin.O
throttlebody CJ-GAP style is goed

Posted: Mon Jul 30, 2007 7:44 pm
by ITR-Boy
even vanonder het stof halen

alle bolt on's zijn bijna vervangen, of toch in bestelling, dus wordt het tijd om men licht is op te steken ivm met nokkenassen.Voorlopig gaat men voorkeur nog uit naar Toda nokken, maar na enkele dagen fora af te schuimen voor info kwam ik dit tegen, wat denken jullie hiervan

Interesting Comments by Endyn on Toda B-D Cams:

Valve problems can also be attributed to valve springs failing to control valve motion. I won't build any engine with Toda cams these days because there are no springs we've ever found that will last any length of time with them. When the springs go soft, valvetrain separation occurs and the valves typically end up being "dropped" on the seats, rather than eased to their seats by the closing ramps on the cams, thus pounding out the valves and seats.

The potential damage from weakened valve springs is that great in my opinion...at least with Todas. I also don't think their valve springs are up to the task either. If you (have) to run cams like those, you can't run springs that "fit" in an installed height that's relatively "stock". You MUST run a spring that has at least 1.400" installed height with about 68-70 psi on the seat.

We also have a tool that we've built that allows us to machine the tops of the valve guides down in height to get some much-needed clearance between the bottom of the spring retainer and the top of the valve seal. This tool fits in a collet on the Serdi machine and it not only machines the top of the guide, but it also machines the sides and step so the seal will actually sit lower. On heads running in engines with cams with .485" or higher lift, we always machine the top of the guides to maintain .060" clearance between the retainer and the seal. If you don't, oil is forced (by the retainer) through the guide, contaminating the mixture, and burning oil.


Nu weet ik ook wel dat agressievere nokken meer risico inhoud, maar met een bron als endyn, kan je dat ook niet naast je neerleggen.

Nog een vraagje voor de specialisten, hoe of aan welke specs kan ik zien of een nokkenas vooral op het mid-of hoog toeren gebied gaat werken.
Klopt dit zo dan een beetje
Increase Cam Duration (i.e. How Long the Valve is Open): Moves or shifts the peak torque and peak hp location to a higher rpm. The absolute peak torque and peak hp number also increases.

Increase Cam Lift (i.e. How Much the Valve Lifts Off or Opens From Its Seat.):
Higher lift gives a higher absolute peak torque and peak hp number.

Posted: Mon Jul 30, 2007 10:25 pm
by mr. X
Een agressievere nok, die hem harder open gooit, verder opengooit en dus ook harder dicht (kan) gooien, zal je idd op hoge toeren vermogen geven. Dit omdat de zuigersnelheid op hoge toeren zo hoog is, dat elk beetje extra tijd dat hij open staat je een betere vulling kan geven, dus meer vermogen.
(er is natuurlijk een optimum voor de duur dat je een klep kan laten openstaan. Stel dat hij te lang openstaat kan de zuiger je mengsel terug duwen in je manifold, en dat is ook niet goed)

Meer lift wil je hebben omdat boven een bepaalde lift van de klep ontstaat er een lucht kelk. Dat is je optimum. Hoger liften heeft geen nut, echter heeft het wel nut om zo lang mogelijk in dit gebied te zitten. Vandaar dat je zo snel mogelijk de klep open wil hebben en dus een nok wil hebben die hem snel open kan gooien. Probleem zijn hierbij de klepveren die alle stress te voorduren krijgen.
Je zult dus ook begrijpen dat op hoge toeren dit allemaal van belang is aangezien het tijdsbestek zo kort is.

De optimale nok zou vierkant zijn, maar aangezien dit niet kan moeten er compromissen gesloten worden. Klepveren zijn de zwakste schakel.

Hoop dat je hier iets aan hebt, verder kan ik je niet helpen met ervaringen of product keuze.

Posted: Tue Jul 31, 2007 7:50 pm
by ee8
hoeveel rpm wil je gaan draaien?

en kijk eens naar IPS cams.

http://www.intrinsicperformance.com/products.html