Page 1 of 3

Klepspeling ITR

Posted: Mon Jul 31, 2006 9:32 pm
by roblom
Aangezien ik binnenkort mijn klepspeling wil gaan controleren/afstellen ben ik op zoek naar de klepspeling van een B18C6.
In het WPHB staat alleen een B18C1 maar weet dus niet of die hetzelfde is.

Re: Klepspeling ITR

Posted: Mon Jul 31, 2006 9:51 pm
by BugsM
roblom wrote:Aangezien ik binnenkort mijn klepspeling wil gaan controleren/afstellen ben ik op zoek naar de klepspeling van een B18C6.
In het WPHB staat alleen een B18C1 maar weet dus niet of die hetzelfde is.


inlaat 15 uitlaat 20, zelfde als alle andere b-serie vtecs....

Posted: Mon Jul 31, 2006 9:55 pm
by mr. X
Dacht dat het dichter bij elkaar lag, weet het niet zeker dus kan er ook niets over zeggen. Je had iig geen 2 verschillende voelermaatjes ervoor en moest het met 1tje doen (dacht die van 15) en de ene moest krap staan (dus iets van 15) en de andere iets ruimen op 18 ofzoiets...

Posted: Mon Jul 31, 2006 10:21 pm
by roblom
Intake: 0.08 - 0.12 mm
Exhaust: 0.15 - 0.20 mm
Das die van de B18C1, dus die 15 en 20 kan kloppen. Iemand die het 100% zeker weet?

Posted: Mon Jul 31, 2006 10:36 pm
by Gaskleppie
0.12 om 0.18

Meestal doe ik 0.10 om 0.15 en dan beide losjes eronder door. Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.

Posted: Mon Jul 31, 2006 10:51 pm
by BugsM
Heb ff nagekeken in de manual (acura integra 98-01). Voor b18c1 en c5 geven ze aan; inlaat 0.15-0.19 en uitlaat 0.17-0.21

Posted: Tue Aug 01, 2006 12:31 am
by mr. X
Gaskleppie wrote:0.12 om 0.18

Meestal doe ik 0.10 om 0.15 en dan beide losjes eronder door. Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.


Zijn er meer motoren waar ze zo'n speling hebben? Vind dat toch maar raar dat ze die voelermaten niet maken, zo is het altijd beetje gokken. En hoe doen ze het dan van de frabriek af?

Posted: Tue Aug 01, 2006 5:58 am
by Gaskleppie
Honda motoren zijn zo'n beetje de enige nog die je zo moet afstellen. 99% van alle andere motoren hebben hydrolische klepstoters.

Hier kan minder aan kapot en kan hogere toeren hebben.
Ik heb liever dit systeem dan die hydraulische zooi.

Posted: Tue Aug 01, 2006 6:43 am
by HondArd
Gaskleppie wrote:Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.

Meerdere op elkaar leggen wil ook goed lukken. Met mijn motor moet ik ook eens in de twee jaar de klepspeling controleren, en deze ligt ergens tussen de 0,17 en 0,19mm. 0,17 doe ik bijvoorbeeld met 0,1+0,05+0,02.

Posted: Tue Aug 01, 2006 10:39 am
by BugsM
Voor de h22 vond ik de volgende waardes; inlaat 0.15-0.19 uitlaat 0.17-0.21.

Ik heb de ATR laatst op inlaat losjes 0.15 en uitlaat 0.20 gecontroleerd. Ze stonden bijna allemaal goed...

Posted: Tue Aug 01, 2006 10:45 am
by BugsM
mr. X wrote: Vind dat toch maar raar dat ze die voelermaten niet maken, zo is het altijd beetje gokken.


De meesten gebruiken denk ik een "voelermaatwaaier" Ik zie het nu al voor me, als die ook in hondersten zijn te verkrijgen...
Hoezo gokken? Als je 0.17 moet hebben, doe je losjes 0,15. Vervolgens moet je 0.20 er niet onder krijgen. Dan zit je toch goed. Wat als je 0.15 moet hebben en je hebt een voelermaatje 0.15. Dan is er nog de variabele hoeveel weerstand hij moet hebben....

Posted: Tue Aug 01, 2006 4:03 pm
by Gaskleppie
Zo doe ik het idd ok. Losjes 0.15 eronder maar zo dat de 0.20 er niet onder past.
Gaat perfect

Posted: Tue Aug 01, 2006 5:36 pm
by roblom
AccordTypeaRd wrote:
Gaskleppie wrote:Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.

Meerdere op elkaar leggen wil ook goed lukken. Met mijn motor moet ik ook eens in de twee jaar de klepspeling controleren, en deze ligt ergens tussen de 0,17 en 0,19mm. 0,17 doe ik bijvoorbeeld met 0,1+0,05+0,02.

Dat is ook niet helemaal de manier, door meerdere op elkaar te leggen tel je de toleranties van de voelermaatjes bij elkaar op. Daar komt bij dat ze nooit 100% vlak zijn, dus twee niet vlakke oppervlakten op elkaar heeft ook een dikte (afwijking). Die afwijking is waarschijnlijk al groter dan de dunste voelermaat (0,02).
Dat een voelermaatjes van bijvoorbeeld 0,17 niet bestaat is omdat bij klepspeling altijd een tolerantie gebied word aangegeven waarbinnen de afstand moet liggen. Dit gebied bestrijkt altijd een waarde van een voelermaat die wel bestaat, die past er dus krap tussen en de eerst volgende voelermaat niet.

Posted: Tue Aug 01, 2006 5:47 pm
by Gaskleppie
Een tijdje geleden hebben we eens een zooi voelermaatjes opgemeten. Nou, ik kan je vertellen dat er heeeeel veel maatjes niet kloppen. Alleen de duurdere voelermaatjes lijken te kloppen. Al die halfords zooi klopt voor geen kanten!

Posted: Tue Aug 01, 2006 5:50 pm
by roblom
Klopt, goed gereedschap kost wat :D

Je hebt overigens speciale voelermaatjes voor kleppenstellen. Deze zijn krom waardoor je ze makkelijker onder de nok schuift.

Posted: Tue Aug 01, 2006 10:34 pm
by BugsM
Heb ze van midlock, moet dus wel goed gaan lijkt me. Maar ik ga ze ook eens nameten... :D

Posted: Sun Sep 24, 2006 3:12 pm
by roblom
Bedacht me dat ik nog niet gemeld had dat alle kleppen minimaal 0,05 mm te ruim stonden. Dus ik denk dat iemand de vorige keer de verkeerde waarden heeft gebruikt.

Het is duidelijk merkbaar, de motor loopt veel rustiger ('gladder') en hij pakt veel beter op.

Mogelijk was dit ook de oorzaak van de 4 pk die ik 'miste' op de dyno.

Dit samen met de verkeerde motor en bakolie geeft denk ik maar weer aan dat de kwikfit er de ballen verstand van heeft. Gelukkig heeft de vorige eigenaar alleen de laatste beurt bij de kwikfit gedaan.

Posted: Sun Sep 24, 2006 8:19 pm
by Gaskleppie
kan best!
Je hebt nu ook 0.05mm meer lift!

Posted: Mon Sep 25, 2006 6:29 pm
by roblom
Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.

Posted: Mon Sep 25, 2006 10:23 pm
by ITR1689
roblom wrote:Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.


Wel oppassen dat de kleppen ook goed sluiten ipv. 0,05 mm open blijven bij compressie.