Page 1 of 3

Koppeling/ Vliegwiel....

Posted: Fri Oct 06, 2006 7:10 pm
by Gangaran
Heb een vraag. Ben laatst naar TCC geweest en wil nu een aantal dingen aan mijn auto veranderen.

Ik heb daat een koppelingset gezien van ACT, dit vond ik interessant. Maar mijn vraag is, als je je koppeling vervangt moet je dan ook je vliegwiel vervangen of is dit niet nodig? Of kan het originele vliegwiel van een '02 model het gewoon aan?

Posted: Fri Oct 06, 2006 7:28 pm
by wilco
Je OEM vliegwiel is sterk zat , behalve als er al kleine scheurtjes in zitten zou ik laten afdraaien of als je last hebt gehad van clutch juddering zou ik hem ook opnieuw laten afdraaien.

Maar aan de andere kant als je de boel toch los hebt liggen kun je ook direct een lichter vliegwiel aanschaffen.

Re: Koppeling/ Vliegwiel....

Posted: Fri Oct 06, 2006 7:28 pm
by Voodoo
Gangaran wrote:Heb een vraag. Ben laatst naar TCC geweest en wil nu een aantal dingen aan mijn auto veranderen.

Ik heb daat een koppelingset gezien van ACT, dit vond ik interessant. Maar mijn vraag is, als je je koppeling vervangt moet je dan ook je vliegwiel vervangen of is dit niet nodig? Of kan het originele vliegwiel van een '02 model het gewoon aan?


Alles ligt toch open, dus ik zou gelijk de vliegwiel gelijk verwisselen voor een lichtere....en verschil zal je zeker merken. Maar misschien dat Miguel jij hierover beter kan informeren.

Jij bent net voor mij Wilco :lol:

Posted: Fri Oct 06, 2006 7:39 pm
by Gangaran
JA ok ok, nee want een vliegwiel kost tegen de 300 eu. Dus als de originele al goed is zou ik die 300 eu aan iets anders kunnen besteden denk ik. Mijn auto heeft alleen maar 40K gereden, dus ik neem aan en hoop dat er nog geen scheurtjes in zit.

Posted: Fri Oct 06, 2006 10:58 pm
by slydawg
Waarom een andere koppeling als het vermogen van je auto nog vrijwel standaard is? Tenzij je plannen hebt. Persoonlijk zou ik voor
een lichter vliegwiel gaan.
Maar een standaard vliegwiel moet in principe gewoon gaan met een andere koppeling.

Posted: Sat Oct 07, 2006 8:30 am
by wilco
Als hij 40K heeft gereden zou ik de koppeling niet vernieuwen , ze gaan veel langer mee spaar dan maar de 300Euro in die tussentijd op , dan kun je de ACT koppeling en licht vliegwiel kopen , want een lichter vliegwiel verneem je direct en is een goede aankoop, mar als je nu een ACT koppling gaat monteren zul je echt niet vernemen en heeft heeft net wat Miguel zegt nog geen nut als je geen verdere zwaarder mods hebt.

Posted: Sat Oct 07, 2006 9:37 am
by Gangaran
Maar ik dacht als je een andere koppeling zou monteren dat je (veel) meer wiel vermogen krijgt. Wat jullie zeggen is dat je dan geen of weinig verschil merkt met alleen maar een ander koppeling??? (excl vliegwiel?)

(Naar mijn weten is een vleigwiel alleen om sneller op toeren te komen dacht ik)

Posted: Sat Oct 07, 2006 10:21 am
by boikel
Je koppeling zorgt alleen maar voor de overbrenging, als je veel meer vermogen hebt dan standaard gaat je koppeling slippen. Dan heb je een zwaardere koppeling nodig.

Een lichter vliegwiel zorgt niet voor extra vermogen maar je motor komt makkelijker in zijn toeren dus sneller in zijn vtec. :twisted:

Posted: Sat Oct 07, 2006 10:25 am
by ITR1689
Ik zit nog te wachten tot de orig. koppeling versleten is, dan kan ik gelijk ook een lichter vliegwiel nemen. Maarja, inmiddels 125.000 km op de teller en de koppeling is nog steeds goed.
Alleen op het circuit is een directere koppeling nuttig....

Posted: Sat Oct 07, 2006 1:19 pm
by Gangaran
Hmm ok dan ben ik verkeerd geinformeerd geweest, mij werd verteld dat je BHP bijna volledig wordt omgezet naar je WHP. Maar ok, zal een vliegwiel ook overwegen.

Posted: Sat Oct 07, 2006 2:40 pm
by roblom
Hoop niet dat ze je dat bij TCC verteld hebben.....

Posted: Sat Oct 07, 2006 2:44 pm
by Gangaran
Eigenlijk wel. Dus dat je meer vermogen en koppel krijgt.

Posted: Sat Oct 07, 2006 2:46 pm
by roblom
:shock:

Hoe kan iets wat een kracht overbrengt van de ene as naar een andere as vermogen opleveren? Als de koppeling niet ontkoppelt is is het eigenlijk gewoon een starre as.

Posted: Sat Oct 07, 2006 3:19 pm
by Gangaran
Aha, ik dacht dat het iets met rendement te maken had. De originele zou bv een rendement hebben van grofweg 80% en de andere van ACT zou bv een rendement van 90% hebben. Vandaar het vermogen toename. Ik heb op www.act.com gekeken en daar staat inderdaad zoiets van dat het handig kan zijn bij lachgas, supercharger, turbo etc..

Posted: Sat Oct 07, 2006 3:23 pm
by roblom
Volgens mij is dat niet de website waar jij op gekeken hebt :D

Posted: Sat Oct 07, 2006 3:44 pm
by Gangaran
http://www.advancedclutch.com/productca ... mm&go=true

Sorry, je hebt gelijk. Bovenstaande site had ik geraadpleegd.

http://www.advancedclutch.com/store/Clu ... rement.pdf

Hier kun je onderaan zien welke keuze het beste bij je auto past.

Posted: Sat Oct 07, 2006 4:38 pm
by Gaskleppie
Hmm ok dan ben ik verkeerd geinformeerd geweest, mij werd verteld dat je BHP bijna volledig wordt omgezet naar je WHP. Maar ok, zal een vliegwiel ook overwegen.


Ik denk eerder dat je hem niet goed begrepen hebt.....
Ik heb hem het standaard verhaaltje over licht gewicht vliegwielen al tig keer horen uitleggen aan klanten en jou verhaaltje klopt daar niet mee!

Posted: Sat Oct 07, 2006 4:47 pm
by Gangaran
Ok. Het vliegwiel verhaal is duidelijk voor mij. Hij had verteld dat je dan eerder op toeren bent en dus eerder in VTEC gebied. Maar over de koppeling had ik begrepen dat er meer vermogen op de wielen wordt overgebracht dan een standaard koppeling. Zo had ik het begrepen.

Posted: Sat Oct 07, 2006 5:04 pm
by roblom
Dat torque increase onderaan de pagina slaat dus op het vermogen wat er dmv tuning bijgekomen is. Om dat vermogen goed op de wielen te krijgen heb je dus een sterkere koppeling nodig.
Dus stel je hebt standaard 100 pk en door tuning heb je 40% meer vermogen verkregen dan zou je dus kunnen gaan voor een bepaalde koppeling uit die groep.

Posted: Sat Oct 07, 2006 5:10 pm
by Gangaran
Aha ok ok snap het. Met andere woorden een andere koppeling die het nieuwe vermogen aan kan!! OK thanks. We zijn toch uitgekomen.....