Page 1 of 1
Niet verkeerd om eventjes remvloiestof te verversen
Posted: Mon Nov 20, 2006 10:26 am
by HondArd
Net het watergehalte van mijn oude remvloeistof bepaald, in duplo want je bent laborant of niet :wink: Eerste bepaling 1,74% (massa/massa), tweede bepaling 1,78%. Het werd dus tijd dat deze een keertje ververst werd.
Posted: Mon Nov 20, 2006 12:22 pm
by RedSun
Wat is de maximale hoeveelheid die je mag hebben?
Ik snap dat je moet streven naar 0,0% maar wat is gemiddeld?
Bijvoorbeeld na verversen?
Posted: Mon Nov 20, 2006 1:25 pm
by HondArd
Wat de maximale hoeveelheid is die je mag hebben weet ik niet. Wel weet ik dat elke procent het kookpunt drastisch verlaagt. Uit een eerder verhaal op dit forum haalde ik de volgende gegevens, zegt niets over percentage water maar geeft wel een indicatie.
wilco wrote:DOT 3= Droog kookpunt 240 Graden & Nat kookpunt 151 Graden
DOT 4= Droog kookpunt 245 Graden & Nat kookpunt 158 Graden
DOT 5.1= Droog kookpunt 272 Graden & Nat kookpunt 185 Graden
Motul RBF600 super DOT 4= Droog kookpunt 312 Graden & Nat kookpunt 216 Graden
In onze ATR moest DOT4.
Posted: Tue Nov 21, 2006 4:07 pm
by riddertje
Je remvloeistof vervangen door remvloeistof
met een hoger kookpunt,kan dit problemen geven?
Waarom wordt Dot 4 voorgeschreven bij type r's?
Posted: Tue Nov 21, 2006 5:38 pm
by wilco
Je zegt het zelf , door het hogere kookpunt>>Eventueel circuitgebruik
Posted: Wed Nov 22, 2006 10:02 pm
by BugsM
Boven de 1,5% advies vervangen....
Posted: Thu Nov 23, 2006 7:35 pm
by roblom
Droge kookpunt
Natte kookpunt (bij 3% water)
DOT3
205 °C
140 °C
DOT4
230 °C
155 °C
DOT5
260 °C
180 °C
DOT5.1
270 °C
190 °C
Posted: Sat Nov 25, 2006 10:04 am
by HondArd
Thanx roblom :thumbs:
Maareh, loopt dat kookpunt lineair af tussen droog (0%) en nat (3%)? Op die manier kan ik een beetje inschatten op hoeveel "kookpunt" mijn remvloeistof nog zat.
Posted: Sat Nov 25, 2006 12:59 pm
by roblom
Nee loopt waarschijnlijk niet lineair. Ik verwacht dat het naarmate er meer water in zit het kookpunt exponentieel afneemt.