Page 1 of 2

Stotteren / Inhouden.....

Posted: Sun Dec 03, 2006 12:15 pm
by wilco
Betrapte mijn ITR gisteren op dat hij stotterde....
Ik had dit laatst ook al een keertje.

Dit gebeurde net toen ik de auto had gestart en wou wegrijden en heel rustig gas gaf, stotterde hij in hield in .Daarna gas losgelaten en toen weer gasgegeven en niks aan het handje....bij de andere keer gaf ik iets meer gas en toen stotterde hij nog iets harder maar binnen 1 á 2 seconden was het over en niks aan handje meer.....raar.

Wat kan het zijn?

Injectoren zijn al schoongemaakt , nieuwe bougies zitten er net een paar duizend KM in.

Posted: Sun Dec 03, 2006 12:55 pm
by HondArd
Kleppen stellen? Versnellingsbak? Misschien zijn een paar injectoren wel versleten.

Posted: Sun Dec 03, 2006 1:32 pm
by wilco
Kleppen zijn gesteld .Versnellingsbak kraakvrij.

En het gebeurde alleen bij starten en bij de eerste paar seconden van het wegrijden.

Posted: Sun Dec 03, 2006 1:38 pm
by Gaskleppie
Ik weet wel dat bij heel rustig gas bijgeven de acceleratie verrijking nog niet werkt, maar dan zou hij nog niet mogen stotteren.
Welke boegies heb je erin??

Posted: Sun Dec 03, 2006 3:26 pm
by jimmy
ik heb juist het zelfde probleem identiek!?
maar hij doet het niet altijd,bij jou wel?

Posted: Mon Dec 04, 2006 5:32 am
by wilco
NGK IFR7G-11KS en deze zitten er nu 5000KM erin.

@jimmy , het is me nu 2X overkomen.

@Frank, het lijkt zowat hetzelfde als bij de Toyota Starlet waar Helga in rijdt, dat ding heeft geen auto-choke en laat je de choke er te lang op staan dan stottert die .En haal je de choke er direct af na ht starten dan stottert die en houdt hij in.

Is niet niet een bepaalde klep die misschien vuil is ?

Posted: Mon Dec 04, 2006 9:11 am
by VTECRob
Teveel en te weinig benzine dus...

Benzinedrukregelaar?

Posted: Mon Dec 04, 2006 9:56 am
by gerb
Mijn VTi deed dat ook.
Ik heb mijn brandstoffilter vervangen en sinds dan niks meer.

Posted: Mon Dec 04, 2006 6:25 pm
by BugsM
Ontsteking aan het overlijden... ???

Posted: Mon Dec 04, 2006 6:37 pm
by wilco
@VTECRob;Ik heb er een benzinedrukregelaar op zitten deze staat heel iets hoger als standaard druk en met heel iets bedoel ik hooguit 0,2 bar.

Teveel of te weinig ..tja je hebt een auto-choke op de ITR en de rest moet de ECU regelen , of een sensor geeft iets niet goed door tijdens het starten of ....?

@gerb; Alles wat vervangen kon worden met reguliere onderhoud is vervangen , ook het brandstof filter.

@BugsM; Hoe controleer ik dat en waarom alleen net na het starten en met wegrijden en verder nooit geen last van gehad.....sinds 3 weken is dit me overkomen, toen het wat kouder werdt.

Posted: Mon Dec 04, 2006 7:00 pm
by HondArd
[quote="wilco"]@BugsM]
En natter. Het water wat onder de motorkap neerslaat na een koude, vochtige nacht verdampt mischien niet zo snel meer. Misschien dat de bougiekapbels zodanig nat zijn dat de vonkoverdracht in de kabels een beetje wordt tegengehouden. Vonk is dan minder krachtig. Misschien is de verdelerkap ook niet helemaal waterdicht meer.

Posted: Mon Dec 04, 2006 7:28 pm
by wilco
Alles kan , maar wat ik raar vind is dat het me nu 2X is overkomen en het gebeurdealleen net na het starten en met erg weinig gas wegrijden ....daarna ook niet met volgas/halfgas problemen gehad.

Posted: Mon Dec 04, 2006 9:07 pm
by Gaskleppie
was het toen toevallig erg vochtig weer?
Dan kunnen je bougiekabels nog slecht zijn.

Posted: Mon Dec 04, 2006 9:28 pm
by Martin.O
ik heb bougiekabels te koop :D :mrgreen:

Posted: Mon Dec 04, 2006 10:29 pm
by BugsM
Als iets sporadisch voorkomt is het moeilijk zoeken naar een oorzaak maarrr...

Ik denk dat het verstandig is om een nieuwe verdeelkap en rotor te monteren, samen met een set nieuwe bougiekabels. Natuurlijk wel oem honda. Je kan de kabels wel doormeten, maar zekerheid geeft je dat niet.
Op deze manier weet je zeker dat dat in elk geval goed voor elkaar is. Vaak zijn klachten in de trant van stotteren etc, te herleiden naar ontstekingscircuit...

Posted: Tue Dec 05, 2006 5:26 am
by wilco
@Frank; De eerste keer was het wel erg vochtig en afgelopen Zaterdag volgens mij ook , maar het regende niet toen het gebeurde want dan word er niet gereden.

@Martin; Hmmm komt dan toch goed van pas.. :wink:

@BugsM; Moet ik alleen een nieuwe verdelerkap & rotor plaatsen of een compleet nieuwe OEM ontsteking??

Algemeen vraagje;Kan het niet iets van een sensor zijn die met koud weer net te weinig benzine geeft of..? :roll:

Posted: Tue Dec 05, 2006 6:36 am
by Gaskleppie
nope,
Haal eerst je rotorkap eens los en kijk hoe de contacten er uit zien. Bij twijfel vervangen samen met de rotor. Heel de ontsteking is niet nodig.

Posted: Tue Dec 05, 2006 5:08 pm
by mr. X
Rotorkap toevallig van een vriend zijn del sol vervangen vorige week. Samen met de Rotor. Was +- 30 euro voor de kap en +- 15 euro voor de rotor, dus geen geld als dat je problemen verhelpen.

Zijn auto had last van af en toe afslaan en niet meer starten. Je had moeten zien hoe het eruit zag...

Posted: Tue Dec 05, 2006 6:44 pm
by wilco
Omdat ik s'avonds met donker thuis ben en nu toch rotweer is , heb ik ven geen tijd en licht om het na te kijken , daarom kun ik nog verder speculeren;

*Map sensor???
*Lambda ??
*Benzinedruk??
*etc :wink:

Posted: Tue Dec 05, 2006 9:25 pm
by BugsM
[quote="wilco"]Omdat ik s'avonds met donker thuis ben en nu toch rotweer is , heb ik ven geen tijd en licht om het na te kijken , daarom kun ik nog verder speculeren]

Volgens mij gaat MAP bijna nooit kapot, maar zeg nooit nooit. Lambda en MAP zijn gewoon te testen, maar dit doe je niet ff in een handomdraai. Je lambda moet pendelen tussen 0,1 en 0,9 als ie warm is bij stationair op signaal draad.
Benzinedruk lijkt me niet. Als hij tijdig een nieuw benzinefilter heeft gehad, zou ik hier niet verder naar gaan kijken...
Een nieuwe map sensor is trouwens ook nieuw erg duur. Gelukkig zit jouw MAP op meerdere type honda's, dus uitwisselen is wel te doen...