Page 1 of 1

KAAZ Sperdifferentieel CTR 2004

Posted: Tue Apr 24, 2007 5:20 pm
by Tush
Heb me net aangemeld en netjes voorgesteld :wink:

Meteen maar ff een vraagje.

Onder mijn auto is een sperdifferentieel gemonteerd: KAAZ Power Pot L.S.D. Rijdt echt super, aan tractie geen gebrek. Maar nu komt het. Vorige eigenaar gaf al aan dat sinds het monteren van het sperdif er een kilometerteller afwijking is. CTR's in Japan worden standaard met sperdif geleverd. In Europa helaas niet. Deze sperdif komt dus ook uit Japan maar zorgt wel voor een irritante kilometertellerafwijking. 140 op de teller is 120 in werkelijkheid (GPS gemeten). Hoe harder je gaat des te groter de afwijking... Beetje afwijking kan geen kwaad maar dit is me te gortig.

Honda Kneppers in Zoetermeer heeft het sperdif eronder gezet en heeft aangegeven dat alleen het differentieel is verwisseld.

Is er iemand op dit forum die dit probleem kent en of dit op te lossen is?

Kilometerteller en dagteller zijn digitaal, wellicht is het softwarematig op te lossen???

Ben benieuwd en alvast bedankt voor de reactie :-)

Posted: Tue Apr 24, 2007 6:08 pm
by Gangaran
Ik heb ook een afwijking. Als ik 130 op de teller zit te rijden, geeft mijn digitale meter 122 aan. Keertje had ik 240 op de teller gereden en meter gaf 228 aan. Dus ja afwijking zul je altjidn hebben.

Posted: Tue Apr 24, 2007 6:46 pm
by roblom
Originele maat banden/velgen er nog wel op?

Posted: Tue Apr 24, 2007 6:52 pm
by Tush
Yep, originele velgen met Yokohama Parada's erop in de maat 205-45-17.

Daar kan het dus niet aan liggen.

Posted: Tue Apr 24, 2007 9:39 pm
by Tush
vanavond met een maat van me ff wat snelheden gecontroleerd. Hij reed in een Seat met een Mio navigatiesysteem.


Seat CTR Mio

50 56 45 km/uur
60 68 55 km/uur
70 78 64 km/uur
80 90 74 km/uur
100 112 93 km/uur
120 134 113 km/uur

In tabel is duidelijk te zien dat beide auto's een afwijking hebben t.o.v. het navigatiesysteem. De mijne overigens wel erg veel!

Beek autoracing heeft aangegeven een soort pulsdeler nabij dasboard te kunnen plaatsen die ze dan op de rollerbank ijken zodat kilometerteller weer de juiste stand aangeeft. Kost 800 euro :cry:

Reacties zijn nog steeds welkom :-)

Posted: Tue Apr 24, 2007 10:04 pm
by Sander
Zou er gewoon mee leren leven.. Je weet dit nu, en je kan er rekening mee houden.. Iig het niet waard om 800 euro uit te geven.

Posted: Wed Apr 25, 2007 7:43 am
by ITR1689
Je kan ook 215/45R17 banden nemen. Scheelt weer iets.

Posted: Wed Apr 25, 2007 5:02 pm
by mr. X
Nieuwe kentekenplaat indeling :wink:

Of zo laten en lekker stoeven hoe snel hij wel niet p de 200 km/h zit :D (170 ofzo in het echt dan )

Posted: Wed Apr 25, 2007 5:20 pm
by slydawg
ITR1689 wrote:Je kan ook 215/45R17 banden nemen. Scheelt weer iets.


Hoe zal de breedte invloed hebben op de snelheidweergave?
Rolomtrek blijft toch hetzelfde? of zie ik het verkeerd?

Posted: Wed Apr 25, 2007 5:23 pm
by Gaskleppie
Je kilometertellerkrans zit op je dif. Dus het kan idd daardoor komen dat hij nu anders telt. Soms zit dat meegegoten, soms is het een losse ring. In het geval losse ring is hij SOMS over te zetten.

Posted: Wed Apr 25, 2007 5:54 pm
by ITR1689
slydawg wrote:
ITR1689 wrote:Je kan ook 215/45R17 banden nemen. Scheelt weer iets.


Hoe zal de breedte invloed hebben op de snelheidweergave?
Rolomtrek blijft toch hetzelfde? of zie ik het verkeerd?

De hoogte is een percentage van de breedte. In dit geval 45%. :idea:

Posted: Wed Apr 25, 2007 8:50 pm
by Tush
Bedankt voor de reacties zover!

Volgende week woensdag ga ik bij de dealer ff ECU uit laten lezen. Het schijnt dat ECU ook een kilometerstand onthoud. Ben benieuwd of dit overeenkomt met tellerstand in dashboard. Als dit afwijkt monteer ik gewoon Apexi RSM die gelinkt is aan ECU.
Daarnaast kreeg ik te horen dat in je ECU ook een bandenmaat in moet voeren i.v.m. ABS. Dit wordt ook meteen ff bekeken. Misschien dat hier ook wat mee te klooien is.

Ik heb geen zin om bak uit elkaar te halen om evt andere "tandwiel" te monteren. In het ergste geval laat ik het zo...mee leren leven dan maar en bij inruil over tig jaar maar een leuk verhaal houden dat er vanwege sperdif meer kilometers op de teller staan dan auto in werkelijkheid heeft gereden...

Posted: Wed Apr 25, 2007 9:00 pm
by roblom
De KM stand op het dashboard wordt aangestuurd door de ECU, dus lijkt me erg onwaarschijnlijk dat daar niet exact dezelfde waarde uit komt.

Posted: Wed Apr 25, 2007 9:17 pm
by Tush
In dat geval is een correctie op de kilometerteller dus via je ECU te regelen lijkt mij...of heb ik het mis?

Posted: Thu Apr 26, 2007 9:18 am
by roblom
In theorie zou je een correctie factor op het aantal pulsen moeten kunnen uitvoeren, maar denk dat dat in de praktij ERG lastig is. Aangezien je dan chips moet herprogrammeren enzo.

Posted: Thu Apr 26, 2007 3:43 pm
by Tush
Ok, ik heb eerder naar Total Car Concept uit Bleiswijk gebeld. Zij gaven aan dat o.a. kilometertellerafwijkingen via een Hondata K-Pro computer zijn aan te passen. Wel is het dan verstandig om meteen een ander uitlaatje te monteren zodat geheel (uitlaat, K&N Typhoon en Hondata) naar 230 à 240 pk te brengen is.

Ik wacht woensdag maar ff af.... :roll: