Page 1 of 3
Diameter Mugen Catback
Posted: Sat May 12, 2007 9:55 pm
by roblom
Iemand enig idee waarom mijn Mugen twinloop Catback 2,25" aan het begin is en 2,5 na de middendemper?
In mijn huidige situatie komt het wel goed uit, maar het is een JDM catback en als je dus een JDM spruitstuk hebt dan is die dus ook 2,5" en sluit het dus niet echt lekker op elkaar aan.
Begin
End

Posted: Sat May 12, 2007 10:30 pm
by ITR1689
Een JDM kat is 65 mm aan het begin en 57 mm aan het eind volgens mij.
Check dat even. Een OEM JDM catback is gewoon 57 mm dik.
Posted: Sat May 12, 2007 10:46 pm
by roblom
Ja en hoe moet ik dat checken dan?
Maar zoiets dacht ik al, want dat was de enige optie.
Voor mij heeft het gezorgd voor een hoop verwarring en een verkeerde omni-power testpipe

(komt dus binnenkort te koop te staan).
Posted: Sun May 13, 2007 3:23 am
by Sinister
PK verlies dus, zware rip off moetek zeggen en dat voor Mugen
Posted: Sun May 13, 2007 9:03 am
by VTECRob
Sinister wrote:PK verlies dus, zware rip off moetek zeggen en dat voor Mugen
Wel eens over nagedacht dat Mugen hier bewust over nagedacht heeft?
Dit is de "stille" uitlaat van hun he...
Ze hebben ook een raceversie, met hele andere dimensies...
@Roblom... als het goed is is mijn JDM kat onderweg...
Posted: Sun May 13, 2007 9:09 am
by wilco
Hmm ik zie geen raceversie voor de DC2????? Voor de DC5 is hij er wel.
Erg jammer dat dit niet gewoon 1 dezelfde diameter is , de meeste catbacks hebben dit wel.
En het geluid maak je echt niet zoveel minder om er een stukje pijp aan te laten zitten van een paar cm met een mindere diameter.
Het is gewoon puur voor de goede pasvorm op de OEM JDM kat.
Posted: Sun May 13, 2007 1:06 pm
by roblom
Ben er 100% van overtuigd dat het niet is om een compromis te sluiten voor het geluid.
Het enige wat ik me eigenlijk afvroeg was hoe de JDM-ers dat oplossen.
Race versie is er volgens mij ook niet voor de DC2.
Posted: Sun May 13, 2007 8:51 pm
by ITR1689
roblom wrote:Ja en hoe moet ik dat checken dan?

Maar zoiets dacht ik al, want dat was de enige optie.
Iemand hier heeft een JDM kat toch?
Honda heeft 65 mm ingang en 57 mm uitgang gekozen omdat een kat zowieso een bottleneck is, dus na de kat is er geen behoefte meer aan een 65mm catback.
Maar als je een testpipe hebt, dan is het verhaal anders natuurlijk. Mugen ging er mischien vanuit dat mensen gewoon hun JDM kat behouden. Zonder kat is een 65mm all the way het beste.
Posted: Mon May 14, 2007 12:06 am
by roblom
Wat ik had bedacht is dat theoretisch is de flow voor de kat hoger als erna dus als je de snelheid gelijk wil houden zou je een kleinere diameter moeten hebben.
In mijn situatie geeft dit dan theoretisch geen verschil aangezien mijn spruitstuk ook nog 2,25" is.
Heb de vraag aan Mugen zelf gesteld, ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg.
Posted: Mon May 14, 2007 6:38 am
by ITR1689
Uitlaatgassen komen met schokgolven naar buiten. Na een kat zijn die golven flink gedempt.
Een OEM EDM spruit flens is slechts 2" dik. En de 4 buizen zijn slechts 40mm dik. Zo'n spruit is dus eigenlijk waardeloos voor performance.
Posted: Mon May 14, 2007 11:34 am
by Gaskleppie
Eigenlijk is die JDM cat dan qua diameter vreemd gekozen... In een kat ontstaat een vorm van naverbranding. De gassen zullen dus weer heter worden en meer volume krijgen dan dat ze voor de kat hadden.
De pijp zou dus na de kat juist dikker moeten zijn dan daarvoor om de zelfde stroom snelheid te houden.....
Vaag....
Toch maar de Hytech twinloop bestellen maar?
http://www.hytechexhaust.com/
Posted: Mon May 14, 2007 11:37 am
by baRt
Toch maar de Hytech twinloop bestellen maar?
ik wacht ff op het antwoord van mugen zelf...

Posted: Mon May 14, 2007 11:51 am
by roblom
Niet helemaal het antwoord waar ik op zat te wachten maar het blijven Japanners en die zijn wat traag van begrip. Dus zal vanmiddag even een mailtje met foto's opsturen om de vraag wat duidelijker te maken.
Toch leuke info om te delen, dus vandaar:
Dear Robert Blom,
Thank you for your mail.
My answer for your question is as follows,
--What is "TWIN-LOOP"?--
Silencing characteristics and the quest for exhaust efficiency: the two
requirements imposed on exhaust systems have a contrary relationship, and in
practice it is extremely difficult to achieve both.
At MUGEN,we have continued to employ the straight configuration,with the
design philosophy that low exhaust pressure must be provided, and that
reducing exhaust resistance is an important part of the ideal because,as the
name suggests,it provides low exhaust resistance.
As a result of our quest for the ideal design for racing engines,MUGEN
developed the "twin-loop-layout silencer"(exhaust system),in which the pipe
is twisted into two loops and passes straight through the silencer twice.
This could be considered the ultimate arrangement,combining the concepts of
"absorption" and "intervention" in an ingenious manner.
It surpasses normal systems in power and torque over the full range, and
provides the required silencing and the clear sound.
Thank you for your inquiry.
Best Regards,
Jaemin Kim,
******************************************
Jaemin Kim (Mr)
Marketing Section,
Products Business Dept.
MUGEN / M-TEC Co. Ltd.
Posted: Mon May 14, 2007 11:53 am
by roblom
ITR1689 wrote:Uitlaatgassen komen met schokgolven naar buiten. Na een kat zijn die golven flink gedempt.
Een OEM EDM spruit flens is slechts 2" dik. En de 4 buizen zijn slechts 40mm dik. Zo'n spruit is dus eigenlijk waardeloos voor performance.
Naar mijn weten is de diameter van een OEM spruit 2,25" maar ga voor de zekerheid zo snel mogelijk zelf nameten. (Info komt van Robin, heeft gemeten op zijn OEM spruitstuk).
Posted: Mon May 14, 2007 12:48 pm
by mr. X
Is nog een koopje ook.
Honda Twin Loop Cat Back Exhaust 1992 to 2000 GSR, ITR, Civic $850.00 (850.00 USD = 627.254 EUR
www.xe.com )
De Mugen kost geloof ik een hell of a lot meer?
Posted: Mon May 14, 2007 12:50 pm
by Dimer
ik ben nog op zoek naar een stille uitlaat die zvm vermogen winst geeft... is die hytech dan een aanrader?
Posted: Mon May 14, 2007 3:45 pm
by Gaskleppie
Naar mijn weten is de Hytech de beste en stilste voor Honda op deze aardkloot.
Posted: Mon May 14, 2007 7:03 pm
by VTECRTY
mijn invidia cat-back is ook maar 60 mm terwijl mijn dc sports spruit en katvervanger wel 63mm zijn allemaal buitenwerks dus. maar binnenwerks daar gaat het natuurliik om. materiaal dikte is vaak ook verschillend per uitlaatdeel!
Posted: Mon May 14, 2007 7:07 pm
by roblom
Gaskleppie wrote:Naar mijn weten is de Hytech de beste en stilste voor Honda op deze aardkloot.
En waar is dat op gebaseerd?
Posted: Tue May 15, 2007 5:14 pm
by Gaskleppie
Ik ga een Hytech twinloop bestellen als de prijs voor verzenden niet belachelijk wordt.
Group buy?
Wie heeft nog meer interesse?