Page 1 of 2

Honda grote beurt, en uitlijnen/balanceren

Posted: Mon Jun 25, 2007 3:32 pm
by autodre
Binnenkort moet ik een afspraak maken voor een grote beurt(78.000KM)

Ik vroeg me af, wat zo'n beurt ongeveer kost...Verder, ik wil de auto laten balanceren(wel de wielen dan :) ) en laten uitlijnen. Waar kan ik dit het beste doen? Bij de beurt, of apart bij een speciaal bedrijf...

Andre

Posted: Mon Jun 25, 2007 4:17 pm
by slydawg
Kosten zou ik niet weten, zit nu op de 51K km.
Voor de 1ste beurt had ik niet veel betaald, <50euro, exlc. olie verversen.
2de beurt was ook zoiets, inlc. olie verversen met de door mij aan geleverde olie.
3de beurt komt deze vrijdag.
Denk dat de prijs dealer afhankelijk is, volgens mij...

Waarom de wielen laten balanceren? Trilling?
Uitlijnen laat ik bij een specialist doen.
Als de auto nog nooit is uitgelijnd zou ik dat zeker doen, de ctr staat erom bekend af fabriek niet zo netjes te zijn uitgelijnd.

Posted: Mon Jun 25, 2007 4:47 pm
by IvoG
Miguel, was het niet zo dat er zlefs nieuwere specs voor de uitlijning zijn vrijgegeven door Honda, die beter zijn dan af fabriek? Of ben ik in de war met de S2000 facelift? :dunno:

Posted: Mon Jun 25, 2007 4:49 pm
by ee8
uitlijning is kwestie van wat de berijder het fijnste vindt rijden als je het mij vraagt......

Posted: Mon Jun 25, 2007 5:02 pm
by slydawg
IvoG wrote:Miguel, was het niet zo dat er zlefs nieuwere specs voor de uitlijning zijn vrijgegeven door Honda, die beter zijn dan af fabriek? Of ben ik in de war met de S2000 facelift? :dunno:


Als het voor de CTR is ben ik daar niet van op de hoogte.
Maar de standaard specs zijn 'goed', alleen wijken een aantal CTR's af van de standaard waardes bij aflevering.
Bij mij stond het stuur niet recht en trok ie lichtjes naar rechts, laten uitlijnen en hij reed veel fijner en was te zien op de uitdraai dat ie idd afwijkte van de fabrieks waardes.
De auto was nieuw en had dus niet te maken gehad met schades of zo.

Posted: Mon Jun 25, 2007 5:13 pm
by IvoG
ee8 wrote:uitlijning is kwestie van wat de berijder het fijnste vindt rijden als je het mij vraagt......
Maar ook een slechte uitlijning is mogelijk, waardoor het karakter van de auto nadelig wordt beinvloed, buiten de ervaring van de rijder om.

Posted: Mon Jun 25, 2007 5:16 pm
by ee8
IvoG wrote:
ee8 wrote:uitlijning is kwestie van wat de berijder het fijnste vindt rijden als je het mij vraagt......
Maar ook een slechte uitlijning is mogelijk, waardoor het karakter van de auto nadelig wordt beinvloed, buiten de ervaring van de rijder om.


jep, klopt. maar zijn setups zat die niet uit de verf komen door de afwijkende uitlijning. auto's zat die je op iets negatief camber zet en beetje toespoor, maar met spelen met uitlijning kan je leuk weggedrag winnen.

Posted: Mon Jun 25, 2007 8:27 pm
by autodre
Wel hij rijdt erg netjes rechtdoor, en trilt niet echt ofzo. Ik denk alleen dat er wat loodjes van de wielen af zijn...Ik zie wat plekjes waar lood 'zat'

Vandaar dus..Dacht als ik dan toch bezig ben, meteen even uitlijnen...

Posted: Mon Jun 25, 2007 8:40 pm
by slydawg
autodre wrote:Wel hij rijdt erg netjes rechtdoor, en trilt niet echt ofzo. Ik denk alleen dat er wat loodjes van de wielen af zijn...Ik zie wat plekjes waar lood 'zat'

Vandaar dus..Dacht als ik dan toch bezig ben, meteen even uitlijnen...


Dat kan zijn van een vorige band die er zat voor je huidige.

Posted: Mon Jun 25, 2007 9:11 pm
by HondArd
autodre wrote:Wel hij rijdt erg netjes rechtdoor, en trilt niet echt ofzo. Ik denk alleen dat er wat loodjes van de wielen af zijn...Ik zie wat plekjes waar lood 'zat'

Kan ook van de vorige bandensets zijn overgebleven die de vorige eigenaar ooit verwisseld heeft (ik neem aan dat je je bolide tweedehands gekocht hebt). Lijmresten blijven wel eens hardnekkig zitten. Met de trillingen valt het mee zeg je, maar als je er zeker van wilt zijn kun je (het is een beetje illegaal) het beste optrekken naar 160, en als dan de (eventuele) trilling harder is dan bij 120, dan is de balancering niet goed.

Posted: Thu Aug 02, 2007 12:59 am
by autodre
Niet te geloven. Grote beurt INC materiaal was 880 euro :-((( Kon wel janken..

4 remblokken, pollenfilter(s), airco gereinigd(moest gebeuren, vond ik ook) olie, APK, wissers voor, rammeltje in de deur...

Mijn 'kleine' beurt was lekker goedkoop, maar hier schrok ik wel van...Ik had trouwens gevraagd, en een grote 78.000-80.000KM beurt, kost zonder reparaties zo-ie-zo 350-400 euro(ook bij andere Honda dealer)

Nou ja, hij kan er weer tegenaan voor een jaar...Maar 880 is wel ERG veel niet? (ze hadden trouwens wel gebeld hoor voor de remblokken, en andere kosten)

Posted: Thu Aug 02, 2007 8:12 am
by wilco
Ik denk dat de kosten van de remblokken/pollenfilter(s) en Airco het duurst zijn.....aangezien Honda in alle kleine onderdelen ook duur is.....

Posted: Thu Aug 02, 2007 9:03 am
by autodre
wilco wrote:Ik denk dat de kosten van de remblokken/pollenfilter(s) en Airco het duurst zijn.....aangezien Honda in alle kleine onderdelen ook duur is.....


Ja, arbeidsloon was 330 euro, de rest materiaal. Echt heel erg duur hoor. Weet wel dat een CTR duurder is dan een 'normale' auto. Maar toch. Dit was even niet leuk :D

Posted: Thu Aug 02, 2007 10:07 am
by HondaFan
nou had voor mijn ITR voor de 80.000beurt 770 euro betaald.
grote beurt +apk. Lambda was erg vervuild zeiden ze en moest schoon gemaakt worden, daar zaten de meeste werkuren aan. Verder niet echt bijzonders gedaan. :-? en ja....het was bij de honda-dealer....

Posted: Thu Aug 02, 2007 10:46 am
by slydawg
Dan nog vind ik 800euro voor bovengenoemde onderdelen/werkzaamheden veels te veel.

Posted: Thu Aug 02, 2007 10:51 am
by autodre
slydawg wrote:Dan nog vind ik 800euro voor bovengenoemde onderdelen/werkzaamheden veels te veel.


JUps, maar zo te zien ben ik niet de enige die de hoofdprijs betaald...Waar doe jij je onderhoud? Of doe je veel zelf?

Posted: Thu Aug 02, 2007 3:05 pm
by slydawg
De mijne gaat voor onderhoud naar Debois in Nieuwegein.
Ik doe idd eigenlijk alles zelf, het enigste dat hun doen is als het nodig is de olie verversen, die ik zelf mee breng.
Verder lopen ze nog een klein inspectie rondje onder de auto maar ze weten al dat alles gewoon goed is.
De reden dat ik hem eigenlijk breng elk jaar is omdat ie nog in de garantie is en ik wil het onderhouds boekje netjes afgestempeld hebben.

Posted: Thu Aug 02, 2007 4:47 pm
by Gangaran
Maar dre, hebben ze niet je filters vervangen? En moeten ze ook niet alle vloeistoffen verversen? (Zie ik niet bij jou staan).

Posted: Thu Aug 02, 2007 6:50 pm
by autodre
Gangaran wrote:Maar dre, hebben ze niet je filters vervangen? En moeten ze ook niet alle vloeistoffen verversen? (Zie ik niet bij jou staan).


4 remblokken, pollenfilter(s), airco gereinigd(moest gebeuren, vond ik ook) olie, APK, wissers voor, rammeltje in de deur. En ja bij olie verversen hoort ook het filterje...Maar ja dan nog..

Posted: Thu Aug 02, 2007 7:35 pm
by eteuben
Ik heb onlangs toch ongeveer hetzelfde gehad als jij!

Een Grote80 beurt gegeven, was ik 725 (incl BTW) kwijt. Daar zat dan 200 loon in. De rest was materiaal, incl een dure lambda van 185 en een remblokset achter van bijna 90.

... een dikke klets BTW eroverheen en je zit zo op een halve maandloon! Dan weet je even waarvoor je werkt. Gelukkig zijn dit soort bedragen niet jaarlijks.