Page 1 of 1

Olie veranderen

Posted: Fri Jul 20, 2007 11:19 am
by Sinister
Ik heb een honda integra type-r en ik moet zeggen dat ik nogal veel in vtec rij. Ik rij op volledige synthetische olie 5W40 van Wolf.
Nu gebruikt hij de laatste 3000 km wel wat olie vind ik. Ik heb een halve liter moeten bijkappen. Men zegt mij dat als ik overschakel op half synthetische dat hij dan minder gaat verbruiken. Maar mag ik dan nog evenveel in vtec rijden? En is dit niet schadelijk als ik overschakel?
En daalt het verbruik dan echt?
mvg
Dimitri

Posted: Fri Jul 20, 2007 11:28 am
by mr. X
Liever te veel dan te weinig olie verbruiken.

Posted: Fri Jul 20, 2007 11:29 am
by HaRdCoRe-WeZ
Verklaar je nader Mr. X...

Posted: Fri Jul 20, 2007 11:31 am
by mr. X
Als je het olie pijl ziet zakken, weet je iig niet dat hij kapot gaat door te weinig olie.......

Moet binnen de perken blijven, maar als hij zegt halve liter per 3000km..
Is echt niet te veel voor een 9 jaar oude, 8000 toeren motor..

Posted: Fri Jul 20, 2007 12:58 pm
by RedSun
Halve liter op 3000 km is zeer netjes ja.

Weet niet of het schadelijk is om over te schakelen naar half synteet maar ik zou me geen zorgen maken eerlijk gezegd.

Posted: Fri Jul 20, 2007 1:23 pm
by HaRdCoRe-WeZ
mr. X wrote:Als je het olie pijl ziet zakken, weet je iig niet dat hij kapot gaat door te weinig olie.......

Moet binnen de perken blijven, maar als hij zegt halve liter per 3000km..
Is echt niet te veel voor een 9 jaar oude, 8000 toeren motor..


Ik volg het ff niet geloof ik...jij hebt liever een blok wat 1:2500 doet dan 1:8000? Wat heeft het zakken van het oliepeil ermee te maken? Zijn gewoon zaken die je elke week moet controleren, ongeacht welke auto/manier van rijden.

Maar je hebt wel gelijk, halve liter op de 3000km is best netjes, zeker als je vaak in VTEC zit.

Posted: Fri Jul 20, 2007 2:03 pm
by CyRaX
Overschakelen op een andere syntheet is niet slim. Je krijgt dan namelijk weer een ander slijtagebeeld....en dit zal het olieverbruik alleen maar verhogen.....

Posted: Fri Jul 20, 2007 2:18 pm
by HONDA
Oliepeil

[/Leraar Mode Off]

Posted: Fri Jul 20, 2007 2:56 pm
by HaRdCoRe-WeZ
Thank you, vrijdagmiddag, naar de klote, je kent het wel...

Posted: Fri Jul 20, 2007 3:03 pm
by HONDA
No worries... het komt wel vaker voor. :

KLIK

:D

Posted: Fri Jul 20, 2007 3:12 pm
by Sinister
Ok verder rijden dan met dezelfde olie is de boodschap mercie voor de hulp.
PS: zo zie je dat ik niet elke raad in het belachelijke trek :wink: :o ops:

Posted: Fri Jul 20, 2007 3:15 pm
by mr. X
HaRdCoRe-WeZ wrote:Ik volg het ff niet geloof ik...jij hebt liever een blok wat 1:2500 doet dan 1:8000? Wat heeft het zakken van het oliepeil ermee te maken?


Dat zeg ik helemaal niet.
Ik zei dat het niet verkeerd is dat een hoorgoerige motor zo'n verbruik heeft.

Durf wel te zeggen dat menig ITR met de 1 op 3000 blij mag zijn.
Er zijn er enkele goed onderhouden en die verbruiken misschien minder, maar dat doen ze niet allemaal.

Toevallig net de Honda garage gebeld om een afspraak te maken. Ze heeft er 4900 km op zitten en wil er nieuwe olie in. Het oliepeil is gezakt tot ongeveer de helft.

Posted: Fri Jul 20, 2007 5:06 pm
by HaRdCoRe-WeZ
Dat zeg je wel: "Liever te veel dan te weinig olie verbruiken."

Ik ben trouwens nog steeds tevreden over mijn B16A1, 1:8000. En ik weet dat er B18C6 blokken zijn die een aardig slokje lusten. Geldt eigenlijk voor elke B-serie volgens mij. Maar olie verversen doe je niet zelf? Is iets wat je makkelijk zelf kunt doen IMHO.

Enneuh, wat is een "hoorgoerige motor"? :lol:
Just kidding.

Posted: Fri Jul 20, 2007 6:16 pm
by mr. X
:lol:

Wat ik daarmee wou zeggen, als hij niets verbruikt gaat hij ook kapot. Was een grapje :wink:

Olie verversen is idd geen kontje werk, maarja ding is altijd dealer onderhouden en nooit zelf aan gesleuteld, en dat wil ik graag zo houden. Ook al gaat dit grapje me weer stuivers kosten, en ik toch altijd al mensen wantrouw als die aan mn auto sleutelen als ik er niet bij ben.

Dat hoorgoerige motor is iets nieuws, je weet toch :lol:
Achja ik maak wel eens spelfouten, dus eentje meer of minder maakt dan ook niet uit :lol:

Posted: Fri Jul 20, 2007 7:51 pm
by wilco
Waarom van een supergoede volsyntheet overstappen op een minderwaardige hal syntheet????Lekker belangrijk dit verbruik.....zolang 1 op 500Km nog niet voorkomt is het goed .
En ja een B18 verbruikt altijd meer olie als hij vaker in de hoge toeren komt.

Posted: Sat Jul 21, 2007 1:14 am
by black-ITR
ik ree met mijn rode itr op 5w40 van agip ik moet zegge echt hele goede olie mijn itr nam een beetje olie mee als em op 5000 km kwam, er was altij 2 milimeter van de meetlat af
ik geef al mijn auto's op 5000km's onderhoud en op 10 000 groot
greetz

Posted: Sat Jul 21, 2007 5:50 pm
by Guest
Wat je kan proberen is de motor een keer inwendig reinigen met Forte, dan "flush" je de motor met de oude olie en bij de nieuwe olie top end treatment toevoegen+seal conditioner (Verwijdert vernis- en harsafzettingen in fijn bewerkte motordelen zoals kleppen en hydraulische klepstoters), gas treatment bij de tankinhoud om injectiesysteem te reinigen..(Vermindert afzettingen op klepstelen en klepschotels, in verbrandingsruimten en in zuigerveergroeven. )

Zelfs met goed onderhoud kunnen dit soort verschijnselen optreden!
Ik heb wonderen gezien met Forte! Motoren waarvan de compressie totaakl in de war was (o.a gevolg van het nieuwe rijden + goedkope brandstof!) is de eindcompressie volledig hersteld!

Dit is ook niet te krijgen bij automaterialenzaken, enkel die goedkope rommel, maar dan je net zo goed in je tank pissen want die additieven helpen gewoon niet (genoeg) als je de problemen er niet erger mee maakt!

Mocht je twijfels hebben bij Forte , dit is een van de weinige additieven die importeurs bij auto's binnen de garantieperiode wel accepteren!
(enkel BMW wil er absoluut niet aan , maar die gaan zowiezo wel stuk!)