Page 1 of 1

Schroefdraad kapot gedraaid van de remklauw

Posted: Fri Oct 26, 2007 9:49 pm
by mr. X
Vandaag was ik het helemaal zat en wou ik het gepiep van de EK remmen verhelpen. Ze doen het namelijk bij elke keer dat je op de rem gaat staan en ik zit me er echt goed aan te ergeren.

Echter bij het aandraaien van de voorste rechter remklauw schoot één van de 2 bouten door. Bout eruit gehaald maar het was al duidelijk, de hele binnenkant van de remklauw is ontzien van schroefdraad. Erg vreemd want ik zette niet eens overdreven kracht.

Is dat te maken zonder al te veel kosten, of kan ik beter een nieuwe klauw op de kop tikken en deze erop zetten.
Aangezien je er ook geen andere (lees langere bout) in kunt draaien met een moer erachter zal er niets anders opzitten dan er een nieuw busje in te laten persen en opnieuw tappen, of een overmaat tappen.
Ik heb het nog eens goed zitten bekijken en dat komt nogal precies.
De normale bout kun je namelijk nooit door de klauw heen draaien. Hij kan er namelijk niet doorheen omdat de schroefdraad daar smaller is. En dat sluit dan naadloos aan.

Goede ideeën zijn welkom.

Posted: Fri Oct 26, 2007 11:10 pm
by HaRdCoRe-WeZ
Optie: Groter boren, nieuw draad erin, helicoil erin, nieuwe bout gebruiken. Ik zou een andere klauw erop zetten trouwens. Het zijn wel je remmen.

Posted: Fri Oct 26, 2007 11:51 pm
by D_ToXx
uitboren zeker een optie: nadeel schroefdraad = welke te tappen..
optie slimste : andere klauw


ff verder pluizen: wat gebeurt er met de rem als je er een dikkere schroef inzet? grijpt hij onder of boven meer aan? gunstig of ongunstig? ff uitzoeken ik weet het niet..

bij nader raadplegen van mijn hersencel kom ik tot de conclusie dat je rechts en links beter hetzelfde kunt houden.. beter is dus andere klauw..

Posted: Sat Oct 27, 2007 9:23 am
by ee8
D_ToXx wrote:uitboren zeker een optie: nadeel schroefdraad = welke te tappen..
optie slimste : andere klauw


ff verder pluizen: wat gebeurt er met de rem als je er een dikkere schroef inzet? grijpt hij onder of boven meer aan? gunstig of ongunstig? ff uitzoeken ik weet het niet..

bij nader raadplegen van mijn hersencel kom ik tot de conclusie dat je rechts en links beter hetzelfde kunt houden.. beter is dus andere klauw..


wat heb jij gerookt zeg.......?

:lol:

Posted: Sat Oct 27, 2007 10:34 am
by D_ToXx
begint met een M en eindigd op arlboro... :D

hmm.. misschien WEEKEND!!!!!! :D :D :D

Posted: Sat Oct 27, 2007 10:54 am
by mr. X
Zit er verschil tussen VTI remmerij en dat van mijn 1.4i tje? :wink:

Posted: Sat Oct 27, 2007 10:31 pm
by ee8
mr. X wrote:Zit er verschil tussen VTI remmerij en dat van mijn 1.4i tje? :wink:


denk et wel.

bij een EG wel, vti heeft 260mm en non-vti 240mm. lijkt me dat er bij een Ek ook diameterverschil inzit en dat de tangen anders zijn........

dikke kans wel dat EG-vti en EK-vti tangen hetzelfde zijn, gokkend dat je een andere tang aan het zoeken bent......

Posted: Sun Oct 28, 2007 3:38 pm
by roblom
Gewoon helocoil erin zetten of andere klauw kopen.

Posted: Sun Oct 28, 2007 4:54 pm
by Maskertje
mr. X wrote:Zit er verschil tussen VTI remmerij en dat van mijn 1.4i tje? :wink:


van welk jaar is jouw 1.4?

96-98 1.4 heeft 240mm remmen

99-00 1.4 heeft 260mm remmen (net als VTI)

Posted: Mon Oct 29, 2007 1:05 am
by MLM
volgens mij heb ik die klauwen nog liggen, pm bij interesse