Page 1 of 2
piekvermogen ATR bij lagere toeren
Posted: Wed Mar 25, 2009 7:14 pm
by LCR
Naar dyno geweest voor een standaard ATR.
Resultaat: peikvermogen bij 6500 ipv rond de 7600(?)
Na 6500 gebeurt er weinig.
Wat kan/kunnen de oorzaak zin?
Alvast bedankt
Posted: Wed Mar 25, 2009 7:52 pm
by MPG
Het zou nog een verkeerde toerental meting kunnen zijn. Belangrijk om te weten is bij welk toerental het maximale koppel gehaald is volgens de dyno.
De gehele vermogensuitdraai zegt dan veel meer dan alleen wat piekcijfertjes.
Het maximale vermogen zit trouwens bij een H22A7 motor bij ongeveer 7200 rpm i.p.v. bij 7600 rpm.
Posted: Wed Mar 25, 2009 8:24 pm
by LCR
Koppelkromme is gelijkmatig vind ik, piek (246 nm) ook in de buurt van 6126rpm en ok bij 6522 rpm. Onder het vtec gebied blijft ie mooi vlak net onder de 200nm
Posted: Wed Mar 25, 2009 8:41 pm
by Sinister
post de foto eens daar weten we meer mee :wink:
Posted: Wed Mar 25, 2009 8:44 pm
by LCR
Stock Engine....

Posted: Wed Mar 25, 2009 9:40 pm
by bertjehonda
oke sorry niet om af te kraken maar erik botman zijn bank is 3 keer bagger hij nept iedereen waar je bij staat. heeft ie bij mij ook gedaan. mijn advies ga eens op de bank bij rica of een andere met ervaring en een goede vaste bank. en geen ongeijkte huifkar bank die er leuk uitziet op een autoshow.
denk dat er dan een eel ander resultaat uitkomt.
greets.
Posted: Wed Mar 25, 2009 11:48 pm
by LCR
:-?
Ach...Shit happens.....a lot.
Posted: Wed Mar 25, 2009 11:51 pm
by MPG
Laten we gewoon zeggen dat deze testbank niet zo nauwkeurig is. Vandaar de uitkomst van deze bank.
Posted: Thu Mar 26, 2009 12:23 am
by Sinister
Ziet er mij vrij nauwkeurig uit buiten de hoogste toeren, ga je dan beweren dat die enkel op hoge toeren gaar doet?
Volgens mij staat gewoon je ontsteking verkeerd en heb je daarom je piekpks te vroeg maar ik zou het eigenlijk niet weten. Het is alleszins juist da je vtec op 5800 opslaagt volgens de grafiek?
Edit: Ja ok als ik die bank nu zie dat kun je beter wel eens op een ander gaan ja :lol: :lol: :lol:
Posted: Thu Mar 26, 2009 12:29 am
by LCR
Hmmm, ik ga toch nog een keer bij deze 'niet zo nauwkeurige bank'...ik heb al voor as vrijdag mijn upgrades gepland. Het verschil is voor mij voldoende. Volgens keer dan maar naar Rica bij mijn second upgrade
Posted: Thu Mar 26, 2009 12:48 am
by Sinister
Waarom upgrades als je motor nog niet goed afgesteld is? Ik zou eerst checken of hij zn pks haalt gelijk het moet en dan pas upgraden tbh. Gelijk je grafiek er nu uitziet zou hij na 6500 rpm gewoon niet meer vooruit gaan...
Posted: Thu Mar 26, 2009 2:04 am
by wesjes
Stock zou die ook "maar" 212pk moeten hebben rond de 7200rpm.
Posted: Thu Mar 26, 2009 7:11 am
by Gaskleppie
Volgens mij staat gewoon je ontsteking verkeerd
Die kan je niet verkeerd hebben staan bij een ATR. Die staat vast.......
Maare, die Botman bank is nou idd niet het voorbeeld van een ultra presieze bank. Je kan zelf al zien dat er iets fout is gegaan tijdens de meting. Net of hij even het gas los gelaten heeft boven de 7000rpm en hem daarna weer intrapte. Klopt geen hol van. Er is geen 1 motor die na de 7500rpm nog even zo'n inhaal slag maakt nadat hij zo ingekakt was.
Meting klopt gewoon niet. Overnieuw doen!
Posted: Thu Mar 26, 2009 8:50 am
by Jo&
Snapte die gast wel wat Vtec was ofzo :s
Je moet gas blijven geven, ook boven de 6K toeren...
Posted: Thu Mar 26, 2009 10:29 am
by Sinister
Gaskleppie wrote:Volgens mij staat gewoon je ontsteking verkeerd
Die kan je niet verkeerd hebben staan bij een ATR. Die staat vast.......
Maare, die Botman bank is nou idd niet het voorbeeld van een ultra presieze bank. Je kan zelf al zien dat er iets fout is gegaan tijdens de meting. Net of hij even het gas los gelaten heeft boven de 7000rpm en hem daarna weer intrapte. Klopt geen hol van. Er is geen 1 motor die na de 7500rpm nog even zo'n inhaal slag maakt nadat hij zo ingekakt was.
Meting klopt gewoon niet. Overnieuw doen!
Heel die grafiek is naar links opgeschoven want de kruising tussen koppel en pk is normaal rond de 6900 rpm, als je dan ziet dat hij opt einde zo terug omhoog gaat is dat wsl door de begrenzer van de wagen. Daardoor meet hij altijd gaar bij gelijk welke bank. Dus alles moet 600 toeren naar rechts opschuiven. En ja 220 pk dat is gewoon een kwestie hoe ie zn marges instelt. Wat me veel belangrijker is zijn de wielpks, dat zijn de enige die je kunt vergelijken met verschillende banken.
Posted: Thu Mar 26, 2009 7:12 pm
by roblom
Sinister wrote: als je dan ziet dat hij opt einde zo terug omhoog gaat is dat wsl door de begrenzer van de wagen. Daardoor meet hij altijd gaar bij gelijk welke bank.
Begrenzer begrenst bij een vast toerental, meer toeren als dat maakt hij dan dus ook niet, nu slaat hij in, gaat weer uit en gaat dan na ongeveer 300 rpm pas weer in. Das wel een hele trage begrenzer als dat zou kloppen.
Is het zowozio niet raar dat de grafiek het motorvermogen en het motorkoppel weergeeft? Dat is toch altijd het wiel-vermogen/koppel?
Posted: Thu Mar 26, 2009 11:15 pm
by Sinister
Neen lol want het enige wat de meesten interesseert is welke motor pks je hebt. Hij kan enkel wiel pks meten en rekent dan de motor pks uit met een factor. Die bij de ene hoger is dan de andere. Zo is het dus ook zo dat je enkel wielpks kan vergelijken tussen verschillende banken. Meestal tonen ze gewoon beiden maar het hangt dus af vanwaar je gaat.
Posted: Fri Mar 27, 2009 7:01 am
by Gaskleppie
Begrenzer begrenst bij een vast toerental, meer toeren als dat maakt hij dan dus ook niet, nu slaat hij in, gaat weer uit en gaat dan na ongeveer 300 rpm pas weer in. Das wel een hele trage begrenzer als dat zou kloppen.
idem....
Posted: Fri Mar 27, 2009 10:45 am
by MPG
Het "afgeknepen" vermogen van het blok bovenin heeft inderdaad niks met de toerenbegrenzer te maken. Vooralsnog ga ik uit van een niet juiste en onnauwkeurige meting.
Gewoon op een andere testbank een nieuwe meting uit laten voeren. Indien er dan weer een soortgelijke meting uitkomt, dan mag je je serieus zorgen gaan maken. Met zelfs motorschade tot gevolg. De slechte vermogensafgifte zou dan echter nu ook al op de weg goed te vernemen zijn!
Posted: Fri Mar 27, 2009 7:11 pm
by roblom
Sinister wrote:Neen lol want het enige wat de meesten interesseert is welke motor pks je hebt. Hij kan enkel wiel pks meten en rekent dan de motor pks uit met een factor. Die bij de ene hoger is dan de andere. Zo is het dus ook zo dat je enkel wielpks kan vergelijken tussen verschillende banken. Meestal tonen ze gewoon beiden maar het hangt dus af vanwaar je gaat.
Ja en daarom geven dus de meesten de wiel pk's in de grafiek weer, en dus is het raar dat deze dat niet doet vind ik.