Page 1 of 2

Remmen en schijven advies voor een ATR

Posted: Sat Aug 15, 2009 10:29 pm
by vtec vince
Hmmm...ik heb afgelopen vrijdag op de nurnbergring al gemerkt dat ik met andere banden nog niet 100% klaar ben om zo te rijden zoals ik dat verwacht op een circuit.
Mijn remmen begonnen na een halve ronde al te faden!
Echt balen :evil:
Verlanglijstje maar eens uitbreiden :D

Het was er overigens behoorlijk druk, dan kun je echt beter een evenement van Bat hebben...nu werd ik dus aan alle kanten voorbij gereden en afgesneden.
Maar de baan op zich is machtig en zeer listig om te rijden :thumbs:

Posted: Sun Aug 16, 2009 1:31 pm
by vtec vince
Katana wrote:De ring is geen beginners baan. Pas op :!:

Voor remmen zijn er verschillende opties


Ik deed idd rustig aan omdat ik hem zag aankomen...maar had ook geen tijd meer om van de ideale lijn af te gaan ( zat aan de binnenkant van een naar rechts draaiende bocht ) hij ging zo hard, en wou blijkbaar niet van zijn lijn afwijken.

nog een gevaarlijk iets....ik heb de ring op forza motorsport behoorlijk vaak gereden, en dacht dus dat ik de baan wel aardig kon.
Als je er dan gaat rijden is het toch een groot verschil!

Ik ga voor gegroefde schijven en ferodo remblokjes.
Welke schijven raden jullie me aan?

Posted: Sun Aug 16, 2009 9:19 pm
by IvoG
Ik heb dit stukje afgesplitst voor je. Helaas is Frans' stukje niet meegekomen, dus heb ik maar een quote van gemaakt.

Ik heb zelf schijven (10-GR) van 3G Brakes, die gemaakt worden van Brembo blanks.

Posted: Sun Aug 16, 2009 9:51 pm
by vtec vince
Dus deze remschijven zijn dus eigenlijk verbeterde brembo schijven?

Posted: Sun Aug 16, 2009 11:45 pm
by Jan Visser
Originele schijven en DS3000 voor op de ring en DS2500 voor op straat.

Posted: Sun Aug 16, 2009 11:53 pm
by LCR
Jan Visser wrote:Originele schijven en DS3000 voor op de ring en DS2500 voor op straat.


Mee eens.
De OEM zijn al zeer goed op de prijs na.
Zelf heb ik nu voor Mugen brakedisc en achter heb ik gewoon OEM met ferodo 2500 rondom. Werkt goed.
Mugen iets beter dan OEM,maar niet echt DAT goed. De Mugen heb ik in Azie gekocht toen de koers van de euro hoog was ....in de koffers gestopt en dan is ie veel goedkoper dan de OEM 8)

Posted: Mon Aug 17, 2009 8:32 am
by Maskertje
vtec vince wrote:Dus deze remschijven zijn dus eigenlijk verbeterde brembo schijven?


Ik raad zulke schijven echt af. Brembo maakt ze niet voor niets als blanks en een ander bedrijf gaat ze ff aanpassen voor betere eigenschappen?? Is hetzelfde alsof je ' Type R ' sticker op civic 1.3 plakt omdat je een openluchtfilter hebt.
Bovendien heeft Brembo niet een blanks voor de ATR in hun catalogus, zoek maar op ;)


@LCR
Dat je weinig verschil in remkracht merkt met nieuwe sportschijven komt omdat ze alleen voor betere koeling en warmte afvoer zorgen. Zo faden ze niet en heb je behoud van je remkracht. Dus niet voor directe toename. Goedkope oplossingen daarvoor zijn blokjes en stalen remleidingen.


Velen hier rijden op DS2500 omdat dat de beste keus is wat betreft af en toe circuit gebruik en voor op straat.

Posted: Mon Aug 17, 2009 10:16 am
by IvoG
Maskertje wrote:
vtec vince wrote:Dus deze remschijven zijn dus eigenlijk verbeterde brembo schijven?


Ik raad zulke schijven echt af. Brembo maakt ze niet voor niets als blanks en een ander bedrijf gaat ze ff aanpassen voor betere eigenschappen?? Is hetzelfde alsof je ' Type R ' sticker op civic 1.3 plakt omdat je een openluchtfilter hebt.
Bovendien heeft Brembo niet een blanks voor de ATR in hun catalogus, zoek maar op ]
Je vergelijking gaat niet op. Bij de 1.3 heb je het over een andere auto dan een Type R, hier gaat het om exacte dezelfde schijven die aangepast worden.

Het feit dat Brembo ze als blanks maakt en verkoopt zegt ook niets over de reden waarom. Brembo verkoopt ze zelf ook als gegroefde schijven, en maken de groeven op dezelfde manier. Het zijn gewoon schijven die nog niet verder door Brembo zijn bewerkt tot een eindproduct, welke ze aan een 2e partij verkopen, die het dan naar hun eigen inzicht en ervaring verder afmaken.

En het feit dat Brembo geen afgemaakte eindproducten levert voor de ATR betekent niet dat er geen schijven zijn die uit Brembo's fabriek komen en op de ATR passen. Het betekent alleen dat ze nooit een proefkonijn binnen hebben gehad om het eindproduct te kunnen ontwikkelen.
Kijk maar naar K&N: totdat een van onze clubleden met zijn auto bij hun R&D center langs was geweest bestond er geen K&N CAI voor de ATR. En hoe hebben ze die ontwikkeld? Door uit hun assortiment van bestaande pijpen en delen een en ander in elkaar te zetten totdat het allemaal paste. Die delen worden vervolgens als kit getest, geproduceerd, en verkocht.

Wat 3G brakes heeft gedaan is niets anders: uit Brembo's assortiment een schijf gekozen die de juiste (pas)eigenschappen had voor de ATR en die verder bewerkt, wat een voor de ATR passende Brembo schijf oplevert.

Posted: Mon Aug 17, 2009 11:23 pm
by Maskertje
Als jij denkt dat Brembo dezelfde blancs gebruikt om daarna groeven in te maken dan kan ik kort antwoorden dat dit absoluut niet zo is. Er is iets wat casting heet, en het belangrijkste is van de hele schijf.

Posted: Tue Aug 18, 2009 6:49 pm
by vtec vince
Iemand ooit van STRO remschijven gehoord?


Image

@ Katana : Hoe komt u aan Brembo schijven?
Deze kan ik niet in hun catelogus vinden :shock: :wink:

Posted: Tue Aug 18, 2009 8:58 pm
by IvoG
Katana? :dunno:

Bedoel je mij soms? Mijn schijven komen van 3G Brakes vandaan, die Brembo schijven als bron voor hun product gebruiken.

Posted: Wed Aug 19, 2009 10:34 am
by vtec vince
Neej sorry Ivo, u bent duidelijk geweest welke schijven u hebt.
Ziet er ook prima uit!
Maar Frans heeft laten weten dat hij Brembo schijven heeft...of komen die ook van 3G Brakes af?

Posted: Tue May 04, 2010 3:42 pm
by LCR
Binnenkkort krijg ik voor het eerst te maken met Project Mu schijven.
U hoort van mij hoe die smaken 8)

Posted: Tue May 04, 2010 4:54 pm
by vtec vince
Ik had het al elders opgevangen LCR , Vandaar dat ik al op scherp stond :D

Posted: Tue May 04, 2010 5:00 pm
by LCR
Iets minder dan 190 voor een setje..geen geld!!!!!
Alleen moet je zelf het vanuit Azie naar hier sjouwen :lol:

Posted: Tue May 04, 2010 6:16 pm
by vtec vince
Dat val reuze mee dan.
Moet ik eens kijken of ik een waterfiets kan vinden , dan blijven de kosten voor het ophalen ook binnen de perken :lol:

Posted: Tue May 04, 2010 6:43 pm
by LCR
You name it you got it!!!!

Posted: Thu Jun 03, 2010 1:16 pm
by LCR
Mijn bevindingen van de Project Mu's tot nu toe....
Zeker de moeite waard!...hij remt zelfs beter dan de Mugen's :shock:
Op circuit moet dat nog bewezen worden.....als dat zo is dan besteld ik de raceschijven van hun en niet die van Mugen!

Posted: Thu Jun 03, 2010 2:52 pm
by Joostb
LCR wrote:Iets minder dan 190 voor een setje..geen geld!!!!!
Alleen moet je zelf het vanuit Azie naar hier sjouwen :lol:


welk type precies? Is echt spot goedkoop :-)

Posted: Thu Jun 03, 2010 3:20 pm
by LCR
Joostb wrote:
LCR wrote:Iets minder dan 190 voor een setje..geen geld!!!!!
Alleen moet je zelf het vanuit Azie naar hier sjouwen :lol:


welk type precies? Is echt spot goedkoop :-)


Ik heb nu Pure Plus...met 'gebogen' groeven.
De race versie heeft rechte groeven en in de tegengestelde richting