Page 1 of 2

Short shifters....

Posted: Wed Nov 25, 2009 7:45 pm
by Arno
Iemand ervaring met aftermarket short shifters? Aangezien ik de koppeling etc allemaal wil vervangen lijkt me zo'n ding ook wel leuk. Heb echter wel verhalen gelezen van sommigen dat ze het niks vinden. Zat dan zelf aan één van Skunk2 te denken en/of anders gewoon de rubbers vervangen voor Energy Suspension schakelrubbers.

Posted: Wed Nov 25, 2009 8:05 pm
by Blitz
Moet je wennen, ben je er aan gewend is het heerlijk.

Posted: Wed Nov 25, 2009 9:07 pm
by Delta_lima
Doen doen doen! Het rijdt zoooo veel sportiever!
ik wil en kan niet meer zonder!

In mn jdm dc2 ga ik het voorlopig niet doen, die schakelt zowiezo al een stuk korter dan de civics/delsol/crx, maar ik ben nog niet gewend aan heel snel sprinten en schakelen, eerst dat goed onder de knie krijgen met links, en dan miss een shortshifter erin.

Let op, doordat de schakelweg korter is, doe je er korter over om te schakelen en ben je dus sneller, let wel op dat je niet gaat raggen, je moet de schakels nog wel de tijd geven om te schakelen.

Ik raad poyurethanen schakelrubbers af!
In mijn del sol had ik een heel onderstel met Energy suspension rubbers, behalve de schakelrubbers. Je schakelstang en pookje moeten nu eenmaal vrij trillen, en polyurethanen rubbers vermoeilijken dit, waardoor je cychromessringen sneller kunnen slijten. Tevens tijdens het schakelen met poly rubbers, gaat dit stroever en heb je meer kans op beschadigingen in je bak.

Merk van je shortshifter maakt niks uit, ik heb er verscheidene gehad, van goedkoop tot wat duurder. Persoonlijk vind ik een van skunk2 voor 100+ euro weggegooid geld, een goedkope zonder merk is even goed. Het is puur de naam. Let erop dat ze gelagerd zijn van onderen, en smeer de kogellagers even met wat vet in voor je ze monteerd. Klaar.

De laatste die ik kocht was op ebay met replica R pook 25,- incl shipping...

Posted: Wed Nov 25, 2009 9:27 pm
by Arno
Hhmm, oké maar je hebt ook de zogenaamde zwarte rubbers die weer voor 'straatgebruik' zijn (heb ik ook onder mn auto). En hebben jullie een single of dual bend? Zit nu goed dus wil niet te ver naar voren moeten reiken om te kunnen schakelen :razz: Gaat om een DC2 btw :wink:

Posted: Wed Nov 25, 2009 10:59 pm
by Gaskleppie
Ik raad poyurethanen schakelrubbers af!
In mijn del sol had ik een heel onderstel met Energy suspension rubbers, behalve de schakelrubbers. Je schakelstang en pookje moeten nu eenmaal vrij trillen, en polyurethanen rubbers vermoeilijken dit, waardoor je cychromessringen sneller kunnen slijten. Tevens tijdens het schakelen met poly rubbers, gaat dit stroever en heb je meer kans op beschadigingen in je bak.


Idd!
Ook die zwarte niet nemen. Gewoon goede stock rubbers schakelen het snelste en lekkerste.

Posted: Wed Nov 25, 2009 11:09 pm
by DeraileD
Zou geen goedkope nemen, die van mijn broertje was laatst gewoon afgebroken :-?

Posted: Wed Nov 25, 2009 11:40 pm
by vampire
Gewoon lekker stock laten, Type R's hebben al een lekkere korte schakelweg... :)

Posted: Thu Nov 26, 2009 11:34 am
by Spons
kheb zelf ook een short shifter maja das voor een EJ2 maar echt super fijn tenminste geen vrachtwage pook

short s

Posted: Thu Nov 26, 2009 11:57 am
by VTEClover
bij aankoop van mn dc2 zat er een shortshifter op.
toen ik echter een dikkere aftermarketmiddendemper stak kwam dit lichtjes tegen de middendemper.
short shifter komt onderaan langer dan oem.
toen oem shift gestoken en inderdaad oem is kort genoeg!!!
ging ook vlotter in de versnellingen
short shifter moest je nogal eens goed duwen soms

das mijn ervaring
grtz

Posted: Thu Nov 26, 2009 11:59 am
by Jo&
Ik meen dat shortshifters niet ten alle tijden bevorderlijk zijn voor je versnellingsbak.

Posted: Thu Nov 26, 2009 12:02 pm
by Spons
zou niet weten waarom dat slechter moet zijn
het is enkel de shifter die korter word
dus de slag word korter

Posted: Thu Nov 26, 2009 12:03 pm
by mr. X
Dus je duwt hem gewoon in de versnelling ook al is de synchromesh ring, die toch al alle klappen op vangt, nog niet zover.

Tuurlijk wordt de schakeltijd korter, maar ook de levensduur.

Posted: Thu Nov 26, 2009 12:08 pm
by Spons
ja ok op die manier zeker ja

Posted: Thu Nov 26, 2009 12:11 pm
by Jo&
mr. X wrote:Dus je duwt hem gewoon in de versnelling ook al is de synchromesh ring, die toch al alle klappen op vangt, nog niet zover.

Tuurlijk wordt de schakeltijd korter, maar ook de levensduur.

Ja het betreft idd het gebeuren wat X omschrijft. Kracht is groter ookal zou je denken van niet (omdat kracht maal arm, maar toch de tijden zijn korter dus de tandwielen hebben minder tijd om comfortabel in elkaar over te gaan oid.)

Posted: Thu Nov 26, 2009 12:22 pm
by Spons
geniaal forum dit leer elke topic weer wat bij

Posted: Thu Nov 26, 2009 1:56 pm
by Delta_lima
Dus je duwt hem gewoon in de versnelling ook al is de synchromesh ring, die toch al alle klappen op vangt, nog niet zover.

Tuurlijk wordt de schakeltijd korter, maar ook de levensduur.


Zoals ik al zei, je moet hem wel de tijd gunnen, het schakelt zeker korter, maar je moet niet gaan raggen erdoor.

Heb wel eens gehoord van gebroke shortshifters, zowel van goedkope varianten als van dure (skunk2)

Posted: Thu Nov 26, 2009 2:25 pm
by Jo&
Tenzij het een circuit auto is, zou ik niet zo snel een short shifter monteren. R's schakelen al kort, mijns inziens.

Posted: Thu Nov 26, 2009 2:59 pm
by culasse
Ik heb een Skunk 2 short shifter op mijn FN2, al was er wat fabricatiewerk nodig om hem passend te krijgen, maar hij werkt nu precies goed. Ik heb tevens de hellinghoek van de schakelconsole meer naar de bestuurderzijde gekanteld, voor een meer directe en natuurlijke schakelweg.

Posted: Thu Nov 26, 2009 3:33 pm
by Spons
kan wel vertellen dan mijn shifter heel erg klein is

Posted: Thu Nov 26, 2009 6:23 pm
by bertjehonda
ik heb even een shortshifter op mijn itr gehad en heb m er heel snel weer af gehaald ik vond t een drama. schakelt bij een itr voor geen meter.

ik heb wel de stuggere rubbers van energy susp.
ze zijn wel goed ik moes ff wennen maar ik geloof ook niet dat t een echte verbetering was ten opzichte van oem.
t zit er nu in en het zit best en ik kan er goed mee overweg maar om te zeggen dat ik t beter vind dan origineel kan ik niet met 100% bevestigen wel net zo goed maar beter weet ik niet.
(dus lekker oem houden)