Page 1 of 1
Witte aanslag op olievuldop... (integra)
Posted: Sun Feb 21, 2010 9:07 am
by Moonrock240
Gisteren ben ik met de integra op circuit Zolder gaan rijden. Het was de 1e keer dit jaar, na een winterstop van ongeveer 3 maanden.
Toen ik gisteren vóór het rijden, de olievuldop toevallig nog eens opendraaide, merkte ik een witte smurrie op aan de binnenkant van de oliedop/ en een beetje aan de binnenkant van het kleppendeksel.
Dit had ik nog nooit eerder gezien. De auto heeft tijdens de winterstop ongeveer 2 maanden echt
volledig stil gestaan, en is dan gestart geweest (tot op bedrijfstemperatuur) om op de trailer te zetten.
Voor de winterstop is er nog nieuwe olie + filter gemonteerd geweest. (zelfde als altijd 'Total 5w40')
Volgens mij duidt die witte aanslag op vocht bij de olie, en dus kan dit ofwel condens zijn, ofwel koelvloeistof die bij de olie komt. (koppakking?)
Ook was na het rijden (ongeveer 1 uur) de oliedop half-losgekomen. (druk?) Terwijl deze bij vertrek zeker vast stond!
De niveau's/staat van alle vloeistoffen ga ik dadelijk nakijken, aangezien ik in Zolder niet op volledig vlakke ondergrond stond.
Oliedruk was max 5.8bar en temperatuur was max 138°C (de meters geven na het rijden de hoogste standen aan). Verder voelde de motor niet verkeerd aan...
Ook merkte ik na het rijden een kleine olielek op tussen het onderblok en de cilinderkop (enkele druppels)
Wat denken jullie hierover? Kan dit enkel van condens water zijn door de 2 maanden stilstand (in een onverwarmde loods) Of is hier meer aan de hand zoals lekkende koppakking,...?
Posted: Sun Feb 21, 2010 9:46 am
by driftmaster
hey moonrock
denk wel dat het de koppakking zal zijn
als het kleur een beetje lijkt op koffie met veel melk
moet je niet twijfelen
Posted: Sun Feb 21, 2010 9:48 am
by Roy
Koppaking :-?
Ik zou er niet langer mee doorrijden.
Posted: Sun Feb 21, 2010 10:51 am
by Moonrock240
Heeft het loskomen van de oliedop hier verband mee? (eventueel opbouwen van meer druk) Hij stond zeker vast voor ik vertrok en is nooit eerder losgekomen...
Het kleur is zoals mayonaise...
Baedankt voor de hulp al!
Posted: Sun Feb 21, 2010 11:19 am
by MLM
driftmaster wrote:hey moonrock
denk wel dat het de koppakking zal zijn
als het kleur een beetje lijkt op koffie met veel melk
moet je niet twijfelen
Hoi!
Posted: Sun Feb 21, 2010 11:27 am
by Katana
Olie aan de zijkant van je blok kan je vtec schakelaar pakking of nokkenas afdek dop zijn aan de rechter zijkant van de auto/motor.
Als je motor heel lang stil heeft gestaan kan je inderdaad aan de binnenkant van de olie dop wat witte smurrie krijgen.
Als je de hele dag op het circuit heb gereden lijkt het me sterk dat het de koppakking is.
-Wat heb je voor deze rust periode gedaan met de auto?
-Is de motor wel eens oververhit geweest?
Is je koppakking lek dan zijn er nog meer signalen:
- Witte rook uit de uitlaat
- Groene/witte smurrie in de radiateur dop
- Gebruik van koelvloeistof
- enz
Posted: Sun Feb 21, 2010 11:50 am
by Moonrock240
Katana wrote:Olie aan de zijkant van je blok kan je vtec schakelaar pakking of nokkenas afdek dop zijn aan de rechter zijkant van de auto/motor.
Als je motor heel lang stil heeft gestaan kan je inderdaad aan de binnenkant van de olie dop wat witte smurrie krijgen.
Als je de hele dag op het circuit heb gereden lijkt het me sterk dat het de koppakking is.
-Wat heb je voor deze rust periode gedaan met de auto?
-Is de motor wel eens oververhit geweest?
Is je koppakking lek dan zijn er nog meer signalen:
- Witte rook uit de uitlaat
- Groene/witte smurrie in de radiateur dop
- Gebruik van koelvloeistof
- enz
De auto is enkel voor circuitgebruik. Ik heb hem reeds 2 jaar in mijn bezit en hij rijdt 1-2 x per maand op trackdays.
De motor is nog nooit overhit geweest sinds ik deze heb. (olie temperatuur wordt soms wel 140°C maar wordt dan ook elke keer ververst)
Watertemperatuur ed blijft normaal.
De auto reed verder normaal en rookt niet wit. Deze middag kijk ik even alle vloeistoffen na maar gisteren bleken de peilen en kleuren normaal op het eerste zicht.
Alvast bedankt!!
Posted: Sun Feb 21, 2010 12:14 pm
by Katana
Moonrock240 wrote:
De auto reed verder normaal en rookt niet wit. Deze middag kijk ik even alle vloeistoffen na maar gisteren bleken de peilen en kleuren normaal op het eerste zicht.
Controleer de koelvloeistof dop ook aan de binnenkant
Posted: Sun Feb 21, 2010 1:55 pm
by FastFWD
Die aanslag komt vaker voor, bij alle verbrandingsmotoren, als ze langere tijd stil staan.
Posted: Sun Feb 21, 2010 5:17 pm
by eteuben
FastFWD wrote:Die aanslag komt vaker voor, bij alle verbrandingsmotoren, als ze langere tijd stil staan.
Of van continue korte ritjes, waarbij de motor nog niet eens de kans krijgt warm te worden zgn boodschappenwagentjes...
Deze mayonaise is niet schadelijk maar gewoon een soort sludge die blijft kleven.
Posted: Sun Feb 21, 2010 8:34 pm
by Gaskleppie
Heeft het loskomen van de oliedop hier verband mee? (eventueel opbouwen van meer druk) Hij stond zeker vast voor ik vertrok en is nooit eerder losgekomen...
Het kleur is zoals mayonaise...
Als er te veel druk opgebouwd wordt is het altijd de peilstok die het eerste eruit springt. De dop blijft altijd gewoon zitten.
Verder is die witte troep gewoon vocht door condens vorming.
Die lekkage tussen de kop en onderblok is bijna meer regel dan uitzondering bij zwaar gebruikte motoren. Niks aan de hand dus.
Als je echt een lekkende koppakking hebt waarbij het water in je olie komt zou er ook witte troep aan je peilstok moeten zitten, zoniet is het gewoon condens.
Posted: Sun Feb 21, 2010 8:52 pm
by Moonrock240
Héél erg bedankt voor de reply's allemaal!
Ik heb deze namiddag alles rustig bekeken, en de vloeistoffen zien er nog goed uit, zonder aanslag of vreemde kleuren. Ook was de witte aanslag onder het kleppendeksel en in de oliedop volledig verdwenen.
De olie voorraan het motorblok is waarschijnlijk van achteraan gekomen (via de vuldop die deels losgekomen was) en is via de rand van de cilinderkop naar voor gelopen. Alles mooi ontvet en tot nu toe geen lekken gevonden.
Posted: Sun Feb 21, 2010 8:58 pm
by Katana
Top :thumbs: