Page 1 of 2

afstellen EP3 keuring

Posted: Mon Mar 08, 2010 7:53 pm
by D_ToXx
weet er iemand hoe en wat je de Co waarde naar onder krijgt
met hondata? de mijne schomeld tussen de 0,3 en 0,6 op stationair en dit moet 0,3 zijn..

op 3000RPM is de waarde 0,6 en dit moet 0,2 zijn.

compleet open uitlaat en volgens mij staat de sensoren in de uitlaat uit.

Posted: Mon Mar 08, 2010 7:58 pm
by Gangaran
Dat de sensoren uit staan maakt niet uit.
Ik dacht dat de CO waarde 0,5 moest zijn bij 3000rpm.
Slydawg heeft mij een manier uitgelegd hoe het misschien
mogelijk is om door te keuring te komen zonder CAT.
De mijn moet binnenkort gekeurd worden, dus ik ga het
proberen en laat je weten of het is gelukt of niet.

Posted: Mon Mar 08, 2010 8:06 pm
by Gangaran
Image

RPM tussen de 0 en 3000 kiezen en vervolgens op CTR - D(Decrease) drukken.

Posted: Mon Mar 08, 2010 9:52 pm
by Gaskleppie
Dat de sensoren uit staan maakt niet uit.

Zeker wel! Bij de keuring moet niet alleen de CO onder de 0,5% zijn, maar moet ook het lambda getal rond de 1 zitten met een max afwijking van 0,03 (als ik het goed heb)
Stel dat je de CO laag genoeg krijgt door op - te drukken, dan zal de lambda waarde allang niet meer goed zijn en veel te hoog aangeven.
Wat ze dus met die lambda keuring doen is controleren dat je ecu via de lambda sensor regelt. Dan blijft de lambda waarde namelijk altijd rond die 1 schommelen.
En tijdens dat schommelen moet de CO onder de 0,5% blijven.

Bij stationair moet alleen de CO waarde goed zijn en maakt de lambda niet uit. Daar zou je dus wel kunnen minnen tot hij goed is. Maargoed, bij 3000rpm moet hij wel closed loop draaien, dus zal hij dat ook bij stationair doen.

Met andere woorden: Ga je cat er maar onder zetten of zoek een keurings station wat niet moeilijk doet...

Posted: Mon Mar 08, 2010 10:12 pm
by D_ToXx
ik zal morgen ofzo eens proberen met sensoren aan en met gangaran zijn oplossing om de waarde's constant te houden....

anders word het sleutelen.... crap.

het is idd een puntje-precies keurings station :wink:
wat wel leuk is dat ik vorig jaar er helemaal niets over hoorde... :lol:

ik zal dan ook eens de waarde's vragen, volgens mij was het iets van: bij een auto na 2002 mei moet ie 0,2 zijn op ongeveer 3000 RPM.

Posted: Mon Mar 08, 2010 10:42 pm
by Gangaran
Ik dacht dat het open loop moest staan, maar ben er zelf niet helemaal uit.

Posted: Tue Mar 09, 2010 7:02 am
by slydawg
Gangaran wrote:Image

RPM tussen de 0 en 3000 kiezen en vervolgens op CTR - D(Decrease) drukken.


Op de foto wijs je wel je onstekings map en de geselecteerde kolom is niet de juiste he, voordat mensen 1 op 1 overnemen.

Posted: Tue Mar 09, 2010 7:04 am
by Gaskleppie
Sorry, maar als je dat niet zeker weet kan je ook beter geen advies geven...
No hard feelings, maar normaal gesproken staat een ecu gewoon closed loop en regelt hij onder deellast terug naar 14,7:1 oftewel lambda 1.

Posted: Tue Mar 09, 2010 8:21 am
by Gangaran
Gaskleppie wrote:Sorry, maar als je dat niet zeker weet kan je ook beter geen advies geven...
No hard feelings, maar normaal gesproken staat een ecu gewoon closed loop en regelt hij onder deellast terug naar 14,7:1 oftewel lambda 1.


Begrijpelijk, maar ik wil zelf meer hierover leren. Het moet mogelijk zijn, want vorig jaar was mijn Lambda in orde en mijn CO was 0,51 i.p.v. 0,50.
Daarom wil ik graag weten of je iets kan doen, zonder dat ik alles voor 1 dag moet afbreken en daarna weer tergubouwen. Bij de EP3 is dat niet makkelijk om bij de uitlaatspruitstuk te komen.

Posted: Tue Mar 09, 2010 8:34 am
by Gangaran
Sly bedoel je deze?

Image

Posted: Tue Mar 09, 2010 10:52 am
by slydawg
Volgens mij is je kolom nog steeds verkeerd, je zit in de kolom voor decellereren.
En ook niet de hele kolom selecteren, alleen het toeren gebied dat je wil afstellen en dan ook bij de juiste cam angle, weet niet hoe die bij jouw staan.
Als je twijfelt niet aan beginnen en zo laten voordat je schade aanricht.

Posted: Tue Mar 09, 2010 3:16 pm
by Gangaran
Ok, ik dacht dat het "simpel"zou zijn.
Dan maar komend weekend de auto apk-klaar maken.

Posted: Mon Mar 15, 2010 11:00 pm
by muggo
ik heb bijna een jaar geleden met de apk het zelfde probleem gehad .
kan je 1 tip geven zet gewoon de kat terug apk klaar zet je de katvervanger weer terug we hebben toen van alles geprobeerd om de waardes te veranderen kregen niks voor elkaar .

greetz muggo

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:45 pm
by BugsM
Wat is nu datum eerste toelating? Dat bepaalt al eerst wat norm is.
Na 31-6-2002 is het 0,2 verhoogd toerental tussen 2000 en 3200tpm. Derde getal mag je weglaten. Lambda is natuurlijk altijd alleen op verhoogd toeren en tussen 0,97-1,03, hier ook 3de getal weglaten na komma. Stationair co mag max 0,3 zijn.
Tevens MOET hier een werkende kat en lambdaregeling zijn.

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:59 pm
by D_ToXx
donderdag gaat mijn orgineel spruitstuk er maar terug op.
moet maar... ik ga niet prutsen in de ECU.

Posted: Tue Mar 16, 2010 11:19 pm
by Gangaran
Ik heb het bij de mijne ook gedaan.

Posted: Wed Mar 17, 2010 7:22 am
by Gaskleppie
Maar dan staat hij nog steeds open loop. Ik hoop dat je er mee weg komt..

Posted: Wed Mar 17, 2010 8:54 am
by Gijs
Standaard map inladen ? En indien nodig in de Hondata closed loop aanvinken ?

Ik moet het vanaf nu ook elk jaar doen, ik heb wel een voordeel dat ik men originele ECU ook nog heb, en dat erbij vervangen duurt niet lang :D

Posted: Thu Mar 18, 2010 7:07 am
by Gaskleppie
Aan de mappen ligt het eigenlijk nooit. De mappen worden natuurlijk wel uitgelezen om te bepalen hoeveel er geinjecteerd wordt, maar als de closed loop regeling gewoon zn werk doet, wordt dat mengsel toch gewoon terug geregeld naar lambda 1 oftwel 14,7:1

Posted: Thu Mar 18, 2010 10:31 am
by Gangaran
Gaskleppie wrote:Maar dan staat hij nog steeds open loop. Ik hoop dat je er mee weg komt..


De mijne staat altijd in close loop. Ik rijd nooit in open loop.