Page 1 of 1
K&N oliën of niet?
Posted: Thu May 13, 2010 12:21 pm
by Kurosawa
Ik las hier ergens dat geoliede K&N filters problemen kunnen opleveren.
Gisteren plaatste ik in mijn EP3 mijn nieuwe airbox die voorzien is van een K&N airfilter. De filter was verpakt en lijkt me droog.
Zou ik de filter oliën of gewoon droog laten?
Filtert een droge filter voldoende of moet de olie erop om zeker te zijn?
Posted: Thu May 13, 2010 12:26 pm
by Rikky
Olie zorgt ervoor dat het stof aan de filter blijft plakken en dus niet je blok in gaat... Ik zou hem gewoon even in spuiten met wd40 oid...
Posted: Thu May 13, 2010 12:29 pm
by Honda-ATR
Fabrieks af zijn de filters al geolied. Het opnieuw olien van een filter doe je alleen als je deze gereinigd heb (met K&N reinigings set).
Dus je hoeft het filter niet te in te olieen voor gebruik, mits er aangegeven staat in de gebruikershandleiding van de filter box dat dit nodig is.
Posted: Thu May 13, 2010 12:29 pm
by Kurosawa
Of de olie die bij een K&N reinigingskit zit, is waarschijnlijk ook OK?
Posted: Thu May 13, 2010 12:30 pm
by Kurosawa
Honda-ATR wrote:Fabrieks af zijn de filters al geolied. Het opnieuw olien van een filter doe je alleen als je deze gereinigd heb (met K&N reinigings set).
Dus je hoeft het filter niet te in te olieen voor gebruik, mits er aangegeven staat in de gebruikershandleiding van de filter box dat dit nodig is.
Probleem is dat de filter geleverd werd in de airbox, in plastiek verpakt maar zonder doos of handleiding...
Posted: Thu May 13, 2010 12:32 pm
by Rikky
Ohja K&N heeft van die reinigingskitjes he... Gewoon de olie daarvan gebruiken! maar zoals Honda-ATR zegt als het goed is zijn ze al geolied van fabriek af (even boekjes door spitten)
Posted: Thu May 13, 2010 12:35 pm
by Honda-ATR
Het kan geen kwaad om hem opnieuw in te olieen.
Je kan zien aan de kleur van het filter of die goed in de olie zit.
Een filter die (met K&N olie) geolied is is rood, dit komt omdat er een kleurstof in de olie zit.
Als je een reiniging set gebruikt en eerst het filter gewassen heb zie je dat het filter grijzig is. Na het olieen kan je aan de kleur zien dat deze goed in de olie zit. Het filter moet helemaal rood zijn (K&N olie).
Posted: Thu May 13, 2010 12:39 pm
by Kurosawa
Honda-ATR wrote:Het kan geen kwaad om hem opnieuw in te olieen.
Je kan zien aan de kleur van het filter of die goed in de olie zit.
Een filter die (met K&N olie) geolied is is rood, dit komt omdat er een kleurstof in de olie zit.
Als je een reiniging set gebruikt en eerst het filter gewassen heb zie je dat het filter grijzig is. Na het olieen kan je aan de kleur zien dat deze goed in de olie zit. Het filter moet helemaal rood zijn (K&N olie).
Ok, thx!
Je kan het op deze foto niet zo goed zien, maar hij lijkt me toch eerder rood... :wink:
Posted: Thu May 13, 2010 12:42 pm
by Honda-ATR
Ziet er goed uit! En het filter is geolied.
Wat voor merk airbox is dit eigenlijk? Lijkt wel een Mugen air box, maar dan met cone filter?
Posted: Thu May 13, 2010 12:48 pm
by Kurosawa
FCDesign, een Belgisch bedrijfje gespecialiseerd in carbon en polyester toepassingen voor de racerij.
:arrow:
http://www.fcdesign.be/home.php
Posted: Thu May 13, 2010 1:44 pm
by Gaskleppie
Als de filter rood is is hij al ingeolie'd. Zonder olie is hij wit namelijk
En dat het schadelijk zou zijn komt uit de subaru wereld. Die hebben maf sensoren die gaan afwijken als er olie op komt. Daar hebben wij geen last van.
Posted: Thu May 13, 2010 3:09 pm
by Kurosawa
Ok, dus voorlopig gewoon zo laten. Thx.
Posted: Thu May 13, 2010 3:51 pm
by wesjes
Ik heb toevallig mijn K&N filter onlangs gereinigd met het K&N reiniging setje, daarna ook opnieuw geolied. je moet er wel opletten dat er niet teveel olie op komt
