Page 1 of 1

Bougies

Posted: Thu Jun 17, 2010 9:38 pm
by mr. X
Vandaag heb ik voor de EJ9 nieuwe bougies gehaald. Nu ben ik bij de standaard bougie, en dus hitte graad, gebleven maar omdat de 1.4i motor standaard weinig vermogen draait (75 pk) en ik met de 'upgrades' daar toch voelbaar wat bij heb gekregen (zeker procentueel) vroeg ik me af of dit verstandig was. Wellicht dat ik er nog wat dingen mee wil gaan doen dus enige marge is wel prettig.

De bougies die eruit kwamen zagen er op de elektrode boog goed uit, koffiebruin met een lichte gloed en de rand was donker van kleur. Geen enkele aanslag verder te zien. Ik heb ze nagemeten met zo'n voelermaatje, en de oude waren 1.15 mm. De nieuwe, identieke hadden een afstand van 1.05 mm maar de elektrode was zichtbaar groter dan de oude.

Vraag 1:
Hoe weet ik nu welke de juiste waarde heeft? Ik neem aan sowieso de nieuwe en dat de oude door slijtage kleiner is, maar is er ergens een diagram om te zien hoe groot je 'gap' moet zijn of kan je dit berekenen?

Vraag 2:
Hoe bepaal je de hittegraad van een bougie? Doe je dit aan de hand van je vermogen, van je combinatie, op basis van ervaring? Blijf je bij de bougie die er standaard in zet tot je last krijgt van detonatie?

Nu zal het niet zo spannend zijn met deze motor maar ik vroeg het me af en kon zo 1, 2, 3 niet iets concreets vinden. Honda motoren zijn dan ook vaak nog net wat specialer dan de huis tuin en keuken motor van de Aldi dus vandaar. Wil zoiets graag weten voor de toekomst of om het nu eventueel te veranderen.

Posted: Fri Jun 18, 2010 5:55 am
by Gaskleppie
Ik heb niet zo veel tijd dus hou ik het kort. Je kiest idd je bougie aan de hand van wat je ziet op de bougie.
Je ziet dit niet als je rustig rijd dus eigenlijk moet je een paar volgas runs doen en dan de motor gelijk uit zetten. Dan de bougies eruit en kijken. Alleen dan heb je een goed beeld van wat er tijdens WOT in de cilinder gebeurt.
Het komt er op neer dat je geen glimmende parel achtige puntjes moet tegenkomen op de elektrode en porselein.

Maargoed, waarschijnlijk is de stock bougie voor jou motor goed genoeg. Welke bougie is dat? Een 6je?

Zoek google maar eens op "Reading plugs" Dan vind je wel meer.

Posted: Fri Jun 18, 2010 5:41 pm
by mr. X
Vroeger heb ik veel scooters afgesteld door de bougies af te lezen.
Daar gingen we inderdaad volgas en halverwegen zette we de motor uit. Had geen idee dat dit voor auto's hetzelfde ging. Als dan dezelfde regels gelden voor het aflezen van de bougies zit dat wel goed. Zal zo eens verder op onderzoek gaan.

Op dit moment zit er BKR6E-11 in. Ze hadden ook BKR5E-11, maar 6 kwam eruit dus 6 ging erin.

Het lijkt me toch tegenstrijdig om volgas te vlammen met een auto en die dan gelijk uit te zetten. Een auto rij je normaal warm, maar je rijdt hem net zo goed koud.

Posted: Fri Jun 18, 2010 8:16 pm
by Gaskleppie
idd, maar dat kan nou eenmaal even niet anders...

Posted: Sun Jun 20, 2010 1:03 am
by Keung
meer info; http://www.spark-plugs.co.uk/pages/tech ... hnical.htm


NGK Spark Plug encoding:

Image

Posted: Sat Jun 26, 2010 1:46 pm
by Little Viper
Op hoeveel km's kan ik best mijn bougies vervangen?

In het instructieboekje staat +/- 80.000km denk ik.
Maar dat is toch laat??
Zeker bij sportief rijden

Op mijn Fiesta ST was het op 60.000km.
Het verschil was voelbaar 8)

Stationair bij koudstart en (bij optrekken) meer lineaire loop :wink:

Posted: Sun Jun 27, 2010 12:25 pm
by Keung
De conventionele bougies zijn de vervangingsinterval +/- 40.000 km
Huidig platina bougies bij Honda is het bij 120.000 km.

Afhankelijk van het gebruik kun je ze altijd eerder vervangen, bovenstaande intervallen zijn gebaseerd op normale omstandigheden.

Hogere toeren = meer vonken = meer slijtage = eerder vervangen

Posted: Tue May 24, 2011 6:36 pm
by LCR
Even deze topic uit het stof halen.

Zijn iridium beter dan?
Lees welles dat ze beter vonken...maar...moeten eerder vervangen worden en er kunnen stukjes afbreken van de bougies waardoor cilinderschade kan ontstaan (bij R32's merendeel)
Ik zie dat de mijne na 25.000 al gaar zijn...