Page 1 of 2
Verschil 4-1 exheaust header t.o.v. 4-2-1 exheaust header?
Posted: Sun Feb 06, 2011 6:04 pm
by Gianni
Zoas de titel aangeeft waar zit em nou het verschil in en wat hebben jullie zelf onder de auto hangen?
Ik wil zelf ook een andere exhaust header maar weet niet goed wat ik moet nemen een 4-1 of een 4-2-1.......
Graag jullie mening!
Gianni CTR
Posted: Sun Feb 06, 2011 6:48 pm
by vtec vince
het verschil zit hem in de vermogenswinst die je wilt boeken.
Wil je dat bij lage of bij hoge toerentallen hebben?
4-1 spruit geeft bij hogere toeren meer vermogen, en de 4-2-1 onderin meer vermogen
Posted: Mon Feb 07, 2011 12:08 pm
by Gianni
Is het dan ook zo dat als je kiest voor een 4-1 je onderin inlevert in vermogen en er bovenin wat bijkrijgt? en bij een 4-2-1 dat je bovenin inlevert in vermogen en er onderin vermogen bijkrijgt?
Posted: Mon Feb 07, 2011 12:26 pm
by Gaskleppie
Dat is dus idd wat er gezegt wordt.
Posted: Mon Feb 07, 2011 12:28 pm
by Gianni
Helder
Posted: Tue Feb 08, 2011 7:34 pm
by integra
Dat is dus idd wat er gezegt wordt.
Maar is dit ook echt zo. ???
een hytech levert toch ook top vermogen??
En wat als je een 4-1 gebruikt in combinatie met een preformer x
werkt dat elkaar dan tegen. Of win je over al wat. :lol:
Ik weet niet of het altijd zo is of een 4-1 of 4-2-1 altijd netjes in groepen
kunnen worden verdeelt.???
Posted: Tue Feb 08, 2011 7:54 pm
by vtec vince
Dat zal het basis principe zijn van een spruitstuk , wat er hierboven beschreven is.
Als je gaat combineren met andere performance onderdelen zal je pk / torque winst waarschijnlijk groeien.
Mits alles goed op elkaar is afgesteld ;-)
Posted: Wed Feb 09, 2011 7:07 am
by Gaskleppie
integra wrote:Dat is dus idd wat er gezegt wordt.
Maar is dit ook echt zo. ???
een hytech levert toch ook top vermogen??
En wat als je een 4-1 gebruikt in combinatie met een preformer x
werkt dat elkaar dan tegen. Of win je over al wat. :lol:
Ik weet niet of het altijd zo is of een 4-1 of 4-2-1 altijd netjes in groepen
kunnen worden verdeelt.???
Daarom zeg ik het ook op die manier, in grove lijnen is klopt het, maar er zijn knap afwijkende modellen die het tegendeel bewijzen.
Een top 4-2-1 header kan een slechtere 4-1 in piek power overtreffen. En andersom ook. Het is ook maar net hoe je header past bij alle andere motor eigenschappen. Soms werkt het mee, soms tegen.
Posted: Wed Feb 09, 2011 5:46 pm
by culasse
Ik rij zelf met een 4-2-1 spruitstuk met lange primary buizen en korte secondaries. Dat legt de nadruk op vermogen bovenin ten koste van koppel in het middentoerenbereik. Bovendien heeft het spruitstuk een 1-2/3-4 pairing van de primary buizen. Ik heb ooit gelezen dat dit vanwege de 180 graden krukasopstelling meer topvermogen geeft. Maar er zijn ook spruitstukken met een 1-3/2-4 pairing, die schijnen tegemoet te komen aan de ontstekingsvolgorde van de motor voor meer koppel in het middentoerenbereik.
Dit zijn maar een paar van de variabelen die bepalen hoe koppel en vermogen van de motor zich ontwikkelen. zoals gaskleppie al aangaf is het een moeilijke materie. Alleen door veel experimenteren is het mogelijk om zulke dingen uitvoerig te testen.
Posted: Wed Feb 09, 2011 6:37 pm
by Gaskleppie
idd, en als alles netjes bij elkaar past en alles goed met elkaar mee werkt krijg je pas de echt hoge vermogens.
Zie bv die B18 en zn bijbehorende dyno uitdraai die ik vorige week gepost heb. Die heeft trouwens een inlaat spruitstuk die het vooral in het middentoeren gebied goed zou doen. En wat zie je? Max koppel op 8500rpm, dat is niet "mid toeren" lol!
Posted: Mon Feb 14, 2011 6:06 pm
by Gianni
Bedankt voor de info, ik denk dat ik wel voor een 4-2-1 ga, waarschijnlijk een dc-sports.
Ik denk dat ik er dan wel gelijk een engine damper bij neem.
Posted: Mon Feb 14, 2011 8:48 pm
by donkeykong
Gianni wrote:Bedankt voor de info, ik denk dat ik wel voor een 4-2-1 ga, waarschijnlijk een dc-sports.
Ik denk dat ik er dan wel gelijk een engine damper bij neem.
inserts kan je er beter in zetten, damper deed bij veel totdat ie kaput ging...gaat de spoon kwaliteit

Posted: Mon Feb 14, 2011 9:52 pm
by Gaskleppie
idd, die dempers kunnen nooit in hun 1tje alle krachten opvangen. Daar zijn ze veel te zwak voor.
Posted: Mon Feb 14, 2011 11:19 pm
by D_ToXx
Gaskleppie wrote:idd, die dempers kunnen nooit in hun 1tje alle krachten opvangen. Daar zijn ze veel te zwak voor.
X2
Posted: Tue Feb 15, 2011 2:52 am
by Sincx
En zelfs dan kan het nog vrot

Heb ergens topic staan over het flexi deel.
Als ik nog is een header moest kopen zou ik gelijk een toda halen...niet dat die niet vrot gaan maar ja, schijnen toch ffies wat beter te zijn ten opzichte van de imitatie dc.
Posted: Tue Feb 15, 2011 9:42 am
by Gianni
Zo snel gaan die headers toch niet kapot.......?
Posted: Tue Feb 15, 2011 9:53 am
by Gijs
Gewoon zeker inserts pakken, mijne header zit er al 2 jaar op zonder problemen.
Posted: Tue Feb 15, 2011 9:56 am
by Gianni
Posted: Tue Feb 15, 2011 10:14 am
by slydawg
Gianni wrote:Zo snel gaan die headers toch niet kapot.......?
nee maar wel het flexibele deel als je geen voorzorgs maatregelen neemt.
De meeste nemen de rode inserts.
* Zwart (straat gebruik)
* Rood (straat/circuit gebruik)
Posted: Tue Feb 15, 2011 10:26 am
by Gianni
Ok thnx en het breken van flexibele gedeelte kun je voorkomen door inserts te nemen?
Zijn er nog andere modificaties nodig om te voorkomen dat er iets breekt of vroegtijdig kapot gaat?
p.s. zal wel iets ''trilleriger'' in de auto worden met die inserts of niet? :lol: