Page 1 of 1

Even een Vraagje Over de Het nieuwe model Civic.

Posted: Fri Mar 04, 2011 6:27 pm
by integra
Welke motor worden geleverd met een distributie ketting en welke met riem??

Type-r is met een ketting
De 1.8 ????
De 1.4 ???? DXi

Ik denk dat de 1.8 een ketting heeft en de 1.4 een riem.
Maar weet iemand dit zeker???

Posted: Sat Mar 05, 2011 7:33 pm
by Keung
Alle huidige Civic's zijn met distributieketting; 2.2D, 2.0R, 1.8i en 1.4i

Posted: Sun Mar 06, 2011 10:11 am
by Sinister
Integra is met riem alles erna met ketting.
Accord Type R weet ik niet.

Posted: Sun Mar 06, 2011 12:17 pm
by Wiljan
Een ATR heeft een distr. riem

Posted: Sun Mar 06, 2011 1:05 pm
by integra
oke, thanks.

Posted: Sun Mar 06, 2011 3:45 pm
by Sinister
B16B is ook met riem nog.

riem

Posted: Sun Mar 06, 2011 4:47 pm
by VTEClover
moet de ketting na 120.000 vernieuwd worden of slaat dit enkel op de multiriem.???
is niet zo duidelijk in serviceboek vind ik

Posted: Mon Mar 07, 2011 7:48 am
by slydawg
Ketting is for life, tegen de tijd dat die aan vervanging toe is is je motor al op.

Posted: Wed Mar 09, 2011 7:39 pm
by Polini
Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:21 pm
by boikel
Polini wrote:Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(


Kan hier niks meer aan toevoegen. :mrgreen:

Posted: Wed Mar 09, 2011 10:11 pm
by Jan Visser
Polini wrote:Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(


Bij sommige Opels moet ie ook al bij 60.000km vervangen worden.......

Posted: Thu Mar 10, 2011 6:11 pm
by Roy
Jan Visser wrote:
Polini wrote:Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(


Bij sommige Opels moet ie ook al bij 60.000km vervangen worden.......


Heeft nks met Opel te maken, deze kettingen gaan ook for life mee.

Enkel de ketting spanner van een Opel blok, wordt gespannen door olie druk.

En hier komt het:
Als je verkeerde olie erin gooit, loop je het risico dat dat de ketting niet strak genoeg wordt gespannen.

De meeste mensen zullen zelf op een gegeven moment niet meer bij de dealer onderhouden, maar bij een beunhaas garage die er een grote vat 15W40 heeft staan en die dondert dat in iedere auto die hij een beurt geeft.

En er zijn ook mensen die er geen verstand van hebben, die bij de benzinepomp het goedkopste flesje 15 W40 (want het is allemaal al duur genoeg) kopen om bij te vullen.

Posted: Thu Mar 10, 2011 6:22 pm
by Gaskleppie
Is het niet juist door te dunne olie? Juist dan is de druk lager als de motor niet gemaakt is voor die dunne zooi. Dikker geeft 99% van de gevallen een hogere druk en dus een strakkere riem/ketting

Posted: Thu Mar 10, 2011 7:17 pm
by Roy
Ik snap je theorie, ook ik dacht hetzelfde.
Maar hier is het juist anders om.(volgens de opel dealer)
Maat van me heeft een Astra abrio met een 2.2 16v motor.
ook hij maakte hetzelfde fout door te dikke olie te gebruiken.
gelukkig voor hem heeft opel hydraulishe kleppen, dus die vallen gelijk dicht als de ketting spanning verliest.
En was bij hem de shade beperkt gebleven.

Het is namelijk zo dat als de olie te dik is die niet meer naar de spanner toe vloeit en deze niet meer kan spannen.

Vandaar dat er bij die motoren enkel 5W30 wordt geadviseerd.

Posted: Thu Mar 10, 2011 7:31 pm
by slydawg
Het kan zijn dat het aan de olie heeft gelegen bij Opel maar zoals je het hierboven vertelt heb ik mijn twijfels als je het wel goed vertelt.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er geen olie meer naar de spanner gaat en zelf als dat zo zou zijn, de spanner drukt al tegen de ketting aan met een bepaalde voorspanning, er zit een veer in de spanner als het goed is en de olie druk neemt dat dan over als de motor draait.
Als de spanner dus geen olie krijgt krijgen de kleppen en de rest van de motor dan ook geen olie meer, dan loopt alles in de soep lijkt me.

Wat er wel kan gebeuren is dat je ketting tandjes gaat verpringen als de spanner niet meer goed werkt wat dan weer als gevolg kan hebben dat de ketting stuk gaat....soort van ketiing reactie zeg maar :D

Posted: Thu Mar 10, 2011 8:07 pm
by Roy
Dit vond ik op Problemar: kijk naar de klacht en oorzaak zie je dat het wel klopt dat er door verkeerde olie of te weinig olie de ketting onvoldoende smering krijgt.



Subject: Motor: gebroken ketting
Astra-G 2000-2002,VX220
2000-2002,Zafira Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
2000-2002,Vectra-B
2000-2001,Vectra-C 2002

Klacht :Gebroken ketting
Geen of onvoldoende smering van de ketting.

Oorzaak
Gemodificeerde spanner en olie nozzle na maart 2002

In case of customer complaint please use for the necessary repair the
timing chain kit (Part/Cat.-No. 12577385/ 5636400). This kit contains
the modified timing chain and tensioner.
Spare-Parts: Qty: Part-No.: Catalog-No.:
Set-Drive Parts 1 12 577 385 56 36 400



Posted: Thu Mar 10, 2011 8:25 pm
by Gaskleppie
Te weinig olie kan ook komen door een te lage oliedruk, omdat de olie te dun is.


lache!
Oorzaak
Gemodificeerde spanner en olie nozzle na maart 2002

Posted: Sat Mar 12, 2011 5:31 pm
by Roy
Ik ben vandaag even langs geweest bij de garage van die vriend van me om te kijken of hij nog steeds de ketting spanner van zijn Astra had liggen.
Wat blijkt, hij had zelfs nog de hele revisie set liggen, de oude onderdelen ervan welliswaar.

http://3.bp.blogspot.com/-NkkxmcZvrcY/TXub6RuYsqI/AAAAAAAAAaw/indWgKrvPiE/s660/IMG_0265%255B1%255D

Als je op bovenstaande foto kijkt zie je een klein gatje daar doorheen moet het olie om zo het cilinder (zie bij zijn wijsvinger) naar buiten te duwen en de ketting te spannen.
Zo doende dat als het olie te dik is, het vele malen moeilijker wordt om op tijd druk te bouwen bij een koude start.
tevens zit er geen veer in de spanner zoals miguel hierboven schrijft, als er geen oliedruk erop zit is er ook geen of niet genoeg voorspanning.

Ik weet het, de beste man heeft een beetje nivea of een manicure nodig. :lol:

http://2.bp.blogspot.com/-1fa2URSD1EQ/TXucd4DR1vI/AAAAAAAAAa4/YOiztsX526Q/s660/IMG_0266%255B1%255D

Het kleppen verhaal heeft hij ook nogmaals geverifieerd;
Namelijk dat bij deze GM motorblokken, ook al is je timing verkeerd.
De kleppen (haast) nooit stuk gaan. omdat deze niet zover opengaan als bij bijv. een Honda blok.
Tevens is d.m.v. het hydraulische systeem zo, dat als er geen olie druk is de kleppen dicht blijven.