Page 1 of 1

Raar schakelprobleem

Posted: Wed Mar 09, 2011 4:53 pm
by Gijs
Eerst en vooral gaat het om een EP3.

Ff proberen te schetsen, soms gaat hij niet helemaal in de 2de versnelling bij rustig rijden. Dan blijft hij halverwege hangen en als je dan de koppeling op laat komen krijg je het welbekende gekraak.

Hij heeft het niet altijd, het is ook niet als de olie warm wordt dat het dan minder/meer is. Het is altijd bij het terugschakelen, dus als je van 3de naar 2de gaat of dergelijke, hij heeft het (nog) niet als je bijvoorbeeld van eerste naar tweede gaat.

De versnellingsbak geeft ook niet het welbekende gekraak van de synchromesch als je hem in toeren jaagt, hier zijn geen problemen te merken.

Wat heb ik al gedaan:
- nieuwe koppeling (was op )
- twee keer bakolie vervangen door Honda MTF3

Iemand een idee ? :?:

Posted: Wed Mar 09, 2011 6:17 pm
by vtec vince
dus als je in de vtec terug schakelt gaat hij wel normaal in de 2e versnelling?

Posted: Wed Mar 09, 2011 7:39 pm
by Gijs
Euh ja ik moet zeggen dat ik niet vaak volgas terugschakel naar tweede, maar als ik volgas opschakel is er geen probleem.

Posted: Wed Mar 09, 2011 7:58 pm
by vtec vince
Bedoel ook niet volgas terug schakelen... bij 6000 rpm terug schakelen.;-)

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:22 pm
by slydawg
Blijft niet veel over dan de synchro als ik je verhaal zo lees.

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:27 pm
by Gijs
[quote="vtec vince"]Bedoel ook niet volgas terug schakelen... bij 6000 rpm terug schakelen.]

Yup dat snapte ik, gebeurd niet vaak dat ik bijvoorbeeld van derde terugschakel naar tweede, zal het eens uitproberen in het weekend.

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:28 pm
by Gijs
slydawg wrote:Blijft niet veel over dan de synchro als ik je verhaal zo lees.


Synchro tweede versnelling dan, maar dan laten de meeste meestal de hele versnellingsbak reviseren dacht ik ? Of is dat beetje nutteloos ?

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:35 pm
by slydawg
Hangt er een beetje vanaf hoeveel km die heeft gelopen, als de bak toch open is voor de synchro zou je de lagers kunnen vervangen, overige synchro;s controleren op slijtage en indien nodig dan ook vervangen.
Bak open maken zou ik als laatste pas doen.
Miscchien moet het koppelings pedaal een beetje worden bijgesteld?

Posted: Wed Mar 09, 2011 8:46 pm
by Gijs
Ja maar hij heeft het enkel in 2de, in geen enkele andere versnelling is er een probleem. Maar kan het eens nakijken/laten nakijken.

Posted: Thu Mar 10, 2011 5:59 pm
by Roy
Is inderdaad het synhro verhaal.

dit is een veel voorkomende probleem bij de EP3 Wat toentertijd onder garantie door de dealer werd vervangen.

maat van me had het ook met zijn EP3!

Ik zou inderdaad al beginnen te kijken naar een revisie set!