Page 1 of 2

Zwakke schakel in setup diagnose+foto's toegevoegt pagina 2

Posted: Thu May 05, 2011 1:24 pm
by mcdesmond
Ik heb nog niet heel lang een ITR in bezit met een "semi build" B18 blok. Nu heeft de tuner (Martijn) mijn gevoel bevestigd, de auto loopt niet zo hard als dat hij zou moeten lopen. Sterker nog, ik heb moeite om uit te lopen op mijn oude Vti met b18 kop (191pk) Martijn is meerdere dagen bezig geweest op de dyno om het in orde te krijgen, ook hebben ze geexperimenteerd met verschillende intakes.

Kunnen jullie "experts" bedenken wat evt. een zwakke schakel in de setup zou kunnen zijn?

- 3 inch intake + Blox Velocity stack
- Blox 68mm throttle body
- B16B intake
- Hondata intake manifold gasket

- JDM B18C R head
- Buddyclub Spec 4 cams
- Buddyclub Spec 4 valvesprings
- Supertech retainers
- Summit camgears

- B18C4 82.00 Bored/Honed/Built door EDG Techniek
- Wiseco 12.1:1 82.00mm Pistons
- IB I-Beam Piston Rods
- ARP 2000 Rod Bolts
- Balanced Crankshaft
- ACL Bearings
- Type-R Oil Pump
- B16B LSD gearbox

- RMF Race header
- APE High flow katalysator
- Tanabe Hypermedalion catback

Hier wat info over de nokken

Buddy Club Spec IV
Spec IV cams are the ideal street/track camshafts. Spec IV cams increases the maximum lift to 12.3mm to give it an extra edge in high-end power. Specifications: Intake 306 duration, 12.3mm lift, Exhaust 302 duration, 11.8mm lift. *Please note: Buddy Club Racing Spec Valve Springs are highly recommended!

Image

Posted: Thu May 05, 2011 2:49 pm
by LaurenZ
Zoek anders even het verschil tussen een S4C( B16B versnellinsgbak ) en een S80.

Daar zit verschil in, op het motorische gedeelte, kan ik verder niet inhaken...

Posted: Thu May 05, 2011 3:14 pm
by vtec vince
Ik ben ook een noob op motorisch gebied...maar 1 ding valt me op.
Een B16 intake op een B18 kop.

En wat Laurens zegt...de versnellingsbak kan ook grote invloed hebben.

Posted: Thu May 05, 2011 4:29 pm
by Benjdmin
Edit, b16b en b18c blijken de zelfde IM te hebben...

Posted: Thu May 05, 2011 4:30 pm
by integra
Heb je geen uitdraai van de dyno???

En die hondata pakking kan ook een nadeel zijn, die worden vaak plat gedrukt en vormen een rand in de runner.

Posted: Fri May 06, 2011 7:24 am
by mcdesmond
Dyno heb ik nog niet deze volgt nog, moet eerst de remmerij weer even op orde hebben. En de verhoudingen van een S4c bak zijn wat korter als van een S80 bak. Er is overigens geexperimenteerd met intake setups en deze kwam er kennelijk als beste uit.

Posted: Fri May 06, 2011 3:30 pm
by mcdesmond
Nou ik heb geen idee wat ze gedaan hebben om de compressie in orde te maken, maar 1 cilinder wijkt dikkkkk af.

Cilinder 1 19 bar
cilinder 2 19.5
cilinder 3 12!!!!!!!
Cilinder 4 19,7

Wie ziet hier iets vreemds aan??:P

Hoe kan het zijn dat 1 cilinder na een jaar al dik compressie verliest? Moet ik hierbij denken aan een fout in de bouw van het blok?? Het is nu wel in 1 klap duidelijk waarom die vermogen mist.. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Het blok was trouwens volgens de vorige eigenaar net pas ingereden. (1500 a 2000km) Ik zelf heb er nog geen 500 km mee gereden.. Dacht vanaf dag 1 al dat er iets aan de hand was, maar dacht dat dat kwam omdat ik hiervoor B16turbo heb gereden. Guess i was wrong.. :(

Posted: Fri May 06, 2011 3:41 pm
by boikel
Tsja, kop eraf en verder kijken.

Wel zuur voor je dat je al meteen problemen hebt met je nieuwe aanwinst. Geen garantie meer?

Posted: Fri May 06, 2011 11:14 pm
by mr. X
De geschiedenis herhaalt zich met die auto. Pas maar op, veel geluk had ik er nooit mee..
Endoscoop erin en kijken of er wat te zien valt.

Posted: Sat May 07, 2011 8:46 am
by integra
cilinder 3 is wel een gevoelige cilinder

Posted: Wed May 11, 2011 12:05 pm
by mcdesmond
Vandaag contact gehad met 2 partijen, de oude eigenaar en het bedrijf waar de ITR op de bank is geweest.

Voor de duidelijkheid hier nog 1 x de specs waar de motor destijds mee draaide en waar de ITR mee is afgeleverd door RSP bij JohanB.


- 3 inch intake + Blox Velocity stack
- Blox 68mm throttle body
- B16B intake
- Hondata intake manifold gasket

- JDM B18C R head
- Buddyclub Spec 4 cams
- Buddyclub Spec 4 valvesprings
- Supertech retainers
- Summit camgears

- B18C4 82.00 Bored/Honed/Built door EDG Techniek
- Wiseco 12.1:1 82.00mm Pistons
- IB I-Beam Piston Rods
- ARP 2000 Rod Bolts
- Balanced Crankshaft
- ACL Bearings
- Type-R Oil Pump
- B16B LSD gearbox

- RMF Race header
- APE High flow katalysator
- Tanabe Hypermedalion catback

Onderstaand de laatste uitdraai, die JohanB overigens nooit gekregen heeft van RSP (als de jongens van RSP wat willen zeggen doe het dan maar gewoon hierzo)
Image

De motor heeft eerder vermogen verlies als dat hij vermogen winst heeft.

Denk dat je voor 5000 euro wel iets meer mag verwachten maargoed..

Posted: Wed May 11, 2011 12:24 pm
by boikel
Zijn dit wiel pk's of gecorrigeerde pk's?

Posted: Wed May 11, 2011 1:29 pm
by mcdesmond
krukas pk's het zijn er ong 165 op de wielen

Posted: Wed May 11, 2011 2:32 pm
by LaurenZ
Valt wel erg tegen..

Ik weet niet wat een B18C4 met B18C R spec kop hoort te doen.
maar een standaard B18C4 met enkel inlaat/uitlaat heb ik in combinatie met de juiste afstelling al op de 190 pk zien komen...

Posted: Wed May 11, 2011 2:41 pm
by mcdesmond
tja dat was ook mijn gedachte :) Ik ga hem binnenkort weer op de bank zetten bij het zelfde bedrijf. Ik weet nu dat ik compressieverlies heb, en ben erg benieuwd hoeveel pk's er nu uitgaan komen. Dan weet ik wat ik op het moment mis.

Posted: Wed May 11, 2011 2:45 pm
by LaurenZ
Je hebt compressie verlies en wilt de motor gaan stressen door hem op een bank te zetten ?

Denk dat je beter eerder je compressie probleem kan oplossen.

Posted: Wed May 11, 2011 2:54 pm
by mcdesmond
Heb van meerdere partijen gehoord dat compressie verlies verder niet schadelijk is.. En denk dat dit de enige manier is om erachter te komen of de motor dit probleem toen ook al had. Ook al zegt RSP dat de compressie destijds wel in orde was. Martijn bevestigde dit ook en die geloof ik op zich ook wel maar toch..

Posted: Wed May 11, 2011 2:55 pm
by mcdesmond
Maar ik ga verder niet oordelen, en/of RSP zwart maken voordat ik duidelijkheid heb. Eerst kijken wat er aan de hand is en wat heb probleem van de compressie heeft veroorzaakt. Echter heeft de vorige eigenaar nooit vermogensverlies opgemerkt (ik doel dus op het moment dat de compressie verloren ging)

Posted: Wed May 11, 2011 8:17 pm
by Jan Visser
Als ik jou was zou ik je klepspeling eens controleren.....

Misschien zit het probleem daar wel en als het zo is dat de klepspeling te krap staat (waardoor je compressie verlies kan krijgen) stel ze dan bij en blijf er niet mee doorrijden, want anders verbranden de kleppen.

Zeker niet op de dyno zetten in ieder geval......

Posted: Fri May 20, 2011 10:45 am
by tiger_typeR
Als het die klepspeling niet is, dan kan je er wel zeker van zijn dat er wat met die zuiger aan de hand is.

Zuigerveer gebroken ofzo...

Maargoed voor dat je gaat banken LAAT EERST die kleppen afstellen.
Voor het zelfde geld zijn de stellers/of1 steller losgelopen van de kleppen...en staan die nu op staatsgevaarlijk.

Collega van me had dit ook met een fabrieksnieuwe auto(Opel)
Kwam haast niet meer op gang...gewoon 1 klepsteller los van de 4e cilinder.Dus die klep werd niet geheel bediend.


Nico