olievuldop ITR
Posted: Thu Mar 28, 2013 12:03 am
Vandaag ben ik een uurtje gaan rijden op het circuit in Zolder. Na 45 minuten met één enkele pauze van zo een 10 minuten hield de wagen zich in in de eerste linkse bocht.
Hierdoor ben ik wat van het gas gegaan omdat ik dacht dat de motor niet genoeg benzine zou krijgen. De bak was ook bijna leeg.
Ik heb dan 2 rondjes rustig aan gereden en heb daarna opnieuw geprobeerd om door te rijden. Maar opnieuw hetzelfde probleem. Terug inhouden van de motor.
De vtec sloeg wel nog op maar pas bij een hoger toerental. Althans dat meen ik me nog te herinneren. Na dit ben ik dan maar de pits in gereden. Ik heb heel het zaakje laten afkoelen
en aangezien de sessie toch voorbij was ben ik erna maar naar huis gereden.
Eens thuis gekomen en toen ik bezig was mijn OEM wielen terug te monteren merkte ik olie op m'n voorbumper. Toen vreesde ik dus het ergste. De kap open gedaan en toen zag ik dat
de olievuldop afgebroken was. Het deel met de schroefdraad zat er nog in maar de rest was verdwenen. Uiteraard hing onder de kap alles vol met olie.
Gelukkig heeft een vriend van me zeer snel kunnen helpen en heeft hij me een andere dop bezorgd.
Olie bij doen, nieuwe vuldop er op en het zaakje reinigen. Hopelijk is er geen verdere schade aan de motor gebracht.
Maar nu is wel mijn vraag. Heeft nog ooit iemand dit mee gemaakt en wat kan de oorzaak zijn dat een olievuldop stuk gaat?
Leeftijd van de vuldop en daardoor misschien de kunststof verduurt? Of te vast aangedraaid wat me zeer sterk zou verbazen? Ik had deze morgen nog het oliepijl gecheckt en er een beetje bij gevuld.
De vuldop heb ik dan gewoon met de hand goed aan gedraaid.
Misschien dat iemand hier een antwoord op heeft.
Hierdoor ben ik wat van het gas gegaan omdat ik dacht dat de motor niet genoeg benzine zou krijgen. De bak was ook bijna leeg.
Ik heb dan 2 rondjes rustig aan gereden en heb daarna opnieuw geprobeerd om door te rijden. Maar opnieuw hetzelfde probleem. Terug inhouden van de motor.
De vtec sloeg wel nog op maar pas bij een hoger toerental. Althans dat meen ik me nog te herinneren. Na dit ben ik dan maar de pits in gereden. Ik heb heel het zaakje laten afkoelen
en aangezien de sessie toch voorbij was ben ik erna maar naar huis gereden.
Eens thuis gekomen en toen ik bezig was mijn OEM wielen terug te monteren merkte ik olie op m'n voorbumper. Toen vreesde ik dus het ergste. De kap open gedaan en toen zag ik dat
de olievuldop afgebroken was. Het deel met de schroefdraad zat er nog in maar de rest was verdwenen. Uiteraard hing onder de kap alles vol met olie.
Gelukkig heeft een vriend van me zeer snel kunnen helpen en heeft hij me een andere dop bezorgd.
Olie bij doen, nieuwe vuldop er op en het zaakje reinigen. Hopelijk is er geen verdere schade aan de motor gebracht.
Maar nu is wel mijn vraag. Heeft nog ooit iemand dit mee gemaakt en wat kan de oorzaak zijn dat een olievuldop stuk gaat?
Leeftijd van de vuldop en daardoor misschien de kunststof verduurt? Of te vast aangedraaid wat me zeer sterk zou verbazen? Ik had deze morgen nog het oliepijl gecheckt en er een beetje bij gevuld.
De vuldop heb ik dan gewoon met de hand goed aan gedraaid.
Misschien dat iemand hier een antwoord op heeft.