Page 1 of 1
K&N 57i vraagje..
Posted: Sat Dec 25, 2004 2:44 pm
by CIVICsport
Dag mensen ik ben de troste eigenaar van een Honda Civic Sport uit maart 2004.
Nou heb ik sinds maart de auto eerst ingereden (dus alles nog orgineel).
Nu heb ik de afgelopen week een K&N 57i kit besteld.
Ben voor de zekerheid eerst bij de Honda dealer geweest om te vragen of dit verantwoord was i.v.m garantie e.d en de beste man vertelde dat het geen enkel probleem was en dat ik het gewoon moest doen.
Maar nu heb ik een aantal vraagjes:
Ik lees hier en daar dat het verstandig is om de ECU te resetten voor een betere respons van de motor, is dit daadwerkelijk ook nodig??
Daarbij lees ik dat dit gebeurd d.m.v de plus pool van de accu los te gooien en dan 10min te wachten en dan vervolgens een keertje op de rem te trappen om het systeem volledig te ontladen en dan zou de ECU gereset moeten zijn, mijn vraag: Is dat ook zo? Zo niet wat is dan de manier??
Dan mijn laatste vraag: Heeft iemand van jullie ook ervaringen met K&N luchtfilter-systemen, want ik zou graag willen weten wat dus ook eventuele nadelen kunnen zijn zoals: Hogere slijtage, backfires enz.
Greetzz..
CIVICsport
Posted: Sat Dec 25, 2004 6:01 pm
by HONDA
Welkom!
1. Lijkt me onzin tenzij je nu op een noodprogramma loopt en dat lijkt me niet het geval.
2. Klopt als een bus.
3. Een andere filter is niet nadelig (zelfs voordelig) maar ik zou voor een andere filter gaan.
Posted: Sat Dec 25, 2004 11:55 pm
by Gaskleppie
Welkom!
1) lijkt me wijs omdat de civic typeR nogal een zeer gecompliceerde ecu heeft.
2) Klopt als een bus.
3) K&N is op zich erg goed alleen vind ik die 57I kitjes helemaal ruk!
Ze pakken allemaal warme lucht onder de motorkap vandaan en dat kost vaak meer vermogen dan dat hij opwekt.
Neem dan een AEM cold air intake. Die heeft ook een K&N filter maar die heeft een langere aanzuigbuis waarbij het filter achter de bumper zit. Hierdoor zuigt de filter koude lucht. De ECU meer dit en gaat de ontsteking vet vervroegen. Dit geeft nog meer vermogen.
Posted: Sun Dec 26, 2004 12:34 am
by CIVICsport
Bedankt voor jullie antwoorden!
@ Gaskleppie:
Klopt van dat warme lucht aanzuigen heb daar ook al het een en ander van gehoord, maar nou zag ik ook op de K&N site dat er een zogenaamde Typhoon kit is, volgens mij komt dat aardig in de buurt van een AEM cold air intake.
Ik denk dat ik de order maar cancel en dat ik maar eerst ff beter op zoek ga naar een betere kit zoals de hierboven genoemde.
En trouwens heb geen type-R(ep3) :cry: maar een 1.6 Sport(ep2)
Maar weet nog steeds niet of het nou verstandig is om die ECU te resetten is dit nou i.v.m de lucht massa meter??
Posted: Sun Dec 26, 2004 12:38 am
by HONDA
Gaskleppie wrote:1) lijkt me wijs omdat de civic typeR nogal een zeer gecompliceerde ecu heeft.
En dus moet hij de ECU resetten voor een betere repsonse? Dat zou inhouden dat de wagen nu niet optimaal loopt. Lijkt me sterk dat Honda een Civic aflevert (maart 2004) met een slecht werkende ECU die je moet resetten voordat je motor goed loopt. Had dit een gemodificeerde CTR geweest okee maar deze lijkt nog stock.
Motiveer je opmerking eens Frank.
Posted: Sun Dec 26, 2004 6:41 am
by Gaskleppie
Is goed.......
Zo'n modern programma leert tegenwoordig nog meer dan de ecu's die we in onze Integra's hebben zitten.
Bij een reset of bij een nieuwe auto gaat de ecu direkt aan de slag en "leert" hoe de motor reageerd op zijn aansturingen. Hoofdzakelijk de lambda uitlezing is van groot belang bij dit leerproces.
Zoals je ecu nu is is hij perfect voor deze omstandigheden.
Als je een nieuw onderdeel monteerd gaan die instellingen voor een deel mank. Op zich zou hij zich na lang rijden weer helemaal ingesteld krijgen voor de nieuwe situatie maar het is wel eens gebleken dat dat nooit helemaal perfect wordt omdat de oude situatie toch invloed blijft uitoefenen. (idd geen technisch verhaal maar zo kan je het het beste begrijpen)
Door de ecu te resetten gaat de ecu weer helemaal opnieuw aan de gang en leert daardoor veel sneller de nieuwe situatie aan met bijbehorend effect van beter lopen, soepeler door de toeren etc.
De ep2 ken ik nog niet goed, maar de typeR heeft 6 ontstekingsmappen, 6 brandstofmappen en schakelt daartussen als de situatie daarvoor in aanmerking komt. Als je nu net wel in een aggresievere map terecht komt heb je daar gewoon profijt van. Meschien dat hij daar zonder resetten niet in komt en dat zou jammer zijn.
Posted: Sun Dec 26, 2004 10:44 am
by HONDA
OK dat is dus precies wat ik zei:
Had dit een gemodificeerde CTR geweest okee maar deze lijkt nog stock.
Hij heeft nog een standaard CTR en dus is de ECU resetten niet nodig. Mocht hij kiezen voor een andere filter dan is het wel aan te bevelen.
Posted: Sun Dec 26, 2004 12:44 pm
by HONDA
Herstel: Ik zie net dat het geen CTR is maar een Civic Sport. Nou ja, het verhaal blijft hetzelfde.
Posted: Sun Dec 26, 2004 1:16 pm
by CIVICsport
Nou het lijkt me het beste om hem gewoon te resetten, aangezien dit niet zoveel moeite kost, doe ik het gewoon tijdens het monteren van het andere luchtfilter.
Mijn motor nummer is trouwens D16V1 en daar zijn jammer genoeg nog niet zo gek veel mods voor te krijgen.
Posted: Sun Dec 26, 2004 7:11 pm
by Gaskleppie
ok, zo had ik het idd niet goed begrepen.
En idd, bij montage van nieuw filter is het handig om gelijk te doen. Zo tussendoor heeft het helemaal geen zin. Het geeft je zelfs een tijdelijk hoger brandstofverbruik omdat hij weer bij nul moet beginnen.
Posted: Mon Dec 27, 2004 12:37 am
by ITR1689
ECU resetten kan geen kwaad. 10 minuten wachten hoeft niet, 10-30 sec is genoeg.
Ik zou geen K&N kit nemen, maar een K&N drop-in filter en de inlaat resonantie kamers verwijderen. Dan heb je een soort Comptech box. En het zuigt gewoon koude lucht aan.
Posted: Mon Dec 27, 2004 9:04 pm
by Jelte,89
@ Marc
Post eens foto's van je auto....
Miss eens gezien

Posted: Thu Dec 30, 2004 3:36 pm
by CIVICsport
Hey.. Ik had nog een vraagje misschien dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb dus sinds gisteren een open luchtfilter gemonteerd, nou valt me 1 ding op en dat is dat de motor stationair 2 á 300 toeren minder draait, normaal zo rond de 800 en zit ie rond de 5 á 600tpm.
De motor loopt op zich mooi rond geen rare geluiden ofzo alleen iet wat donkerder, maar dat zal wel door het nieuwe luchtfilter komen.
Nou was mijn vraag of dit normaal is en of het verder geen kwaad kan?
Ik heb verder ook geen merkbaar vermogens verlies, t'is alleen dat je zogenaamd "2 vermogens stappen" kunt horen, zo rond de 3500tpm en bij 5500tpm
Nou was mijn idee dat dat weer te maken heb met het vrijkomen van het max koppel bij 3500tpm en bij 5500tpm max. aantal pk's.
Ik heb verder ook gecheckt of er geen valse lucht werd aangezogen maar dat is ook niet het geval.
Misschien dat jullie hier ook ervaring mee hebben en ik zou graag willen weten wat jullie hier eventueel aan gedaan hebben.
Greetzz...
Posted: Thu Dec 30, 2004 4:15 pm
by HONDA
Heb je de ECU wel gereset?
Posted: Thu Dec 30, 2004 5:36 pm
by CIVICsport
Oh nu je het zo zegt kom ik er mee aan het denken.
Heb de accu wel los gehad maar heb niet op de rem getrapt :-? zal hem vanavond nog ff loshalen en opnieuw proberen.
Posted: Thu Dec 30, 2004 6:51 pm
by CIVICsport
VTECCIE bedankt voor je antwoord probleem opgelost motor loopt weer gewoon 800tpm stationair
