Page 1 of 3
motor lampje ATR
Posted: Sat Aug 13, 2005 1:37 pm
by accordR alias AccordS
Ik ben al een tijdje aan het kl... met mijn ATR
Het motor storingslampje gaat geregeld branden.
Nu hebben ze begin mei de EGR klep al schoongemaakt.
Dit ging 1 maand goed.
Toen begon hij weer te branden, weer terug
EGR klep vervangen.
Dit ging dus weer goed tot afgelopen maandag
Weer terug, Schijnt het weer de EGR klep te zijn?!
weer gereset, en kreeg het advies om geen super plus meer te tanken.
Het schijnt dat deze de afgelopen jaren vervuild is geraakt en ze raadde mij ter zeerste aan om V-Power te gaan tanken.
Ik getankt, is dat lampje weer gaan branden.
Dus maandag weer terug, ik vrees alleen het ergste.
word vervolgd...........
Posted: Sat Aug 13, 2005 4:38 pm
by CyRaX
Vervuiling zou best kunnen, maar het is wel vreemd dat ze je adviseren om v-power te gaan tanken. Dat is namelijk RON 97 en dus te laag, want je moet minimaal 98 tanken.
Probeer eens een tijdje bij alleen bv de BP te tanken.....en gooi eens wat reiniger in je tank.....

Posted: Sat Aug 13, 2005 4:58 pm
by accordR alias AccordS
die reiniger heb ik er al voor de 2e keer ingedaan ( altans de Honda dealer )
En die had een mailing van shell, dat de super plus vuiler begint te worden, door de schaarte van de olie en dus de motor kan gaan vervuilen, en de V-power schijnt een middel te zitten wat juist de motor reinigt.
Posted: Sat Aug 13, 2005 5:09 pm
by HONDA
Een mailing van Shell om bij Shell te tanken omdat de concurrentie vervuilde brandstof heeft... Tja betrouwbaar...

Posted: Sat Aug 13, 2005 5:14 pm
by ITR1689
Vervang eerst je brandstoffilter (als dat nog niet is gebeurd) en doe dan reinigingsmiddel in je tank.
Posted: Sat Aug 13, 2005 5:45 pm
by HondArd
Probleem kan ook dieper liggen, dus in de motor. Om een lang verhaal kort te maken: Je kan wel eens last hebben van kromme, dan wel verbrandde (uitlaat)kleppen. Een manier om er achter te komen is om de compressie te meten. Is die bij één of meerdere niet goed, dan sluiten de kleppen niet goed meer als gevolg van klepsteeltjes die een beetje krom zijn. Dat probleem heb ik dus ook gehad vlak nadat ik mijn ATR op kenteken had en om het gemaakt te krijgen loopt flink in de papieren. Het vervuilen van de EGR klep is dan een gevolg van een niet goet sluiten van de kleppen, waardoor onverbrandde benzine de bewuste klep onnodig vervuilt.
Posted: Sat Aug 13, 2005 5:49 pm
by ITR1689
Heeft de ATR een echte EGR klep (uitlaatgas recirculatie) of hebben jullie het over de IACV (inlaatlucht dosering) klep?
Posted: Sat Aug 13, 2005 5:57 pm
by HondArd
Er zit inderdaad een EGR klep, anders heeft de monteur glashard gelogen, maar die heeft mijn "Japanese Patient" weer gezond gemaakt. En kan een IACV klep ook vervuilen? Bij mij kwam er nogal veel koolaanslag uit toen 'ie open lag, die EGR klep.
Posted: Mon Aug 15, 2005 6:02 am
by Gaskleppie
Heeft de ATR een echte EGR klep (uitlaatgas recirculatie) of hebben jullie het over de IACV (inlaatlucht dosering) klep?
Ik weet wat je bedoeld. Volgens mij is het eerder een inlaatlucht dosering ipv uitlaatgas circulatie. Ze noemen het echter altijd EGR. Het systeem werkt alleen niet met een pompje ala S2000 dus ik twijfel nog aan de werking.
Aangezien de ATR obd2B is heeft hij ontiegelijk veel foutcodes. Wat ik me dan afvraag is welke code hij geeft. Geeft hij een code dat de klep electronisch kapot is, of geeft hij een code dat het systeem niet reinigend genoeg werkt en dus verstopt kan zitten?
Welke code geeft hij? weet je dat?
Posted: Mon Aug 15, 2005 7:21 am
by accordR alias AccordS
volgens mij had hij het over code 80, maar wat dat inhoud heb ik niet opgevangen.
EGR vervuild volgens mij.
Posted: Mon Aug 15, 2005 9:15 am
by HondArd
accordR wrote:volgens mij had hij het over code 80, maar wat dat inhoud heb ik niet opgevangen.
dan zijn het in ieder geval geen misfires (wat dus in mijn geval neerkwam op de kromme uitlaatkleppen), want dat zijn codes 71.1, 72.1, 73.1
Posted: Mon Aug 15, 2005 11:39 am
by IvoG
ITR1689 wrote:Heeft de ATR een echte EGR klep (uitlaatgas recirculatie) of hebben jullie het over de IACV (inlaatlucht dosering) klep?
De ATR heeft beide. Code 80 is inderdaad een flow beperking rond de EGR klep.
Verslechtering (verstopping, lekkage, enz.) in de EGR-leiding of EGR-klep wordt gedetecteerd door de veranderingen in MAP (absolute spruitstukdruk) vóór en na de werking van de EGR-klep. Als verslechtering is geconstateerd tijdens twee opeenvolgende rijcycli, dan gaat de MIL branden en zal DTC P0401 (80) worden opgeslagen.
Mogelijke oorzaken:
- Verstopping of lekkage in de EGR-leiding
- Defecte EGR-klep
Posted: Mon Aug 15, 2005 12:09 pm
by accordR alias AccordS
Hij is pas geheel gereinigd
en de EGR klep is 2 maanden geleden vervangen.
Posted: Mon Aug 15, 2005 5:26 pm
by HondArd
Dan denk ik dat de oorzaak daarvoor de vinden is, dus in de leiding naar de EGR klep.
Posted: Mon Aug 15, 2005 6:48 pm
by ITR1689
Als de EGR klep vervuild kan raken, dan zal er wel uitlaatgassen langsstromen. Waar zit eigenlijk de aftapping (bij spruitstuk?) waardoor de uitlaatgassen terug naar de inlaat kan stromen via de EGR klep?
Ik heb nl. nog nooit EGR gezien bij Honda motoren. Meestal zijn ze schoon genoeg zonder EGR.
Posted: Mon Aug 15, 2005 9:31 pm
by IvoG
EGR heeft niks te maken met schone motoren volgens mij, maar met emissienormen.
Posted: Mon Aug 15, 2005 9:50 pm
by Gaskleppie
ja, dus?????
Posted: Mon Aug 15, 2005 11:25 pm
by IvoG
Nu begrijp ik het Frank, met schoon doelde Ken ook op hun emissie, niet het innerlijk. Sorry Ken, wij hebben het over hetzelfde!

ops:
Posted: Mon Aug 15, 2005 11:31 pm
by ITR1689
IvoG wrote:EGR heeft niks te maken met schone motoren volgens mij, maar met emissienormen.
Met schoon bedoelde ik schone uitlaatgassen = emissienormen.
Bij EGR (exhaust gas recirculation) stroomt een gedeelte van de uitlaatgassen terug naar de inlaat om opnieuw verbrand te worden, zo worden de uitlaatgassen schoner. De EGR klep regelt hoeveel uitlaatgassen terugstromen; bij volgas is dat nul natuurlijk.
Weet niemand het antwoord op mijn vorige vraag? Heeft iemand mischien de werkplaatshandboek van de ATR.
Ik ben nou nieuwsgierig.
Posted: Tue Aug 16, 2005 1:01 am
by IvoG
Het onderdeel met de lichtpaarse sticker is de EGR klep, de buizen lopen van de motor naar de EGR klep en daarvandaan naar het inlaatspruitstuk.