Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 27

Thread: trillende pedalen bij acceleratie honda accord tourer ???

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    trillende pedalen bij acceleratie honda accord tourer ???

hallo iedereen,

heb sinds kort een vervelend probleem aan mijn accord tourer van 2004, deze geeft namelijk bij acceleratie in vooral 4de versnelling een duidelijke trilling in de pedalen = zeer verontrustend
    nu dacht ik eerst dat het aan de banden lag want die gaven ook nogal trillingen aan het stuur door maar ze zijn net pas vervangen en stuur trillingen zijn weg maar de pedaal trillingen merk je nu des te beter.
    raar is dat je het niet hebt in 1ste ; 2de en 3de (zeer lichtjes) eens 4de versnelling voel je merkbaar trillingen en hoe harder je optrekt hoe heviger het wordt bij 5de versnelling ebt dit fenomeen weer stilletjes weg

iemand een idee wat dit als oorzaak zou kunnen hebben

Geregistreerd Lid

Country
    Netherlands
    City
    Den Dungen
    Car
    DC2,EK9,EJ2,EJ6,etc.
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Geregistreerd Lid

City
    Amersfoort
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Als je gaspedaal loslaat en auto laat uitrollen dezelfde 4e versnelling, is de trilling in pedaal zeker verdwenen?!

Type-R Club Lid
    Gaskleppie's Avatar

City
    Westland
    Car
    ITR
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    als ik het gas loslaat in 4de is de trilling idd verdwenen.
    het lijkt alsof er iets onbalans heeft en wanneer je er kracht of een versnelling op zit wordt die onbalans natuurlijk heviger.
    als de baksteun of aandrijfas NOK zou zijn dan denk ik dat ik het in iedere versnelling zou moeten voelen :?:

Zolang ik in 4de normaal optrek voelt alles bijna normaal (zeer lichte trilling) enkel wanneer ik wat doortrek dan voel je het opkomen en wordt het gewoon erger totdat ik opschakel naar de de versnelling, daar heb ik het meer veel minder zoals in 3de versnelling eigenlijk.

hoe langer ik erover nadenk lijkt het iets te zijn aan de koppeling wanneer je die belast is het net alsof er iets los ligt of afgebroken en vandaar er misschien onbalans optreed en zo trilling veroorzaakt ?

ga deze woensdag even langs de garage want vertrouw het niet en wil zeker niets meer stuk rijden :cry:

Geregistreerd Lid

City
    Limburg
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Klinkt als een homokineet aan de bakzijde die overleden is.....

Geregistreerd Lid

City
    Amersfoort
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Klinkt als een homokineet aan de bakzijde die overleden is.....
    X2

Heb dit bij mijn oude auto (Seat) ook gehad.
    Binnenste homokineten hebben teveel speling en gaat trillen bij acceleratie [belast].

Bij decelereren [onbelast] draait alls 'vrij' rond en de speling is nagenoeg opgeheven.

De trillingen zijn snelheidsafhankelijk en vergelijkbaar met onbalans in je band/velg.
    Als de trillingen ook bij lagere versnellingen ontstaat dan is er iets serieus krom in de aandrijving bijv. kromme assen.

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

homokineet wat stel ik me daar bij voor ?
    grote reparatie of valt dat nog mee ?

Geregistreerd Lid

City
    Woudrichem
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ik lees her en der dat een homokineet +/- 80 euro per stuk kost.
    De Arbeid lees ik her en der op +/- 2 uur.

Dus beetje ruim rekenen 200,- ? ex btw
    is ongeveer 240 incl btw.

zomaar een ruwe schatting hoor

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    240 euro daar kan ik mee leven want mijn regulier onderhoud valt bijna altijd al duurder uit :wink:

Forum Lid
    slydawg's Avatar

City
    Allie CTR EP3 <2004
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Homokineet is duurder hoor, reken maar op 150+ ex btw

Geregistreerd Lid

City
    Amersfoort
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Homokineet is duurder hoor, reken maar op 150+ ex btw
    Doe maar het dubbele.
    Per homokineet rond 290-300 ex.btw p/stuk.
    Benzine of diesel model verschilt qua prijs mekaar niet veel.

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Ben ondertussen terug naar het bandenboer geweest omdat ze bij de Honda garage niets abnormaal kunnen vinden.

Volgens hen hangt het van de nieuwe winterbanden af die niet goed uitgebalanceerd zijn.

zo gezegd zo gedaan, terug gegaan om de banden opnieuw te laten uitbalanceren MAAR dit keer op rol laten uitbalanceren.
    Nog nooit van gehoord maar dit bepaald hoe de band op de velg moet zitten.

Bij nader onderzoek blijkt dat 2 banden ongeveer een halve toer moesten gedraaid worden op de velg omdat men ze anders niet uitgebalanceerd krijgen op de conventionele manier :roll:

Resultaat = trilling is nog steeds aanwezig maar is nu 10 km/uur later merkbaar.

Volgens mij hangt dit aan de banden die ergens in de oostblok gemaakt zijn, zijn nochtans Continentals.

Ga vandaag mailen naar Continental om dit uit te klaren want het enige wat de bandenboer kan doen is de slechte combinatie velg-band op de achteras plaatsen want daar voel je het zogezegd niets van :?:

Ik vind nog altijd dat ik hier niet tevreden mee kan zijn ik heb dit nooit gehad dus waarom zouden nu ineens de velgen slecht zijn want dat beweerd de bandenboer dat het aan mijn velgen ligt = origineel van Honda :roll:

Geregistreerd Lid

Country
    Netherlands
    City
    Den Dungen
    Car
    DC2,EK9,EJ2,EJ6,etc.
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Je kan proberen je velgen eerst (zonder band) op het balanceer machine te hangen. Zo kan je zien of het daadwerkelijk aan je velgen ligt. Dit heb ik met mijn DC2 velgen gedaan en die hadden allemaal ongeveer 5 gram onbalans (= heel erg weinig).

Als ze de banden niet kunnen balanceren op de velg (raar overigens maar goed) zou je eerst de onbalans uit de velg kunnen halen door hem te zonder band te balanceren, daarna de band monteren en de nieuwe onbalans weghalen. Omslachtig, maar als het niet anders kan is dat misschien een mogelijkheid.

Je kan misschien proberen een setje velgen te lenen van iemand die het probleem niet heeft om te kijken of het daadwerkelijk aan de band/velg combinatie ligt.

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ja dat had de Honda gararge ook al aan gedacht en voorgesteld maar terug gegaan naar de bewuste banden winkel en deze gaat er nog eens uitgebreid naar kijken maar met de feestdagen een geschikte dag uitzoeken is niet evident zal voor volgend jaar zijn :lol:

Nu is en blijft het raar dat de auto totaal geen trilling heeft in het stuur maar enkel in het onderstel en dat dit zeer hevig wordt tussen de 80 en 100km / uur bij hevig optrekken. zo hevig zelfs dat ik dit niet meer doe omdat ik er zeker van ben dat er iets anders gaat sneuvelen op termijn = dit kan gewoon niet goed zijn.

De tweede keer hebben ze op rol uitgebalanceerd en dan bekijkt de volledig computergestuurde machine eerst de velg en dan de band en deze zet hij dan zo ideaal mogelijk samen (plaats van band op velg) en daarna wordt hij dan nog eens uitgebalanceerd en dat was allemaal goed maar toch blijft die trilling wordt er moedeloos van en begin te twijfelen aan de banden verkoper was op michelins zo maar even 71 euro de band goedkoper een andere grote keten op winterbanden en mijn vorige Michelin waren daar ook gemiddeld 35 euro beterkoop dan elders Maar ze hebben wel van dag 1 lawaai gemaakt ! het cuppen geluid voor dit herkent.

Geregistreerd Lid

City
    St-Truiden (Belgie)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hebben inmiddels een nieuwe set banden geplaatst van Michelin
    resultaat = nog erger geworden.
    Valt op dat telkens de banden eraf en erop gaan dat de trilling bij een andere snelheid waarneembaar wordt en ook verergerd

Heb deze week dan maar een andere set velgen getest van een collega.
    Banden waren wel versleten maar de trilling was stukken beter Maar nog steeds aanwezig maarop een bepaalde snelheid geheel verdwenen.

nu hebben ze bij de Honda garage het idee dat de cardan assen eraan zijn, enig probleem is dat ze niet 100% zekerheid hebben hierover.
    DWZ een kost van 2000 euro :shock: om misschien dan nog met het probleem te zitten !
    Heb al 900 euro aan banden verspilt

Honda Belgie kan niet bevestigen dat deze stuk kunnen gaan door de wagen extreem hoog op te krikken.
    Wel is het uitzonderlijk dat ze kapot gaan :-?

Nu heb ik gisteren de velgen zelf afgenomen en heb ondervonden dat de wielnaaf als zowel de velg zeer vuil en geoxideerd waren ook daar ze tegen elkaar zitten heb deze dan zo goed mogelijk zuiver gemaakt met als resultaat dat de trilling een heel stuk vebeterd zijn :?:

Morgen ga ik nog 1 keer naar een andere banden centrale om toch zeker te zijn dat de velgen juist zijn uitgebalanceerd want er zitten enkel aan de binnen zijde loodjes en maar 1 per velg terwijl de banden centrale juist vertelde dat het zo moeilijk was om ze uit te balanceren :-? vreemd ?

hopelijk brengt dit iets :cry:

Geregistreerd Lid

Country
    Netherlands
    City
    Den Dungen
    Car
    DC2,EK9,EJ2,EJ6,etc.
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Het schijnt te zijn dat wanneer er vuil tussen je naaf en velg zit, dit tot erge trillingen kan leiden. Heb ik me laten vertellen.

Wellicht is het verstandig nogmaals de velgen te demonteren en alles zeer proper te maken met een staalborstel?

Geregistreerd Lid

City
    Amstelveen/Aalsmeer
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Topic is ook een beetje moedeloos. Je vraagt hier om advies wat jouw probleem zou kunnen zijn. Er wordt door drie mensen, die behoorlijk wat verstand van autos/honda hebben, meteen aangegeven dat het waarschijnlijk aan de aandrijfas/homokineet ligt.
    Daarop lezen we alleen maar dat je aan het kloten bent met banden en velgen en een beetje gegok waar het allemaal aan zou kunnen liggen.

Beetje nutteloos topic dan ...

Forum Lid

City
    Doetinchem - EP3 05
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Tip: ga eens over en NL weg rijden ... die hobbelen een stuk minder dan die in BE.

Geregistreerd Lid

City
    Amersfoort
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Speling in een homokineet is net zo eenvoudig te controleren als een fusee/stuurkogelspeling.

Het is mogelijk dat het probleem bij Honda uitzonderlijk is, maar bij andere merken zijn het herkenbare symptomen waarbij ook een ruilsysteem bestaan voor andrijfassen.

Het mag nu wel duidelijk zijn na de wielset wisselingen geen definitive oplossing heeft geboden op de trillingen tijdens (hevige) acceleratie...