maximaal koppel?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
tiepeR

maximaal koppel?

Post by tiepeR »

hoi ik ben in bezit van een vectra 2000,die een vermogen heeft van 150 pk/196 Nm...nu wil ik in de toekomst een accord type r kopen maar het volgende vind ik vreemd: de accord heeft een vermogen van 212 pk,en een koppel van 212Nm....dat verschil met mijn huidige motor vind ik klein,en dan heb ik het met name over het koppel.Ik hoop dat ik er met het vermogen (behoorlijk) op vooruit ga maar als ik naar het koppel kijk(en dat is tenslotte ook belangrijk) weet ik niet zeker of ik er veel mee opschiet(maakt me niet echt uit:accord komt er zeker)maar toch...
kan hier iemand me wat over vertellen?
ITR639

Post by ITR639 »

Als je de curves van beide auto's naast elkaar legt zal je wel een groot verschil zien.
Het maximumkoppel wordt bij de accord pas veel hoger in toeren bereikt.
Wat dus wil zeggen dat je het koppel over een breder toerentalbereik ter beschikking hebt. Bij de vectra zal de curve bij 5-6000 sterk dalen, terwijl de accord er dan nog een schepje bovenop doet.

aub :wink:
Jelte,89

Post by Jelte,89 »

Het komt ook dat honda geen tubo's gebruikt op de ATR CTR en ITR

Aleen "Naturally Aspirred" (is dit het juiste woord voor N-A tune?)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De Vectra 2000 heeft ook geen turbo hoor...

Maare, laat je niet foppen door de hoeveelheid koppel.
De Vectra levert mischien in verhouding meer,(qua inhoud van de motor) maar doet dat maar heel kortstondig.
De ATR levert iets minder koppel (weer in verhouding met motor inhoud) maar levert dit wel van 4000rpm tot 7500rpm en stort dan nog niet echt in.
Een vermogen wat maar blijft stijgen is wat je dan krijgt. Hoe meer toeren, hoe meer kracht!

Die slopel zakt gewoon in na 5500rpm, deze knalt gewoon door!

Heerlijk motortje!
Nyther

Post by Nyther »

een (sl)opel vergelijken met een atr? en dan hebben we het nog niet eens over de wegligging van de atr en de slopel
haha
tiepeR

Post by tiepeR »

Nyther wrote:een (sl)opel vergelijken met een atr? en dan hebben we het nog niet eens over de wegligging van de atr en de slopel
haha

ho ho,de 2000 heeft een behoorlijk speciaal onderstel,en onderschat dit niet(sorry rij me hele leven al opel :D )
maar wil met de tijd wat snellers en een auto die voor de verandering niet roest en geen subaru(loopt te duur en je ziet ze te vaak)
dus kom ik automatisch uit bij de atr: lekker snel,ziet ze nooit,en mijn gezin kan erin!!!!prachtige auto,vooral in het wit..
het zal nog wel een tijdje duren voordat ik er 1 koop maar geduld is een schone zaak. :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ga er maar eens een stevig stukje mee sturen in de ardennen ofzo en je weet van Nyther bedoeld.
Die slopel is echt een boot!
IvoG

Post by IvoG »

Of spreek eens een keer met een van de ATR eigenaren hier af. Ik heb de mijne op Zandvoort en Spa aan het werk gezet en gezien, en velen stonden versteld over wat die auto kan. Elke keer als mijn wagen bij TCC op de brug staat, staan de echte kenners te kijken naar het onderstel, vooral achter! :idea:
tiepeR

Post by tiepeR »

ik woon vlak bij zandvoort dus dat moet geen probleem zijn,wil zowiezo wel eens kijken naar zo'n auto....
maar dat zeg ik:het kan nog wel ff duren eer ik er 1 heb maar hij komt er zeker!!
Nyther

Post by Nyther »

tiepeR wrote:
Nyther wrote:een (sl)opel vergelijken met een atr? en dan hebben we het nog niet eens over de wegligging van de atr en de slopel
haha

ho ho,de 2000 heeft een behoorlijk speciaal onderstel,en onderschat dit niet(sorry rij me hele leven al opel :D )
maar wil met de tijd wat snellers en een auto die voor de verandering niet roest en geen subaru(loopt te duur en je ziet ze te vaak)
dus kom ik automatisch uit bij de atr: lekker snel,ziet ze nooit,en mijn gezin kan erin!!!!prachtige auto,vooral in het wit..
het zal nog wel een tijdje duren voordat ik er 1 koop maar geduld is een schone zaak. :wink:

de nieuwste fiat panda heeft ook een speciaal onderstel :razz:
dat zegt elk merk over hun "nieuwere" uitvoering van een wagen....
tiepeR

Post by tiepeR »

nee is echt zo: een totaal andere ophanging in vergelijking met een standaard vectra,maar lets talk honda.. 8)
Nyther

Post by Nyther »

tiepeR wrote:nee is echt zo: een totaal andere ophanging in vergelijking met een standaard vectra,maar lets talk honda.. 8)

OK, laats las ik een review van de civic-R in de autoweek, volgens hun is een type r niet rijdbaar voor dagelijks gebruik vanwege het agressieve rijgedrag en de ophanging die puur cirquit is afgesteld :twisted:

maar goed, ik weet wel beter, het rijd héééérlijk :wink:
Jelte,89

Post by Jelte,89 »

Een Honda gebruikt als ophanging Double wishbones "geleend" van de formule 1 techniek :D
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Het komt ook dat honda geen tubo's gebruikt op de ATR CTR en ITR

als je vtec hebt heb je geen turbo nodig :wink: voor het circuit snel zat, en de vtec motor heeft vanwege de hoeveelheid toeren niet veel koppel nodig, het koppel dat we hebben, hebben we over een lang toeren gebied :wink:

Waar een hoop auto's inkakken gaat de vtec motor vrolijk door, todat de begrenzer er een eind aan maakt :wink:
tiepeR

Post by tiepeR »

zou ook wel een civic type r willen,maar daar past mijn gezin niet in :(
wil wel snel eeens een proefrit maken wil wel eens weten wat het is en hoe het rijd :lol:
Dimer

Post by Dimer »

ik vind m'n civic best lekker als daily driver :D

alleen bandenslijtage en benzine verbruik is beetje hoog :D
tiepeR

Post by tiepeR »

Dimer wrote:ik vind m'n civic best lekker als daily driver :D

alleen bandenslijtage en benzine verbruik is beetje hoog :D

wat is hoog? ik doe zelf 30000 km met een set banden en hij loopt 9.7L/100km
Nyther

Post by Nyther »

nou als ik tank gaat er altijd een 45 liter in... en dan heb ik er 400Km ermee gereden....

1:9 zoiets, soms 1/10

bandenslijtage weet ik nog niet... zitten pas 5000km eronder
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

1 op 14 haalde ik dit weekend.

Met de b16!! hahaha,
Met de b18 idd de waarden die Nyther ook haalt,

Verbruik op zandvoort? 1 op 5!
en 1 set banden per dag!
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

ik rij veel in de stad en haal met een tank net over de 300km :lol:

400km is idd met combinatie van wat snelweg :wink:

Maarja ik vind dat als je een snelle auto wil moet je niet moet klagen over verbruik, dat weet je van tevoren uiteraard :wink:
Locked