Bonnenregen in Maastunnel
Duizenden automobilisten per dag geflitst door snelheidscamera's
Door Paul Smits
De permanente snelheidscontrole bij de uitgangen van de Maastunnel, sinds 21 december, heeft geleid tot een ware bonnenregen. Er zijn dagelijks per tunnelbuis meer dan 2200 overtredingen. Dat is bijna vijfduizend per dag. Een politiewoordvoerster denkt dat de bestuurders de nieuwe maatregel pas doorhebben als ze een bekeuring thuis krijgen.
Rotterdam _ Al een jaar lang staan er aan weerszijden van de Maastunnel flitspalen. Tot vorige maand werden die niet gebruikt omdat er nog geen camera's in zaten. Sinds twee weken zitten die er wel in en wordt voortdurend bij sneller rijden dan de toegestane vijftig kilometer per uur geflitst.
Uit de voorlopige cijfers van de politie blijkt dat circa honderdduizend auto's per dag de twee camera's passeren. De digitale camera's zijn aan de uitgangen geplaatst omdat daar de meeste ongelukken gebeuren door hard rijden. Op de eerste dag van de permanente controle gingen 2300 voertuigen per tunnelopening in de fout. Daarna is dat aantal tot en met vorige week rond de 2200 blijven hangen.
Het betekent dat vier tot vijf procent van de chauffeurs zich niet aan de limiet houdt. Omdat de gegevens nog niet elektronisch zijn verwerkt, weet de politie niet op welke tijdstippen weggebruikers het vaakst in de fout gaan. In het verleden vielen met name 's avonds en 's nachts gewonden en doden bij ongevallen.
Zes doden
De Maastunnel geldt als een van de drukste punten in de regio Rijnmond, waar de snelheidslimiet geldt van de bebouwde kom. Al sinds 1999 controleert de politie op het traject Stadhoudersweg-Vaanplein intensiever. In de periode 1996-1999 vielen op deze route 209 gewonden en zes doden. De politie Rotterdam-Rijnmond denkt dat door meer aandacht voor te hard rijden dit aantal al is gedaald. Want in de periode 2001- 2003 waren er 'slechts' 119 gewonden en twee doden op de Maastunneltraverse.
Alleen het neerzetten van de palen bij de uitgangen van de Maastunnel had al effect volgens de politie. Het snelheidspercentage nam af met vijfenzeventig procent. Nog steeds kan hard worden gereden in de tunnel zelf, omdat de camerapalen aan het eind van de twee tunneldelen staan. Als automobilisten zich echter aan het eind van de tunnel wel aan de snelheid houden, dan kan het verkeer erachter ook niet al te hard rijden, meent de politie.
Maastunnel Rotterdam
Maastunnel Rotterdam
Voor de mensen uit R'dam en omstreken... Lange tijd was het een fabel maar nu is het dan toch echt waar.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-
- Posts: 667
- Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
- Contact:
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
Type-R-Boy wrote:Dan ken je de maastunnel niet das niet echt een lekkere tunnel voor daar is het beter dat ze het doen.
Onzin, wat is er niet lekker aan de Maastunnel? Traject controle zuigt mega!
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
-
- Posts: 667
- Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
- Contact: