Keiharde waarschuwing gehad van de ring.

Algemene informatie, alleen zichtbaar voor leden
slydawg

Keiharde waarschuwing gehad van de ring.

Post by slydawg »

Ik heb dit topic hier geopend, omdat ik het volgende liever niet met alles en iedereen wil delen.

Ik ben gisteren met wat vrienden richting de nurburgring geweest om een paar rondjes te rijden.
Echter ben ik bij Schwedenkreuz van de weg geraakt, in de berm, glijdend over het gras en toen over de baan naar de rechter berm waarna ik weer verder kon rijden. Het scheelde dus super weinig of de vangrail en de voorkant van m'n auto hadden elkaar van te dichtbij ontmoet. Gelukkig is het ok afgelopen, denk dat het te maken had met geluk en dat tijdens het gebeuren ik niet in paniek ben geraakt en uit alle macht aan het proberen was de auto weg van de vangrail te krijgen.
De auto zelf heeft er niet veel aan over gehouden, me achterdemper heeft wat deukjes, zijkant van de auto achter had wat lichte krassen van het vliegende zand (inmiddels al weer weg gepoetst met Scratch X), linker band voor was leeg aan het lopen doordat er wat modder tussen de band en velg was gekomen (ook al opgelost) en de bodem van de auto had overal gras en modder (ook al weer helemaal gewassen en schoon gemaakt).
Hoe dit heeft kunnen gebeuren? Ik denk een te grote dosis enthousiasme.
Daarna nog 5 rondjes gereden zonder problemen.
Het was voor mij niet de eerste keer op de ring maar een een ervaren ring rijder ben ik nog lang niet.
Voor degene die van plan zijn te gaan, laat dit je niet afschrikken, heeft mij ook niet afgeschrokken, maar hou je hoofd er goed bij.
VTECRob

Post by VTECRob »

Zow... dat ziet er best angstig uit...

Gelukkig is het wel goed afgelopen!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Klasiek foutje.
Je hebt mazzel dat je niet harder ging. Het getwijfel om voorbij die motoren te komen heeft je gered!

Van wat ik er van kan zien kom ik tot de volgende conclusie van wat je niet helemaal goed deed:
De grootste fout was dat terwijl je van het gas ging, je de bocht instuurde. Normaal gesproken zou dat niet zo'n probleem hoeven zijn, mits de baan niet naar beneden loopt zoals dat daar wel het geval is. Die combinatie, samen met de riool put die daar in de binnenbocht ligt, plus de rare kromming van de baan doordat het daar naar beneden gaat zijn de oorzaak geweest waarom de achterkant je voorbij kwam.
De achterkant werd daardoor zo licht dat er geen redden meer aan was. De achterkant ging ook ineens en was daardoor echt niet meer op te vangen. Als dat wel gelukt zou zijn zou de contra slip zo groot geweest zijn dat je die helemaal niet meer had kunnen opvangen.

Ik heb een soortgelijk filmpje van een italiaan in een crx die de zelfde fout maakte. Het resultaat was dan ook presies het zelfde alleen raakte die de vangrail net wel.

Dus de volgende keer netjes op tijd terug schakelen VOOR de bocht en met licht trekkende motor de bocht door. Netjes je lijnen proberen te rijden zodat je niet op delen baan komt te rijden waar bijna niemand rijd.

Wel wat geleerd zeker?
:wink:

Je hebt wel een lekker plekkie opgezocht om er af te gaan! Ik zit daar vlak voor die bocht tegen de 200km/h!
HONDA

Post by HONDA »

:shock:

Lucky you...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Tom

Post by Tom »

Zo dat ging maar net goed!! Wel goed van je dat je daarna nog 5 rondjes gereden hebt...
itr assen

Post by itr assen »

pech dat je er af bent gegaan.
maar heeeeeel veel geluk dat je er met zo weinig bent afgekomen.
goed! dat je dit toch laat zien..
HondArd

Post by HondArd »

Gelukkig is het goed afgelopen, maar is het misschien geen idee om de camera de volgende keer op de één of andere manier vast te zetten? Nu gaat het fout en zie je van de hele spin niets omdat de camera door de auto vliegt, en lijkt de auto zodoende over de kop te gaan. En het lijkt me ook veiliger dat er, als je een paar rondjes "ring" gaat doen, de camera in geval van nood geen projectiel gaat worden.
HONDA

Post by HONDA »

Volgens mij mag je niet eens een camera in de wagen hebben als je een rondje ring doet.

Frank?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Voodoo

Post by Voodoo »

Nou Miguel, gelukkig mankeren jullie niets...en natuurlijk niets ergs met je schatje. Aan het filmpje te zien kan ik me heel goed inleven wat er in die paar seconden door je heen gaat. :shock:

En voor de duidelijkheid, er mag niet gefilmd worden tijdens het rijden. Miguel moet het weten, want met de tourrit werd de camera afgenomen van een maat van hem :-)
IvoG

Post by IvoG »

Heb jij je engeltjes bedankt Miguel? :shock: :wink:

Weer een ervaring rijker. Heel goed van je om daarna door te gaan, en ook om dat met ons te delen hier. Dit gedeelte van de forum is daar precies voor gemaakt, om met elkaar dingen te delen waar niet de hele wereld van af hoeft te weten.

Dit filmpje en jouw verhaal geven meteen weer wat mijn grootste probleem met de Ring is: de marge is er heel vaak niet. Gelukkig is dit voor jou gisteren net genoeg marge geweest, maar die heb je lang niet altijd op de Ring.

Ik hoop dat je nog wel met ons meegaat naar Spa! 8)
slydawg

Post by slydawg »

@ Frank,
Ik heb zeker wat geleerd van dit gebeuren.
Je hebt gelijk over die achterkant, voelde em in eens niet meer en weg was die, gebeurde zo snel!
Rondjes daarop heb ik idd teruggeschakeld en met het gas licht erop erdoor heen, werkte perfect.

En idd filmen is een no no, kan je een jaar baanverbod kosten als het meerdere keren gebeurd.
Ik heb 2 rondjes gefilmd, omdat ik dan beter kan zien waar ik wat sneller of langzamer kan en of ik goeie lijnen rijdt,
Camera heb ik idd erna beter, vaster, gemonteerd.

@Ivo, ik heb alle engeltjes 100x bedankt.
Over Spa, moet kijken als ik mijn storingsdienst kan ruilen met een collega, dan kan het denk ik wel. Ik laat je nog weten.
VTECRob

Post by VTECRob »

Wat ik mij nou afvroeg... eigenlijk naar aanleiding van wat Ivo neergezet had in het topic over de circuit dagen op Spa:

elke gek met 0,0 ervaring op zo'n dag, nu zijn het degenen die het er echt voor over hebben die meedoen, en je kan bijna uitgaan van een zeker niveau (ook al omdat je voor een open pitlane dag bij deze organiser meerdere circuitdagen moet hebben gedaan).

Hoe kom je nou aan ervaring?
Bestaan er zoiets als Circuit-cursussen ofzo?

Nu ik een Integra heb, wil ik in feite wel "beter" leren rijden...
Voodoo

Post by Voodoo »

Nou Rob, ik wil niet zeggen dat ik goed kan rijden, maar ik weet zeker wel hoe je je auto moet controleren op het circuit. Ik heb voornamelijk veel geleerd van de Best Motoring filmpjes en dat ook toegepast op de momenten waar ik daadwerkelijk op het circuit kon rijden. De momenten waren dus met de Ring en Assen (Japanse autodagen en Honda-familiedagen). Op zulke dagen kun je je wel uitleven, maar laatste keer in Assen viel het wel tegen vanwege de officials die continu jouw snelheid drukt. Maar op de Ring kun je wel zelf bepalen hoe hard je gaat..maar de risico's zijn wel voor jou!
HONDA

Post by HONDA »

Sorry Voodoo maar ik vind Best Motoring filmpjes en twee auto shows nu niet direct overtuigend lesmateriaal om te leren hoe je je auto controleert.
Voodoo

Post by Voodoo »

VTECCIE wrote:Sorry Voodoo maar ik vind Best Motoring filmpjes en twee auto shows nu niet direct overtuigend lesmateriaal om te leren hoe je je auto controleert.

Tuurlijk weet ik dat, maar dat zijn alternatieven die niet direct jouw cashflow aantast :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

@ Slydawg,
Netjes man dat je gelijk weer bent gaan rijden. Daar leer je idd verreweg het meeste van. Zo te horen doe je dat in ieder geval nooit meer fout! ;)

@ Voodoo,

Best motoring en leren rijden????? Wordt wakker man! Die lui zitten voor de gein vet over de rand en rijden als idioten. Ze corrigeren hun fouten wel meesterlijk, maar niet echt geschikt om als rijstijl aan te nemen.

Als je dan een beter voorbeeld zoekt, download dan ergens de video van Joachim Stuck op de ring in een BMW M3 GTR. Een rete strak rondje waarbij het tempo welliswaar ontiegelijk hoog ligt maar waarbij hij wel hele nette lijnen rijd, netjes klaar is met schakelen voor hij instuurd, desnoods short shift om niet tijdens schakelen in een bocht te zitten etc, etc etc.
Echt een heel net rondje waarbij hij zijn ronde tijd voor een groot deel te danken heeft aan het nette sturen wat hij doet.
Voodoo

Post by Voodoo »

Bedankt voor de tip, ik ga het net even afzoeken!
slydawg

Post by slydawg »

IvoG

Post by IvoG »

VTECRob wrote:Wat ik mij nou afvroeg... eigenlijk naar aanleiding van wat Ivo neergezet had in het topic over de circuit dagen op Spa:

elke gek met 0,0 ervaring op zo'n dag, nu zijn het degenen die het er echt voor over hebben die meedoen, en je kan bijna uitgaan van een zeker niveau (ook al omdat je voor een open pitlane dag bij deze organiser meerdere circuitdagen moet hebben gedaan).

Hoe kom je nou aan ervaring?
Bestaan er zoiets als Circuit-cursussen ofzo?

Nu ik een Integra heb, wil ik in feite wel "beter" leren rijden...
Ga mee naar Spa in oktober, dan kan je het zelf leren. Gegarandeerd plezier en ervaring opdoen, er is ook een instructeur of 2 aanwezig, die je het een en ander kunnen bijbrengen. Soms is het iets waarvan jij denkt dat je het al aren goed doet maar vanuit een ander perspectief toch niet zo goed blijkt te zijn.

EN zeg nou zelf: voor allerlei tuningspullen heb je het geld wel over maar niet om jezelf eens een keer te tunen? :wink:

En dat zelfs degenen die het voor hun broodwinning doen wel eens zichzelf of een boom tegenkomen, bewijst helaas de WRC afgelopen weekend in Wales. Dus niemand is goed genoeg om niet meer te leren.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Die reed niet zelf......
Locked