politie met sonor-oren!
-
politie met sonor-oren!
Sta ik vanmiddag voor het stoplicht en dan heb je wel eens zin om even vol gas te geven als je vooraan staat
Dus licht op groen linksafslaand en gas erop, bij 60p/u naar 2 en direkt weer gas los en opschakelen naar 3 om vervolgens mijzelf weer af te laten zakken naar een respectabele 55 p/u die ik gwoonlijk altijd hanteer binnen de bebouwde kom.
Bij het volgende stoplicht vallen mij de blauwe overhemden en de stropdasjes op in de grijze mitsubishi spacestar die achter mij aansluit.
Na 2 afslagen genomen te hebben duikt het welbekende politie-stop-teken op.
Vervolgens melden de 2 agenten zich aan mijn autoraam.
Goedenmorgen jongeman, is het antwoordt van de veel jongere agent, ik ga u een bekeuring geven voor het geluid dat uw uitlaat produceert, oh zeg ik, wat mankeerd eraan dan?
Nou, zegt de agent, dat is veels te hard. Ik; knap van u dat u dat kan horen, wat is dan te hard.
Ze konden me niet vertellen wat 'te hard' was, nadat ik hun had uitgelegd dat een benzine auto rond de 92decibel [ongeveer] mocht hebben volgens HUN wet en dat ik zeker wist dat mijn auto daar onder zat en als hun dat niet geloofden mijn auto maar moesten testen daarop, stopte de ene agent met de bon schrijven.
Ik zei, bewijs het maar, alles moet bij jullie volgens het wetboekje dus doen jullie dat dan ook maar.
De 2 vervolgden hun weg terug naar hun auto met mijn rijbewijs en kentekenbewijs, na ruim een kwartier, waarin de ene agent in een boekje had zitten bladeren en de andere aan de telefoon zat te bellen, krabbelden de mannen weer uit hun spacestar.
De oudere agent vraagt meteen, heeft u een bewijs van goedkeuring van de uitlaat, ik; huh, hij is door de APK gekomen, lijkt me voldoende toch?
Agent; U moet een bewijs van goedkeuring hebben van de RDW voor zo'n sportuitlaat.
Ik; Heh, daar heb ik nog nooit van gehoord, met andere woorden als ik nieuwe velgen op m'n auto zet moet ik ook om goedkeuring van de RDW vragen?
Ze gingen er verder niet op in.
Nadat ik hun nog vertelde dat ze dan wel elke 5 minuten iemand met een sportuitlaat aan konden houden, omdat die allemaal geen goedkeuring hebben van de RDW, kreeg ik mijn bonnetje van 95euro boete met de mededeling erop 'Uitlaat voldoet niet aan de eisen'.
Ik denk dat ik maar bezwaar moet gaan aantekenen
Dus licht op groen linksafslaand en gas erop, bij 60p/u naar 2 en direkt weer gas los en opschakelen naar 3 om vervolgens mijzelf weer af te laten zakken naar een respectabele 55 p/u die ik gwoonlijk altijd hanteer binnen de bebouwde kom.
Bij het volgende stoplicht vallen mij de blauwe overhemden en de stropdasjes op in de grijze mitsubishi spacestar die achter mij aansluit.
Na 2 afslagen genomen te hebben duikt het welbekende politie-stop-teken op.
Vervolgens melden de 2 agenten zich aan mijn autoraam.
Goedenmorgen jongeman, is het antwoordt van de veel jongere agent, ik ga u een bekeuring geven voor het geluid dat uw uitlaat produceert, oh zeg ik, wat mankeerd eraan dan?
Nou, zegt de agent, dat is veels te hard. Ik; knap van u dat u dat kan horen, wat is dan te hard.
Ze konden me niet vertellen wat 'te hard' was, nadat ik hun had uitgelegd dat een benzine auto rond de 92decibel [ongeveer] mocht hebben volgens HUN wet en dat ik zeker wist dat mijn auto daar onder zat en als hun dat niet geloofden mijn auto maar moesten testen daarop, stopte de ene agent met de bon schrijven.
Ik zei, bewijs het maar, alles moet bij jullie volgens het wetboekje dus doen jullie dat dan ook maar.
De 2 vervolgden hun weg terug naar hun auto met mijn rijbewijs en kentekenbewijs, na ruim een kwartier, waarin de ene agent in een boekje had zitten bladeren en de andere aan de telefoon zat te bellen, krabbelden de mannen weer uit hun spacestar.
De oudere agent vraagt meteen, heeft u een bewijs van goedkeuring van de uitlaat, ik; huh, hij is door de APK gekomen, lijkt me voldoende toch?
Agent; U moet een bewijs van goedkeuring hebben van de RDW voor zo'n sportuitlaat.
Ik; Heh, daar heb ik nog nooit van gehoord, met andere woorden als ik nieuwe velgen op m'n auto zet moet ik ook om goedkeuring van de RDW vragen?
Ze gingen er verder niet op in.
Nadat ik hun nog vertelde dat ze dan wel elke 5 minuten iemand met een sportuitlaat aan konden houden, omdat die allemaal geen goedkeuring hebben van de RDW, kreeg ik mijn bonnetje van 95euro boete met de mededeling erop 'Uitlaat voldoet niet aan de eisen'.
Ik denk dat ik maar bezwaar moet gaan aantekenen
- Gaskleppie
Rot voor je maar je hebt geen poot om op te staan.
In het beste geval mag je langs komen om een officele meting te laten doen op een officieele plek. Als je dan idd te veel herrie maakt ben je alsnog de lul en de kosten zullen niet lager worden.
Je mag officieel nou eenmaal geen andere uitlaat monteren dan de gene die er standaard op hoort.
Het belachelijke hier in nederland is dat ze iedereen met zo'n pijp laten rondrijden en ze doen daar niks aan. APK zegt er ook niks van en zelfs de rdw vind een uitlaat al snel goed.
Maar als je dan 1 keer een beetje herrie maakt kleden ze je gelijk uit en krijg je een belachelijke boete. Gedoogbeleid zonder beleid noem ik het.
Ik ben zelf van plan om binnenkort een keertje een bezoek aan het politie bureau te brengen om (op papier) duidelijkheid te krijgen.
Ik ben namelijk vorige week ook bekeurd over m'n uitlaat.
Belachelijke praktijken zijn het en je hebt geen poot om op te staan!
In het beste geval mag je langs komen om een officele meting te laten doen op een officieele plek. Als je dan idd te veel herrie maakt ben je alsnog de lul en de kosten zullen niet lager worden.
Je mag officieel nou eenmaal geen andere uitlaat monteren dan de gene die er standaard op hoort.
Het belachelijke hier in nederland is dat ze iedereen met zo'n pijp laten rondrijden en ze doen daar niks aan. APK zegt er ook niks van en zelfs de rdw vind een uitlaat al snel goed.
Maar als je dan 1 keer een beetje herrie maakt kleden ze je gelijk uit en krijg je een belachelijke boete. Gedoogbeleid zonder beleid noem ik het.
Ik ben zelf van plan om binnenkort een keertje een bezoek aan het politie bureau te brengen om (op papier) duidelijkheid te krijgen.
Ik ben namelijk vorige week ook bekeurd over m'n uitlaat.
Belachelijke praktijken zijn het en je hebt geen poot om op te staan!
Silencer meenemen... als je het probleem daar op dat moment kunt oplossen dan is het okee.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
-
Tja, maar het gekke was dat ze eerst begonnen over de uitlaat herrie en me later bekeurde vanwege een 'Ãllegale' uitlaat, waarschijnlijk omdat ze wisten dat ze niet konden bewijzen dat ik boven of onder de toegestane decibel kom, dus deden ze het maar zo.
Ook zei ik dat ze me maar moesten testen dan, maar nadat ze in de auto hadden zitten zoeken en bellen hadden ze het alleen nog maar of de 'illegale' uitlaat, niet meer over de herrie, mafkezen zijn het, ze weten zelf de regeltjes niet eens :-?
Ook zei ik dat ze me maar moesten testen dan, maar nadat ze in de auto hadden zitten zoeken en bellen hadden ze het alleen nog maar of de 'illegale' uitlaat, niet meer over de herrie, mafkezen zijn het, ze weten zelf de regeltjes niet eens :-?
Ik denk dat als je een niet standaad uitlaat hebt die "iets" meer geluid maakt als anders je de boel ook niet moet provoceren. Dus niet bij elk stoplicht vol gas optrekken naar 60 en dan terugzakken naar een acceptabeler tempo, maar een beetje met de stroom meegaan. Ik weet ook wel, VTEC werkt verslavend maar je kunt een hoop narigheid voorkomen. Overigens is mijn auto qua uitlaten ook niet standaard meer, maar de RDW in Rijene deed er bij de voorkeuring niet moeilijk over. Volgens mij vond die keurmeester het wel mooi, want toen hij de auto terug naar voren reed hoorde ik heel duidelijk de VTEC er in komen.
AccordTypeaRd wrote:... de RDW in Rijene deed er bij de voorkeuring niet moeilijk over. ...
Dat is juist het probleem Ard, zij zijn niet de bekeurende partij, dat is de politie. De RDW keurmeester kan vinden wat ie wil, als oom agent iets anders vindt dan doet ie lekker wat ie zelf wil.
Eigenlijk zou iedereen gewoon een RDW briefje moeten vragen/krijgen als het door de RDW keuring komt, maar niemand doet RDW keuringen, alleen APK keuringen.
-
-
Een illegale uitlaat? Doelen ze daarmee op het e-keurmerk?
Want dan wil ik ze wel even uit de droom helpen, want een KwikFit uitlaatje heeft zelfs geen keurmerk! Die zijn wel stil natuurlijk.
En hard geluid?? Dan doelen ze op het aantal Db toch?
Kan ik ze nogmaals uit de droom helpen, want een Harley Davidson produceerd fabriekswege al een enorm knetterend kabaal.
Want dan wil ik ze wel even uit de droom helpen, want een KwikFit uitlaatje heeft zelfs geen keurmerk! Die zijn wel stil natuurlijk.
En hard geluid?? Dan doelen ze op het aantal Db toch?
Kan ik ze nogmaals uit de droom helpen, want een Harley Davidson produceerd fabriekswege al een enorm knetterend kabaal.
-
t feit is n110c "het niet voldoen aan de eisen gesteld ten aanzien van luchtverontreiniging, geluidsproductie, geluidsniveau, uitlaatgassen of het stationaire mengsel"
luchtverontreiniging...tja als er een hele grote wolk uit je uitlaat komt
geluidsproductie...moet gemeten worden
geluidsniveau...moet ook gemeten worden
uitlaatgassen...moet ook gemeten worden
stationaire mengsel...is iets voor motoren en brommers
Kortom, dit ga ik aanvechten, ik houd jullie op de hoogte.
luchtverontreiniging...tja als er een hele grote wolk uit je uitlaat komt
geluidsproductie...moet gemeten worden
geluidsniveau...moet ook gemeten worden
uitlaatgassen...moet ook gemeten worden
stationaire mengsel...is iets voor motoren en brommers
Kortom, dit ga ik aanvechten, ik houd jullie op de hoogte.
-
Nog even wat belangrijke dingen voor ons allen op een rijtje,
In artikel 40 'geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto' staat:
Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzine-motorengelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt.
Dit is ook wel interresant uit art. 40
-De meting wort verricht in een omgeving zonder weerkaatsing.
Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden.
Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5m rond de microfoon.
-Het voertuig moet op een horizontale bodem staan die uit hard materiaal bestaat, beton, asfalt of soortgelijke bedekking.
Geen enkele geluiddempende stof [sneeuw of gewas] mag zich onder het voortuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden.
-De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van75cm van het zijvlak van het voertuig.
-95decibel voor een auto met een benzine-motor.
-100decibel voor een diesel-motor met 200pk of minder
-105decibel voor een diesel-motor met 200pk of meer
In artikel 40 'geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto' staat:
Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzine-motorengelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt.
Dit is ook wel interresant uit art. 40
-De meting wort verricht in een omgeving zonder weerkaatsing.
Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden.
Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5m rond de microfoon.
-Het voertuig moet op een horizontale bodem staan die uit hard materiaal bestaat, beton, asfalt of soortgelijke bedekking.
Geen enkele geluiddempende stof [sneeuw of gewas] mag zich onder het voortuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden.
-De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van75cm van het zijvlak van het voertuig.
-95decibel voor een auto met een benzine-motor.
-100decibel voor een diesel-motor met 200pk of minder
-105decibel voor een diesel-motor met 200pk of meer
- Gaskleppie
- Gaskleppie
Nou, ik zat er niet ver naast......
Zo te zien zijn er inderdaad geen gegevens over het toerental en hebben ze 3/4e genomen van het totale toerenberijk.
Hier het antwoord van de RDW:
Kan nog leuk worden. Daar ga je met een standaard uitlaat zelfs niet aan komen......
Zo te zien zijn er inderdaad geen gegevens over het toerental en hebben ze 3/4e genomen van het totale toerenberijk.
Hier het antwoord van de RDW:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Voertuig moet blijven voldoen aan Besluit Geluidsproductie Motorvoertuigen
De in de typegoedkeuring vermelde waarde mag niet mag worden overschreden (bij niet-nieuwe voertuigen tolerantie 2 dBA).
Bij twijfel aan de originaliteit of de onderhoudsstaat van onderdelen, die de geluidsproductie beïnvloeden, wordt de keuze gelaten tussen het aanpassen van het voertuig of een geluidsmeting in het testcentrum te Lelystad.
De geluidsproductie wordt gemeten volgens de voorgeschreven procedure.
Geluidmeting:
Meten in de open lucht. Positie microfoon zoals volgens de daarvoor geldende opstelling.
Meerdere uitlaten waarvan de mondingen minder dan 30 cm van elkaar liggen worden gezien als één uitlaat. Bij grotere onderlinge afstand iedere uitlaat apart meten. Meting uitvoeren bij circa de helft van het maximum toerental. Per meetpunt minimaal drie metingen verrichten. Het onderlinge verschil van de metingen mag niet meer zijn dan 2 dB(A). De hoogste waarde noteren, deze wordt op een hele decibel afgerond.
Vlgs het kentekenregister is het geluidsniveau 91 db bij 5925 toeren/minuut
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Kan nog leuk worden. Daar ga je met een standaard uitlaat zelfs niet aan komen......
-
En jawel, ik heb de slag gewonnen De sanctie wordt vernietigd. :lol:
'De beschikbare informatie heeft de officier van justitie niet overtuigd van de juistheid van de in de beschikking genoemde gegevens, zodat deze niet in stand kan blijven.'
Tja dat heb je als je de decibellen niet meet .
Kortom die 95 eurie stop ik lekker weer in m'n zak, maar daar ging het zozeer eigenlijk niet om. :wink:
Dus mensen, als ze niets meten staan ze nergens :idea:
'De beschikbare informatie heeft de officier van justitie niet overtuigd van de juistheid van de in de beschikking genoemde gegevens, zodat deze niet in stand kan blijven.'
Tja dat heb je als je de decibellen niet meet .
Kortom die 95 eurie stop ik lekker weer in m'n zak, maar daar ging het zozeer eigenlijk niet om. :wink:
Dus mensen, als ze niets meten staan ze nergens :idea:
ffv oor de duidelijkheid: BEWAAR even alle gegevens over je probleempje... dus nummers van bekeuring, beschikking en al die dingen... correspondentie dus...
als je dat nou scant of iets dergelijks, zodat het online beschikbaar kan worden gemaakt, dan kun je er VEEL mensen mee helpen.
Want dit zal vaker voorkomen en JOUW nummertjes zijn het precedent dat hiermee is gezet...
(en nee, dure woorden zijn normaal niks voor mij
)
als je dat nou scant of iets dergelijks, zodat het online beschikbaar kan worden gemaakt, dan kun je er VEEL mensen mee helpen.
Want dit zal vaker voorkomen en JOUW nummertjes zijn het precedent dat hiermee is gezet...
(en nee, dure woorden zijn normaal niks voor mij