CAI intake en bypass valve

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
jap_speed

Post by jap_speed »

ITR639 wrote:
jap_speed wrote:
:roll: vergelijk dan de wielpk....!

Die waren ook meer :roll:

dan is er een andere factor die het verschil maakt...
stuur me die 2 files is door of vergelijk ze met windyne viewer.
Waar is dat getest?
Simplicity is the characteristic of the real thing!
autodre

Post by autodre »

jap_speed wrote:
ITR639 wrote:Ik heb al een superflow gezien die van de ene week op de andere 21 motorpk's verschil geeft :wink:
Dat is toch ietsje meer dan de foutmarge...
Daarbij komt nog dat dezelfde wagen met zogezegd 20pk en 20Nm MEER gewoon gelijk blijft op snelheid. (3de en 4de versnelling)
Welke getallen er dan uit zo'n superflow komen interesseert me niet meer.

check PB :)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Motorvermogen meet je op een engine-dyno!

waarom doe jij het dan ook? Jij geeft toch ook via een wielmeting een aangenomen krukasvermogen? Jij haalt toch ook niet de motor uit de auto om het krukasvermogen te meten?
Je spreekt jezelf wederom weer tegen....

Enne, dat verhaal van airco, tandwielen etc is ook onzin als we het over KRUKAS vermogens hebben. Naar mijn mening horen daar ook de interne verliezen van de motor bij plus dat een Honda ecu de aircopomp uitschakeld als je een volgas run doet. Zou jij toch moeten weten als Honda deskundige.
ITR1689

Post by ITR1689 »

jap_speed wrote:
ITR639 wrote:Ik heb al een superflow gezien die van de ene week op de andere 21 motorpk's verschil geeft :wink:
Daarbij komt nog dat dezelfde wagen met zogezegd 20pk en 20Nm MEER gewoon gelijk blijft op snelheid. (3de en 4de versnelling)

Kan je dan wat grafieken laten zien met wielPK's?
Voodoo

Post by Voodoo »

autodre wrote:
jap_speed wrote:

check PB :)

Nou, ik ben benieuwd...wacht met smart af naar je conclusie :roll:
ITR639

Post by ITR639 »

jap_speed wrote:
ITR639 wrote:
"jap_speed":2y31tyvk wrote:

Waar is dat getest?[/quote:2y31tyvk]

Zelfde wagens, zelfde aanpassingen, zelfde bandenmaten.
Gewicht binnen de 10kg gelijk aan elkaar.
Getest in Brustem tijdens 400m sprint.
White-ITR

Post by White-ITR »

ITR639 wrote:
jap_speed wrote:
ITR639 wrote:
"jap_speed":23a8day0 wrote:

Waar is dat getest?

Getest in Brustem tijdens 400m sprint.[/quote:23a8day0]

ik denk dat ik weet over welke wagen je het hebt :lol:
jap_speed

Post by jap_speed »

ITR639 wrote:
jap_speed wrote:
ITR639 wrote:
"jap_speed":zvmvvcvt wrote:

Waar is dat getest?

Getest in Brustem tijdens 400m sprint.[/quote:zvmvvcvt]

:roll: ik denk dat een test in Brustem niet met WindyneViewer kan bekeken worden... WAAR OP WELKE SUPERFLOWBANK?
jap_speed

Post by jap_speed »

ITR1689 wrote:Kan je dan wat grafieken laten zien met wielPK's?

Image

CTR std

CTR met Mugen Airbox

hier kan je de 2 datafiles zelf downloaden.... en met WindynViewer openen. kijk zelf maar....
ITR639

Post by ITR639 »

White-ITR wrote:
ITR639 wrote:Zelfde wagens, zelfde aanpassingen, zelfde bandenmaten.
Getest in Brustem tijdens 400m sprint.

ik denk dat ik weet over welke wagen je het hebt :lol:

Haha, juist of niet? Geen slecht woord over Tim, maar in principe klopt het niet.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Volgens mij ontwijkt hier iemand mijn vragen........

Goh, waarom zou dat toch zijn?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik vind dat ook andere intakes moeten worden gemeten. Mischien levert de Comptech wel 30 pk extra, wie weet. Alles kan met zo'n dyno, lijkt wel.
jap_speed

Post by jap_speed »

Gaskleppie wrote:Volgens mij ontwijkt hier iemand mijn vragen........

Goh, waarom zou dat toch zijn?

:roll:

Ik ontwijk geen vragen..... ik heb nog steeds geen antwoord op AL mijn vragen.
Dus als je dubbel rollenbank meer verlies opmeet dan heb je nieteens een referentiewaarde. Ja, je meet het verlies (enkel tussen de wielen en de koppeling) juist maar niet de wielpk hoe kan je dan goed zitten met je motorvermogen... ???
Hoe meet je het verlies van servo,airco,....????
Hoe kan je het verlies 100% meten of vergelijken tussen acceleratie van bvb 200pk met deceleratie van 15pk in omgekeerde richting????

Ik meet wielpk. Dat op zich is een basis of een referentie hoe je het ook bekijkt. jij meet een deel van het verlies...deels zelfs door de bank veroorzaakt... of je nu in % of in absolute waarde bekijkt!
Als jij je wagen iets te fel aanspant heb je al veel meer verlies, als je wagen 10cm vooruit komt op de bank, komen de wielen al los van de achterste rol, je hebt 2 raakpunten per omwenteling van het wiel....
de radius van de raakpunten zijn 10 keer scherper

We hebben al testen uitgevoerd met motoren die op een enginedyno stonden en dan bij ons op de rollenbank...zo weten we welke waardes we ECHT aan verlies kunnen aanrekenen bovenop de ECHTE WIELPK.
Dat is een referentie die je kan gebruiken en waar je op kan bouwen. Maar als je enkel verlies als enige zekere waarde hebt, dan sta je nergens.

Enne, dat verhaal van airco, tandwielen etc is ook onzin als we het over KRUKAS vermogens hebben. Naar mijn mening horen daar ook de interne verliezen van de motor bij plus dat een Honda ecu de aircopomp uitschakeld als je een volgas run doet. Zou jij toch moeten weten als Honda deskundige.

Man toch, heb je al eens gemeten hoeveel vermogen een alternator en/of airco afneemt? Zelfs onbelast. Knip de riemen maar eens over....
Ik kan onder belasting tot op 1/10van een pk meten wat vermogen (eh sorry koppel) er verloren gaat bij het aanzetten van de dimlichten... try it.....

Frank, ik wil niet zeggen dat je daarvoor geen bank gebruikt waar je niet op kan tunen... integendeel... mijn punt is gewoon dat de CIJFERS die er uit een "ROLLINGROAD" komen zo exact mogelijk moeten zijn op het gebied van WIELPK.. zodoende dat je een goede basis hebt om te kunnen vergelijken naar motorvermogen...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ok, het antwoord wat ik je gaf was dus niet genoeg?

Deze bank heeft als referentie een lagere waarde. Nou en? Als bij elke run het verlies correct wordt gemeten is er toch niks aan de hand? Als een auto op jou bank wordt gemeten die grote en brede wielen heeft heb jij ook een lagere referentie. Dus dat zegt ook helemaal niks.
En bij een verschuivende auto kan idd de ene set rollen loskomen. Echter is de bank daar op beveiligd en kapt hij de run af met de melding dat niet alle rollen gelijkmatig belast werden.

Wat betreft die airco ga je jezelf ook weer tegen spreken. Eerst heb je het er over dat jou bank zo goed de realiteit kan weer geven hoe snel hij zal zijn in de sprint omdat je het wielvermogen correct kan meten en nu praat je ineens over de riem van de airco pomp los gooien om het motor vermogen beter te bepalen. Jij gooit toch ook niet je riem los als je even een snel sprintje wilt maken? Dat hoort gewoon bij de algehele verliezen van de motor.

Waar je al de hele tijd omheen praat is het feit dat jij (volgens mij) niet bij elke auto een verlies meting doet en uit je ervaring maar een bepaald percentage neemt om het krukas vermogen te bereken uit het gemeten wielvermogen.
En jij klaagt over de presiezie van de MAHA bank? Hou toch op zeg!
Die doet STANDAARD na elke run een verlies meting. Kan jij niet zeggen.
ITR639

Post by ITR639 »

Ik heb eens om te testen m'n aircoriem van de pulley af gedaan.
Wat ik merkte was dat de hernemingen op lagere toeren ietsje beter waren.
Verder was er geen verschil "voelbaar".
Alle beetjes helpen, maar uiteindelijk is het nog te verwaarlozen.
mr. X

Post by mr. X »

geef mij daarom maar de luxe van airco, want god het is warm geweest de afgelopen dagen!
Dan hebben de meeste van jullie nog geluk met de witte kleur van de auto :wink:
jap_speed

Post by jap_speed »

Gaskleppie wrote:...
Waar je al de hele tijd omheen praat is het feit dat jij (volgens mij) niet bij elke auto een verlies meting doet en uit je ervaring maar een bepaald percentage neemt om het krukas vermogen te bereken uit het gemeten wielvermogen.
En jij klaagt over de presiezie van de MAHA bank? Hou toch op zeg!
Die doet STANDAARD na elke run een verlies meting. Kan jij niet zeggen.

:roll:
IK draai nergens om heen, integendeel : ik POST hier de tests...kijk maar zelf... alles open en doorzichtig...alle parameters zijn uitleesbaar.....zet iets gelijkaardig op dit forum van MAHA...en we praten verder....

Geef nou is een antwoord is op mijn vraag:

.....Hoe kan je het verlies 100% meten of vergelijken tussen acceleratie van bvb 200pk met deceleratie van 15pk in omgekeerde richting???? .....
IvoG

Post by IvoG »

Natuurkundig gezien maakt het niks uit of je +200PK meet of -15PK, de meting zal even nauwkeurig zijn. :idea:

PK zegt iets over het vermogen, de verrichte arbeid. De rollerbank meet hoeveel arbeid er verricht wordt om de rollen te laten draaien, en meet later hoeveel arbeid er verricht wordt om de rollen te laten stoppen. Of het er nou 200 of 15 zijn, in welke richting dan ook, maakt binnen de meetnauwkeurigheid echt niet uit.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Natuurkundig gezien maakt het niks uit of je +200PK meet of -15PK, de meting zal even nauwkeurig zijn. Idee/Idea

Dat bedoel ik! We hebben hier met een rembank te maken, niet een acceleratiebank.
Maar als ik je dit soort dingen over een ander type bank moet uitleggen die natuurkundig heel makkelijk uit te leggen zijn en zelfs voor de hand liggen, Als je niet weet hoe de andere type bank werkt, hoe kan je dan zeggen dat jou type bank beter meet?
ITR639

Post by ITR639 »

Een testbank is toch in de eerste plaats handig om afstelwerk te doen en dus het verloop van de grafiek te zien enz. ?
Dan hoeft het toch niet de nauwkeurigste zijn?
Deze testbankdiscussie is op Belgische fora tot vervelens toe gevoerd.
We hebben het beter eens over de bekwaamheid van de tuner die zonodig zijn testbank moet promoten.
Een goeie tuner kan zich op andere manieren bewijzen lijkt me :wink:
Locked