Meeting voor: het goede doel

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
mr. X

Post by mr. X »

Nou dan valt de helft hier al af :D .

Het zal zelfs lastig worden om compleet standaard de geluidsnorm te halen hoor.
zero9

Post by zero9 »

dat is 'n beetje het punt namelijk. ik zit op 124 db, dus over die (standaard 95 db) zit ik wel heen...

weet niet waar de rest hier mee rijdt qua 'herriepijp' maar vroeg mij af wat men hier ging doen hiermee :)
slydawg

Post by slydawg »

Ik ga gewoon en zie het wel.
Met bookatrack laatst ook gewoon gereden zonder problemen.
Ik heb wel een silencer op maat laten maken.
zero9

Post by zero9 »

hmm in dat geval. tot dan! :D
VTECRob

Post by VTECRob »

Ik heb de silencer wel mee.. maar die is nog nooit uit de verpakking geweest.. :-)

Als het goed is, rijd je toch niet voluit.
Je rijdt mee om de kinderen een glimlach te bezorgen...

Niet om te laten zien dat je rondetijden onder de 2:08 kan rijden.

Tha Bla wrote:Zijn er nog tip's behlave dit: http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=1876
waar je rekening mee kan en moet houden om over het circuit te gaan?

Groeten MaRcel

Marcel,

Hoeveel circuitervaring heb jij?
Tha Bla

Post by Tha Bla »

Ik heb geen circuit ervaring, heb ik ook aangegeven aan de organisatie.
Ik ben zekers niet van plan om gek te gaan doen of me te laten opjutten of de ronde tijd te verbeteren.

Het rijden op de weg en cicuit mag je niet met elkaar vergelijken, denk/weet ik. Voor me zelf heb ik voor ogen dat er goed in de spiegels gekeken moet worden en met alles rekening moet houden en de eerste paar rondes of de hele dag rustig aan doen en niet de grensen op te zoeken. Op de snelweg overschreid ik de snelheid ook wel eens en op verlate landweggetjes die ik ken gaan we wel eens harder dan andere gebruikers.

Aan de eene kant kan het een probleem zijn dat ik geen ervaring heb maar je moet toch eens het circuit op om ervaring op te doen.

Wat denken jullie is dit de goede instelling of denk ik er als nog te makkelijk over. Geef het "echte" antwoord maar want kritiek kan ik hebben tenzij het alleen maar afzeiken word.

Ik wil niemand, mezelf of mijn auto in gevaar brengen, als jullie denken/vinden dat ik er eigenlijk vanaf moet zien dan zal ik daar zekers rekening mee houden. Mijn hoofdreden om mee te doen is zoals al gezegd: Een glimlach op de kinderen hun gezicht te zien.
Het verstand wint van het gevoel zeg maar.

Groeten MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
zero9

Post by zero9 »

ik heb niet veel op het circuit gereden, maar ging met dezelfde gedachte destijds het circuit op, en dat is goed gegaan.

Gewoon niet voluit gaan, goed kijken, als je ziet dat er 1 gek is die je wil inhalen, laat 'm gewoon erlangs en het komt helemaal goed.
Dimer

Post by Dimer »

zoals zero9 ook zegt, ga niet met andere auto's racen. Gewoon lekker laten gaan. Je rijdt daar voor de kinderen en voor jezelf.

De eerste paar ronden voorzichtig aan, wen aan het circuit en aan de auto. Je merkt zelf dat je steeds iets harder gaat. Let goed op je remmen en banden! Deze gaan heeel erg hard op als je op het circuit bent.
Tha Bla

Post by Tha Bla »

Bedankt voor de tips :)

Ik heb afgelope woensdag net neiuwe banden om de auto laten leggen.
Ik heb gekozen voor de RE050XL die ik nu aan het inrijden ben.

Hoe kan ik de remmen in de gaten houden?

Groeten MaRcel
Dimer

Post by Dimer »

Ten eerste, zorg dat je genoeg helemaal in orde zijn. Dus genoeg remvloeistof en genoeg 'vlees' op de blokken. De remmen moeten goed op temperatuur zijn willen ze optimaal werken, maar niet te heet anders doen ze het ook niet goed meer.

Ik denk dat de echte 'track rats' je hier beter mee kunnen helpen.
Katana

Post by Katana »

Dimer wrote:Ten eerste, zorg dat je genoeg helemaal in orde zijn. Dus genoeg remvloeistof en genoeg 'vlees' op de blokken. De remmen moeten goed op temperatuur zijn willen ze optimaal werken, maar niet te heet anders doen ze het ook niet goed meer.

Ik ben maandag morgen zelf ook aanwezig en meen de zaken even door.

Het zal geen race dag worden maar meer een beetje recreatief rijden.

Of ik zelf ook kan rijden hangt van mijn werk af
LCR

Post by LCR »

Katana wrote:
Dimer wrote:Ten eerste, zorg dat je genoeg helemaal in orde zijn. Dus genoeg remvloeistof en genoeg 'vlees' op de blokken. De remmen moeten goed op temperatuur zijn willen ze optimaal werken, maar niet te heet anders doen ze het ook niet goed meer.

Ik ben maandag morgen zelf ook aanwezig en meen de zaken even door.

Het zal geen race dag worden maar meer een beetje recreatief rijden.

Of ik zelf ook kan rijden hangt van mijn werk af

Goede doelen gaan altijd voor Fr :wink:
Chimera

Post by Chimera »

Ah jullie ook aanwezig op rally4kids, mooi initiatief

Deel van de Skyline club is ook daar. De kids zullen zich wel vermaken
VTECRob

Post by VTECRob »

Toch even een antwoord van mijn kant MaRcel:

Ik ben niet in de positie om iemand te verbieden het circuit op te gaan.
Maar misschien dat ik sommigen wat kan adviseren.

Ik ben het grotendeels wel met je eens... maar toch wat punten om in acht te nemen:

Hier heb ik even de grootste moeite mee:

Tha Bla wrote:Aan de eene kant kan het een probleem zijn dat ik geen ervaring heb maar je moet toch eens het circuit op om ervaring op te doen.

Dat klopt wel, maar dat is zeker niet de instelling die men kan gebruiken tijdens zo'n dag.

Als je graag circuitervaring wilt opdoen, zou IK adviseren om mee te doen met circuittrainingsdagen.
Dus niet op eigen houtje tijdens bijvoorbeeld vrij rijden dagen en (mijn mening) ZEKERS niet tijdens dit soort evenementen.

Ik vroeg of jij circuitervaring had, niet zozeer om te weten of jij kunt rijden, maar meer om te weten of jij om weet te gaan met het overige "verkeer" op het circuit.

zero9 wrote:Gewoon niet voluit gaan, goed kijken, als je ziet dat er 1 gek is die je wil inhalen, laat 'm gewoon erlangs en het komt helemaal goed.

Dit is bijvoorbeeld wel de juiste instelling, maar op het moment dat jij niet weet waar je dit kunt doen, ga je hele gevaarlijke situaties krijgen.

Op Zandvoort heb je bepaalde punten waar je niet zomaar van je gas af kunt gaan of op de rem kan gaan staan.

Voorbeeld van het minst vergevingsgezinde punt is bij het scheivlak.

Hier rij je een heuvel op.
Stel dat er een Ferrari (ziet er lekker eng uit als je die in je spiegel ziet) achter je opduikt daar, dan is het zaak, dat je daar NIET van het gas gaat of op de rem.

Doe je dat wel, dan sta je omgedraaid of erger.

(Heuvel, boven de bolling, auto licht, geen controle)

Kortom.. je moet dus rekening houden met het overige verkeer, maar ook zeer zeker niet zomaar ineens van je lijn gaan.

(ervanuit gaande dat je weet hoe je lijnen moet rijden)

Tha Bla wrote:Hoe kan ik de remmen in de gaten houden?

Wat Dimer al zegt eigenlijk... dit kun je niet zien... dit voel je.

Het probleem zit hem nu even in, dat je op straat nooit je remmen hebt hoeven gebruiken (als het ware) en nu heb je ze ECHT nodig.

(Hoewel ik niet van mening ben dat je (/jij) zo hard mag gaan rijden, dat je je remmen op zou kunnen rijden.)

Nogmaals, ik ben geen expert als in Instructeur.
Ik heb wel enige circuitervaring en misschien tips die ik iemand misschien mee kan geven.

Tekstueel zaken uitleggen is super lastig... als je wilt, kun je me ook altijd even bellen om eens te bespreken.

Ik ben wel van mening dat tijdens zo'n briefing de algemene dingen keurig verteld worden... maar dat je bijvoorbeeld niet van het gas moet gaan voor het scheivlak wordt dan weer vergeten.
VTECRob

Post by VTECRob »

@zero9 Heb jij wel vaker op Zandvoort gereden?

(m.a.w. weet jij daar de lijnen?)
zero9

Post by zero9 »

ik heb maar 2x op zandvoort gereden, dus zal de lijnen niet 200% perfect rijden. Maar een vriend van mij heeft hier ook laatst gereden met een race-cursus, en die heeft mij duidelijk uitgelegd met tekeningen waar wel en niet in te sturen.
Tha Bla

Post by Tha Bla »

@Rob,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee, ik heb gister contact gehad met de organisatie en met Frans over het evenement.

Ik heb ook zelf aangegeven dat ik wat tips wil hebben, om zij zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden of zelfs er toch nog van af te zien.

Maar wat ik bij frans en de organisatie heb aangegeven dat ik niemand in gevaar wil brengen incl mij zelf, ik begrijp dat je moeite met mijn tekst heb van de ervaring opdoen, maar eigenlijk is er nooit een goed moment om als leek de baan op te gaan.
Dat is zekers niet mijn instelling om zo over het circuit te gaan, dan had ik er nooit over begonnen of om tips gevraagd. In mijn vorige tekst heb ik mijn echte reden om mee te doen aangegeven.

Wat de organisatie mij heeft verteld:
Het evenement is al een paar jaar achter elkaar gehouden en er is nog nooit wat mis gegaan. (niet dat dit nu net niet kan gebeuren).
Maar ze hebben duidelijke regels in de vorm van in de bochten niet inhalen en op het rechte stuk er links langs, dus moet je de mensen die sneller willen links langs je laten gaan.
Het lijkt mij dat iedereen zich aan deze regels gaat houden en elkaar ook de ruimte gaat geven om een bocht in te gaan.

Als ik mij niet prettig op de baan voel ga ik er ook meteen van af, en als ik aan alle kanten wordt ingehaald voel ik me niet prettig.

Maar ik ben niet de enige die nog nooit op een circuit heeft gereden volgens de organisatie, maar ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.

En jou tip over het scheivlak vind ik zeer nuttig, en wordt zeker meegenomen in mijn overweging, op zulke tips zat ik te wachten ;)

Ik stuur je ook een PB met mijn nummer er in of als jij die van jou stuurt kan ik jou eventueel bellen want wat je zegt soms kan je op internet wat anders lezen dan wat er eigenlijk bedoelt wordt.

Zoals Frans aagegeven heeft: Hij is er s'ochtens vroeg ook nog een gaat mij ook nog een hele hoop tips geven, bij de eventuele verkenningsronde gaat hij naast me zitten of ik zit naast hem zodat ik kennis maak met het circuit. Mocht ik het niet zien zitten zeg ik dat ook eerlijk en kap ik er op dat moment mee.

Deels offtopic:
Zelf heb ik met mijn vorige auto 1 keer zo hard moeten remmen dat automatisch mijn alarm lichten aansprongen. Dit is een totaal andere wereld dan normaal remmen. Dus ik heb gelukkig al een keer een echte noodstop moeten maken. Gelukkig hier en daar al wat tips gekregen van mensen die een slipcursus hadden gedaan om dan niet te twijvelen maar volledig in de ankers te gaan.
Dit kan je ook alleen maar doen als je niet te ver van je pendalen/stuur afzit. Dit is iets wat veel mensen incl. mij zelf voordat ik dat allemaal wist doen.
Sinds dien zit ik altijd met gebogen benen en armen in de auto, die dus nooit helemaal te strekken zijn, en je merkt verschil, je voelt sneller als er wat met de auto gebeurd.

Groeten Marcel
VTECRob

Post by VTECRob »

@ Zero9.. ok.. :thumbs:
VTECRob

Post by VTECRob »

@ Marcel, je hebt een PB met mijn nummer..

Feel free to call...
LCR

Post by LCR »

Hoe laat gaan jullie ongeveer daar zijn?
Locked