Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Vandaag was voor mij een spannende dag, Want afgelopen zaterdag hadden we de complicatie dat de olie druksensor de 'schaal' uitliep en tevens dat het olielampje van het dashboard bij (hele) lage toeren langzaam begon te branden, dus daar zijn we gestopt, omdat het te laat werd en we de gehele week al stevig hadden doorgehaald.
Dus ruim de tijd gehad om stevig te piekeren wat dit 'euvel'nu had kunnen veroorzaken. Vandaag de olie afgetapt en goed bekeken, daar was nix aan te ontdekken. Vervolgens de carterpan verwijderd en............................. Gvd, gvd en zat in de carterpan een lichte 'zweem' van brons in de olie (slijpsel dus), was op dat moment bang dat mijn vrees bewaarheid zou worden dat er toch sprake zou zijn van motorschade, dus vervolgens de 'splashguard' verwijderd om de lagerschalen van de krukas te controleren.
Na demontage van de lagerschalen zagen we in alle schalen dat er enkele hele fijne haarlijntjes (alleen waarneembaar met het oog, voelen konden we het niet) in zaten, dus zijn we verder gaan onderzoeken waar dat vandaan zou kunnen komen................. godzijdanks nix kunnen ontdekken. Onze conclusie was dat dat die haarlijntje en de 'zweem' brons afkomstig zijn van de blokbewerkingen en ondankls dat die heel grondig schoongemaaakt waren, is er nu gebleken dat toch niet alles eruit geflushed en gespoten was.
Plan de 'campagne' was nieuwe Minerale olie erin, 35 km inrijden, drainen en daarna fully synthetic erin. Na nadere inspectie kwamen we erachter dat de hoge oliedruk op de oliedruk meter werd veroorzaakt doordat we de aansluitingen hadden omgedraaid!
ops: Motor weer gestart, klonk redelijk 'hoerig' maar na een paar minuutjes draaien klonk het als snel beter.
We zijn de weg opgegaan en na 3 km vonden we wel erg veel rook onder de motorkap vandaan komen, dus ff onder de motorkap gekeken,............. oeps nog een koelwater slangetje vergeten te monteren. Auto aan de kant van de weg en de jongens in de werkplaats gevraagt om die te komen brengen. Daarna was dit verholpen.
Vervolgens begonnen met inrijden, korte 'spurtbelasting' en weer van het gas af, op een gegeven moment zagen we dat de olietemp steeds meer omhoog begon te kruipen, tot 140 graden toe, toen waren we al gestopt met 'belastend' rijden, dus nu 2000 rpm, vervolgens zagen we dat het koelwater temp naar High begon te lopen. De Honda stil gezet en het koelwater circuit gecheckt, hmmm toen we waren gaan rijden zonder dat 'beruchte' koelwaterslangetje zijn we toch meer koelwater kwijt geraakt dan we dachten.
Gebeld met de 'zaak' en gevraagt of ze longlife koelvoeistof wilde komen brengen. Probleem weer opgelost en de we zijn de resterende tijd weer aangevangen met inrijden. Daarna de Minerale olie afgedrained en vervangen voor fully synthetic
Vlot is het nieuwe blokkie zeker, maar dat is nix vergeleken met wat er gebeurd als de Vtec inkomt! :shock:
Hierbij een foto'tje nu de voorkant af is.
Genesis
Dus ruim de tijd gehad om stevig te piekeren wat dit 'euvel'nu had kunnen veroorzaken. Vandaag de olie afgetapt en goed bekeken, daar was nix aan te ontdekken. Vervolgens de carterpan verwijderd en............................. Gvd, gvd en zat in de carterpan een lichte 'zweem' van brons in de olie (slijpsel dus), was op dat moment bang dat mijn vrees bewaarheid zou worden dat er toch sprake zou zijn van motorschade, dus vervolgens de 'splashguard' verwijderd om de lagerschalen van de krukas te controleren.
Na demontage van de lagerschalen zagen we in alle schalen dat er enkele hele fijne haarlijntjes (alleen waarneembaar met het oog, voelen konden we het niet) in zaten, dus zijn we verder gaan onderzoeken waar dat vandaan zou kunnen komen................. godzijdanks nix kunnen ontdekken. Onze conclusie was dat dat die haarlijntje en de 'zweem' brons afkomstig zijn van de blokbewerkingen en ondankls dat die heel grondig schoongemaaakt waren, is er nu gebleken dat toch niet alles eruit geflushed en gespoten was.
Plan de 'campagne' was nieuwe Minerale olie erin, 35 km inrijden, drainen en daarna fully synthetic erin. Na nadere inspectie kwamen we erachter dat de hoge oliedruk op de oliedruk meter werd veroorzaakt doordat we de aansluitingen hadden omgedraaid!

We zijn de weg opgegaan en na 3 km vonden we wel erg veel rook onder de motorkap vandaan komen, dus ff onder de motorkap gekeken,............. oeps nog een koelwater slangetje vergeten te monteren. Auto aan de kant van de weg en de jongens in de werkplaats gevraagt om die te komen brengen. Daarna was dit verholpen.
Vervolgens begonnen met inrijden, korte 'spurtbelasting' en weer van het gas af, op een gegeven moment zagen we dat de olietemp steeds meer omhoog begon te kruipen, tot 140 graden toe, toen waren we al gestopt met 'belastend' rijden, dus nu 2000 rpm, vervolgens zagen we dat het koelwater temp naar High begon te lopen. De Honda stil gezet en het koelwater circuit gecheckt, hmmm toen we waren gaan rijden zonder dat 'beruchte' koelwaterslangetje zijn we toch meer koelwater kwijt geraakt dan we dachten.
Gebeld met de 'zaak' en gevraagt of ze longlife koelvoeistof wilde komen brengen. Probleem weer opgelost en de we zijn de resterende tijd weer aangevangen met inrijden. Daarna de Minerale olie afgedrained en vervangen voor fully synthetic
Vlot is het nieuwe blokkie zeker, maar dat is nix vergeleken met wat er gebeurd als de Vtec inkomt! :shock:
Hierbij een foto'tje nu de voorkant af is.

Genesis
Tijdens het rijden vond ik het vermogen maar 'zo zo' vergeleken met mijn dagelijkse auto met 250 pk, totdat ik tijdens het inrijden perongelijk in zijn Vtec kwam, man man wat een vermogen :shock: gewoon niet normaal meer!
Het is maar goed dat Gaskleppie hier zogezegd 'I-Vtec'van maakt. :wink:
Genesis
Het is maar goed dat Gaskleppie hier zogezegd 'I-Vtec'van maakt. :wink:
Genesis
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Ondertussen mijn Coupe laten taxeren voor de verzekering, de taxatie waarde is zo'n 20% boven de nieuwprijs van een Honda Civic Coupe ESI uitgekomen.
Heb de taxatie iets moeten drukken ivm met de premie betaling voor de verzekering :mrgreen: De Coupe is all-risk verzekerd en geaccepteerd door de verzekerings maatschappij op de waarde van het taxatie rapport en die is dan geldig voor de verzekering voor een periode van 3 jaar. :wink:
Wegens het slechte weer is mijn Coupe de garage niet uitgekomen, maar heb wel de olie lekkage van de Racimex oliecooler op de distributie ring bij het filter verholpen. Tevens de bumper en de onderplaat 'geconfectioneerd' en terug geplaats, is allemaal net pas.
Regelmatig de motor gestart en laten warmdraaien, mijn coupe loopt nog op de computer van Richard en Gaskleppie. als ik terugkom van mijn werk op 24 februari heb ik 5 weken vrij, dan wil ik zodra het beter weer is met Richard en Gaskleppie mijn auto gaan afmaken.
Openstaande punten zijn o.a. andere veer in mijn Tial wastegate, en de gehele boost met controller en BOV afstellen. Catchcan moet nog geplaatst worden. KAT moet nog op maat gemaakt worden.
Gaskleppie kan dan vervolgens mijn auto custommade af gaan stellen. Dan kan die voor een Dyno run, waar ik voor de RDW een uitdraai van 300 pk voor wil hebben.
Als laatste gaan we de Coupe laten keuren door de RDW, al het voorwerk is al gedaan en mijn contact persoon van het RDW in Zoetermeer zal me assisteren, dus ik ga er vanuit dat alles verders goed zal gaan.
Optie op een 2de nieuw gebouwd reserve blok speeld nog steeds mee op de achteregrond zal ik medio juni bepalen of ik dat ga doen of niet.
Dus zoals jullie zien, het schiet op, maar er is nog zat kleine puntjes af te werken. :wink:
Genesis
Heb de taxatie iets moeten drukken ivm met de premie betaling voor de verzekering :mrgreen: De Coupe is all-risk verzekerd en geaccepteerd door de verzekerings maatschappij op de waarde van het taxatie rapport en die is dan geldig voor de verzekering voor een periode van 3 jaar. :wink:
Wegens het slechte weer is mijn Coupe de garage niet uitgekomen, maar heb wel de olie lekkage van de Racimex oliecooler op de distributie ring bij het filter verholpen. Tevens de bumper en de onderplaat 'geconfectioneerd' en terug geplaats, is allemaal net pas.
Regelmatig de motor gestart en laten warmdraaien, mijn coupe loopt nog op de computer van Richard en Gaskleppie. als ik terugkom van mijn werk op 24 februari heb ik 5 weken vrij, dan wil ik zodra het beter weer is met Richard en Gaskleppie mijn auto gaan afmaken.
Openstaande punten zijn o.a. andere veer in mijn Tial wastegate, en de gehele boost met controller en BOV afstellen. Catchcan moet nog geplaatst worden. KAT moet nog op maat gemaakt worden.
Gaskleppie kan dan vervolgens mijn auto custommade af gaan stellen. Dan kan die voor een Dyno run, waar ik voor de RDW een uitdraai van 300 pk voor wil hebben.
Als laatste gaan we de Coupe laten keuren door de RDW, al het voorwerk is al gedaan en mijn contact persoon van het RDW in Zoetermeer zal me assisteren, dus ik ga er vanuit dat alles verders goed zal gaan.
Optie op een 2de nieuw gebouwd reserve blok speeld nog steeds mee op de achteregrond zal ik medio juni bepalen of ik dat ga doen of niet.
Dus zoals jullie zien, het schiet op, maar er is nog zat kleine puntjes af te werken. :wink:
Genesis
- Knite Force
- Posts: 1300
- Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm
Gisteren een mooie dag qua weer, dus naar TCC gegaan om de Full Synthetic olie te verwisselen voor minerale olie om zo nog 400 km het blok in te rijden en dan hoop ik bij het rijden daarna weinig tot geen olieverbruik te hebben. Had eerder die dag de standaard benz druk regelaar verwisseld voor een instelbare waarbij ik de druk heb verhoogd van 2.6 naar 3.2 wat als voordeel had dat bij 'vollast' de AFR rond de 10.0 uitkwam en tot 70% gasstand 11.4 tot 12.8
Richard van TCC nog laten rijden in de Honda om te kijken of hij nog 'rare' dingen merkte, was niet het geval, vond alleen het middengebied (nog) niet zo sterk en gasrespons kon volgens hem sneller. Zou een kwestie van afstellen moeten zijn volgens Richard.
Vroeg Richard nog wat hij voor idee had wat het vermogen nu zou zijn, Richard dacht dat het rond de 300 pk zou liggen.
Ben die dag nog zo'n 200 km veel opschakelend en kort boostend wezen rond rijden. Daarmee kwam het Totale aantal gereden km's op 400 km.
Waar ik zeer nieuwsgierig naar was, wat het vermogen nu zou zijn. Dus ff resumerend, ik heb een 100% nw B16A2, Eagle rods, JE pistons prssure ratio rond de 9.0 a 9.2 op 1 blockguard, aangepaste toleranties op circuit belasting en alles is 'geblue-print' de turbo is een GT28RS, de cilinderkop een nw B18C6 met superTech klepveren en Titanium retainers, een intercooler en een 2.5 " open uilaatsysteem geschikt tot +/- 350 pk. Let wel! ik rij met een tijdelijke computer van Richard (hij reed met een B16A2 en een T4 turbo) afgestelddoor Gaskleppie. En mijn ITR nokken staan neutraal de (voor)onsteking idem.
Dus ik heb nog een 'vlotte' Skoda, dus mijn zoon zou in de Skoda gaan rijden (+/- 250 pk / 360 Nm) en ik in de Honda (uiteraard). Eerst alles warm gereden (20 min). Nu hebben we langs Pernis een mooie 2-baans paralelweg naast de A15 liggen, die 's avonds geheel verlaten is.
Dus een open telefoonverbinding (uiteraard) handsfree tot stand gebracht, de afspraak was een rollende start en dan vanaf 50 tot ongeveer 150. (dus voor de Honda in z'n 2 en 3de versnelling). Mijn zoon deed het aftellen. De Skoda won de 1ste meters, daarna kwam de Honda er enkele meters overheen waarbij in z;n 3de versnelling het vermogen van de Honda behoorlijk 'inkakte'. Mijn zoon speelde een beetje vals :mrgreen: , want hij had de Skoda in z'n eerste versnelling staan (die gaat tot 70 km/h). Daarna in z'n 2 gestart waarbij de Honda sneller inliep in z'n 2de versnelling op de Skoda, om de voorsprong niet verder uit te bouwen in z'n 3.
Voordeel van de Skoda was geen wielspin in z'n 2de versnelling (loopt tot 115 km/h) en de Honda veel wielspin in z'n 2. Daarna een run waarbij ik de aftelling deed, vol in z'n 2 waarbij ik veel wielspin had, maar op het moment van volledige grip sprong ik 15 a 20 mtr weg, waarbij in z'n 3de versnelling geen uitloop meer volgde.
Mijn eigen voorlopige conclusie, ook gezien het wagengewicht Honda +/_ 1100 kg vs Skoda +/- 1275 kg, is dat de Honda met een boost van 15 Psi/1.0 Barg in deze setup eigenlijk niet meer vermogen heeft als de Skoda, sterker nog de Honda is een stuk lichter dus het zou zelfs minder kunnen zijn.
Nu zijn er een paar zaken waar ik een slag om de arm moet houden, de ECU is nog niet afgesteld door Gaskleppie, alles staat nog neutraal. Tevens is het heel goed mogelijk dat er motorschade is ontstaan tijdens het inrijden met te weinig koelvloeistof. (btw ik verlies geen koelvloeistof en hoef nix bij te vullen). Maar wat de conditie van de cilinders is weet ik (nog) niet, als ik terugkom van off-shore laat ik tevens een compressie meting doen, zijn alle cilinders gelijk, dan geloof ik het wel, zoniet dan weet ik zeker dat er schade is.
Ik heb besloten de volgende fases te doorlopen:
-compressie meting
-Honda ECU, nokken assen, ontsteking afstellen door Gaskleppie..
-vergelijken met de Skoda.
-Hup de testbank op.
-bij 300 pk of minder, word dit een R&D blok, dus kop eraf en afdraaien om de compressie te verhogen (had ik in gedachten). En lekker experimenteren met wat er verder nog aan mogelijkheden resten.
-Kan een Honda blok wat ik er van verwacht, dan bestel ik een 2de blok en bouw die op, maar dan zonder de fouten die gemaakt zijn met het eerste blok.
Eerst maar eens wachten wat Gaskleppie nog uit z'n hoge hoed kan toveren met mijn Honda.
Genesis
Richard van TCC nog laten rijden in de Honda om te kijken of hij nog 'rare' dingen merkte, was niet het geval, vond alleen het middengebied (nog) niet zo sterk en gasrespons kon volgens hem sneller. Zou een kwestie van afstellen moeten zijn volgens Richard.
Vroeg Richard nog wat hij voor idee had wat het vermogen nu zou zijn, Richard dacht dat het rond de 300 pk zou liggen.
Ben die dag nog zo'n 200 km veel opschakelend en kort boostend wezen rond rijden. Daarmee kwam het Totale aantal gereden km's op 400 km.
Waar ik zeer nieuwsgierig naar was, wat het vermogen nu zou zijn. Dus ff resumerend, ik heb een 100% nw B16A2, Eagle rods, JE pistons prssure ratio rond de 9.0 a 9.2 op 1 blockguard, aangepaste toleranties op circuit belasting en alles is 'geblue-print' de turbo is een GT28RS, de cilinderkop een nw B18C6 met superTech klepveren en Titanium retainers, een intercooler en een 2.5 " open uilaatsysteem geschikt tot +/- 350 pk. Let wel! ik rij met een tijdelijke computer van Richard (hij reed met een B16A2 en een T4 turbo) afgestelddoor Gaskleppie. En mijn ITR nokken staan neutraal de (voor)onsteking idem.
Dus ik heb nog een 'vlotte' Skoda, dus mijn zoon zou in de Skoda gaan rijden (+/- 250 pk / 360 Nm) en ik in de Honda (uiteraard). Eerst alles warm gereden (20 min). Nu hebben we langs Pernis een mooie 2-baans paralelweg naast de A15 liggen, die 's avonds geheel verlaten is.
Dus een open telefoonverbinding (uiteraard) handsfree tot stand gebracht, de afspraak was een rollende start en dan vanaf 50 tot ongeveer 150. (dus voor de Honda in z'n 2 en 3de versnelling). Mijn zoon deed het aftellen. De Skoda won de 1ste meters, daarna kwam de Honda er enkele meters overheen waarbij in z;n 3de versnelling het vermogen van de Honda behoorlijk 'inkakte'. Mijn zoon speelde een beetje vals :mrgreen: , want hij had de Skoda in z'n eerste versnelling staan (die gaat tot 70 km/h). Daarna in z'n 2 gestart waarbij de Honda sneller inliep in z'n 2de versnelling op de Skoda, om de voorsprong niet verder uit te bouwen in z'n 3.
Voordeel van de Skoda was geen wielspin in z'n 2de versnelling (loopt tot 115 km/h) en de Honda veel wielspin in z'n 2. Daarna een run waarbij ik de aftelling deed, vol in z'n 2 waarbij ik veel wielspin had, maar op het moment van volledige grip sprong ik 15 a 20 mtr weg, waarbij in z'n 3de versnelling geen uitloop meer volgde.
Mijn eigen voorlopige conclusie, ook gezien het wagengewicht Honda +/_ 1100 kg vs Skoda +/- 1275 kg, is dat de Honda met een boost van 15 Psi/1.0 Barg in deze setup eigenlijk niet meer vermogen heeft als de Skoda, sterker nog de Honda is een stuk lichter dus het zou zelfs minder kunnen zijn.
Nu zijn er een paar zaken waar ik een slag om de arm moet houden, de ECU is nog niet afgesteld door Gaskleppie, alles staat nog neutraal. Tevens is het heel goed mogelijk dat er motorschade is ontstaan tijdens het inrijden met te weinig koelvloeistof. (btw ik verlies geen koelvloeistof en hoef nix bij te vullen). Maar wat de conditie van de cilinders is weet ik (nog) niet, als ik terugkom van off-shore laat ik tevens een compressie meting doen, zijn alle cilinders gelijk, dan geloof ik het wel, zoniet dan weet ik zeker dat er schade is.
Ik heb besloten de volgende fases te doorlopen:
-compressie meting
-Honda ECU, nokken assen, ontsteking afstellen door Gaskleppie..
-vergelijken met de Skoda.
-Hup de testbank op.
-bij 300 pk of minder, word dit een R&D blok, dus kop eraf en afdraaien om de compressie te verhogen (had ik in gedachten). En lekker experimenteren met wat er verder nog aan mogelijkheden resten.
-Kan een Honda blok wat ik er van verwacht, dan bestel ik een 2de blok en bouw die op, maar dan zonder de fouten die gemaakt zijn met het eerste blok.
Eerst maar eens wachten wat Gaskleppie nog uit z'n hoge hoed kan toveren met mijn Honda.
Genesis
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am