Spuitbus in de kleur van de auto
Yep. Inderdaad een fijne zaak en niet beroerd om iets uit te leggen of advies te geven.
Helaas kon ik gisteren niet verder want één kleur spuitbus bleek niet voldoende hem mooi af te spuiten. Morgen even een nieuwe laten mengen. Kan namelijk niet wachten die blanke lak uit te proberen. Heb mezelf namelijk erg uitgesloofd om die spoiler mooi voor te bereiden. Dat vertaald zich altijd in de laatste stap; de blanke lak.
Helaas kon ik gisteren niet verder want één kleur spuitbus bleek niet voldoende hem mooi af te spuiten. Morgen even een nieuwe laten mengen. Kan namelijk niet wachten die blanke lak uit te proberen. Heb mezelf namelijk erg uitgesloofd om die spoiler mooi voor te bereiden. Dat vertaald zich altijd in de laatste stap; de blanke lak.
-
Netjes spuiten is zeker een vak. De spuitbussen waar ik gewend ben mee te spuiten (normale Motip bussen) spuiten over het algemeen een dunne 'straal'. De gemengde kleurlak en 2k blanke lak bussen spuiten heel diffuus waardoor spuiten minder makkelijk is (langer op eenzelfde plek houden om mooi glad te spuiten).
Ik had te weinig aan één spuitbus dus heb er een bij laten mengen.
In totaal dus voor bijna € 100,- erop gespoten.
Procedure:
- Korrel 240 schuren
- Korrel 1200 nat schuren (was meer dan afdoende omdat de spoiler prof. gespoten was, dus heel glad)
- Ontvetten
- Kleefdoekje er overheen
- Primer
- Korrel 1200 nat
- Kleefdoekje
- Kleurlak
- Schots schuurdoekje (zo'n vierkant gaas achtig ding)
- Kleefdoekje
- Kleurlak
- Schots schuurdoekje
- Kleefdoekje
- 2k blanke lak
- Paar minuten wachten, weer blanke lak (in totaal de hele spuitbus, - 500 ml, opgespoten in een half uur)
Enige wat nu rest is hem een beetje op polijsten. Vooral de blanke lak was lastig spuiten. Met een normale spuitbus zou ik hem gladder gekregen hebben maar aangezien deze 'extreem krasvast is en goed polijstbaar' zou dit dus nog mooier moeten worden.
Paar willekeurige foto's:
Voor ik begon:
(Let op de sinaasappel huid)
Korrel 240
Korrel 1200 nat
Primer (nog nat, geen foto droog)
Kleur droog (geen natte foto's)
2k blanke lak nat
2k blanke lak droog
Gemonteerd
Kleur lijkt niet helemaal te matchen. In de buitenlucht (dus niet in kunstmatig licht) komt het redelijk overheen.
Zal over een tijdje met goed weer nog eens een foto nemen in de buitenlucht.
Laatste note:
De spullen zijn gespoten met onze kachel vol aan (zal een graad of 25 zijn geweest) en helaas heb ik de luxe niet van een afgesloten ruimte dus opwaaiend stof is altijd riskant. Een paar kleine puntjes voel je op de spoiler maar wederom, dat hoop ik weg te polijsten.
Ik had te weinig aan één spuitbus dus heb er een bij laten mengen.
In totaal dus voor bijna € 100,- erop gespoten.
Procedure:
- Korrel 240 schuren
- Korrel 1200 nat schuren (was meer dan afdoende omdat de spoiler prof. gespoten was, dus heel glad)
- Ontvetten
- Kleefdoekje er overheen
- Primer
- Korrel 1200 nat
- Kleefdoekje
- Kleurlak
- Schots schuurdoekje (zo'n vierkant gaas achtig ding)
- Kleefdoekje
- Kleurlak
- Schots schuurdoekje
- Kleefdoekje
- 2k blanke lak
- Paar minuten wachten, weer blanke lak (in totaal de hele spuitbus, - 500 ml, opgespoten in een half uur)
Enige wat nu rest is hem een beetje op polijsten. Vooral de blanke lak was lastig spuiten. Met een normale spuitbus zou ik hem gladder gekregen hebben maar aangezien deze 'extreem krasvast is en goed polijstbaar' zou dit dus nog mooier moeten worden.
Paar willekeurige foto's:
Voor ik begon:
(Let op de sinaasappel huid)

Korrel 240

Korrel 1200 nat

Primer (nog nat, geen foto droog)

Kleur droog (geen natte foto's)

2k blanke lak nat

2k blanke lak droog

Gemonteerd

Kleur lijkt niet helemaal te matchen. In de buitenlucht (dus niet in kunstmatig licht) komt het redelijk overheen.
Zal over een tijdje met goed weer nog eens een foto nemen in de buitenlucht.
Laatste note:
De spullen zijn gespoten met onze kachel vol aan (zal een graad of 25 zijn geweest) en helaas heb ik de luxe niet van een afgesloten ruimte dus opwaaiend stof is altijd riskant. Een paar kleine puntjes voel je op de spoiler maar wederom, dat hoop ik weg te polijsten.
Jammer genoeg is dat het probleem met rode auto's.
De spoiler is nu waarschijnlijk wel in de Originele kleur, maar de rode kleur van auto is na een aantal jaren in weer en wind komen te vervagen.
Vandaar dat het niet 100% matched.
p.s. Voor meer dan 100 euro had ik 'm bij de spuiter gebracht, maar da's altijd achteraf :wink:
De spoiler is nu waarschijnlijk wel in de Originele kleur, maar de rode kleur van auto is na een aantal jaren in weer en wind komen te vervagen.
Vandaar dat het niet 100% matched.
p.s. Voor meer dan 100 euro had ik 'm bij de spuiter gebracht, maar da's altijd achteraf :wink:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
-
Ohja inderdaad, die man mompelde enigszins binnensmonds waardoor ik het niet goed begreep.
Teck Cloth heet het in het Engels.
Er zit een dunne olie laag op en kleeft erg. Zodoende neemt hij alle stofdeeltjes en andere oneffenheden op voor je gaat spuiten.
Teck Cloth heet het in het Engels.
Er zit een dunne olie laag op en kleeft erg. Zodoende neemt hij alle stofdeeltjes en andere oneffenheden op voor je gaat spuiten.
mr. X wrote:Tsja, ik schrok ook nogal toen ik die bussen mocht afrekenen :razz:.
Toch denk ik dat je bij de spuiter nog meer kwijt zou zijn en je ziet zelf hoe de blauwe lak eruit zag. We zullen zien hoe de lak zich houdt maar ik wil hem eerst polijsten.
Wordt vervolgd :wink:.
Succes met polijsten ik ben wel benieuwt hoe je het wilt gaan aanpakken...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
mr. X wrote:Boven korrel 1200 hebben ze bij onze lokale verfboer niet en alleen tot korrel 2000 heb ik mee geschuurd.
Ik heb vroegah alleen metaal gepolijst en dat schuurde ik nooit boven korrel 1000 (en dan alleen als het écht mooi moest, verschil was namelijk nihil).
kwa metaal heb je wel geleik
www.modelbrouwers.nl neus wat rond in de shop die hebben goede polijst setjes met uitleg

The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Hij glanst best goed. Auto staat nu buiten dus mijn spuit kunsten krijgen gelijk extreme temperaturen te verduren. Ben ook bang dat ik hem misschien te snel erop gezet heb. We zullen zien.
Je weet nog niet half hoeveel :wink:. Heb echt enkele full-time dagen in de auto gestopt. Komen alleen maar vragen en ideeën bij dus of het goed is weet ik niet :lol:.
Je weet nog niet half hoeveel :wink:. Heb echt enkele full-time dagen in de auto gestopt. Komen alleen maar vragen en ideeën bij dus of het goed is weet ik niet :lol:.
-
Vind dat het er best netjes uitziet, hoewel het op foto's moeilijk te beoordelen is.
Overigens is dit geen klusje dat een spuiter op kan lossen betreffende het kleurverschil. Gegarandeerd dat als je hem naar een spuiter brengt, je in kunstmatig licht ook kleurverschil hebt. Daar kom je niet onderuit bij een auto van deze leeftijd. Als het in buitenlicht 'acceptabel' is, is het oke. En zo werkt een spuiter ook, geloof me, ik ken er veel.
Het ziet er goed uit zo. Als je het resultaat zelf goed vindt, prima toch. Plus je hebt geld uitgespaard en weer een dagje leerzaam bezig geweest! 8)
Overigens is dit geen klusje dat een spuiter op kan lossen betreffende het kleurverschil. Gegarandeerd dat als je hem naar een spuiter brengt, je in kunstmatig licht ook kleurverschil hebt. Daar kom je niet onderuit bij een auto van deze leeftijd. Als het in buitenlicht 'acceptabel' is, is het oke. En zo werkt een spuiter ook, geloof me, ik ken er veel.
Het ziet er goed uit zo. Als je het resultaat zelf goed vindt, prima toch. Plus je hebt geld uitgespaard en weer een dagje leerzaam bezig geweest! 8)
Ah crap, I knew I shouldn't put the last photo online :wink:.
Wanted to surprise you when you got back. So much for the surprise.
Like we talked about a lot of times. Starting to be a red EK9 bro. I've also got the EK9 suspension from Japoto a few days ago. Now I'm waiting for a mail from Livvy for EK9 swaybars and still need to tint the back window. Since I put the EK9 suspension on it sits so much higher. Looks really retarded. The old suspension was worn as f uck. You could push it down with your hands. So now it doesn't drop down under the weight of the car. That is at least a 7 cm difference (or extra gap distance) between the tire and fenders. Looks like a four by four now.
Wanted to ask this on the forum, since a normal EK9 doesn't sit that high and it basically has all the EK9 parts exept for the front lower wishbones.
Really don't get it.
The TE37 would look the bomb on there, specially since that'll close the gap a little. If you don't mind i'd like to put them on. I'll make some pictures and post them somewhere.
Wanted to surprise you when you got back. So much for the surprise.
Like we talked about a lot of times. Starting to be a red EK9 bro. I've also got the EK9 suspension from Japoto a few days ago. Now I'm waiting for a mail from Livvy for EK9 swaybars and still need to tint the back window. Since I put the EK9 suspension on it sits so much higher. Looks really retarded. The old suspension was worn as f uck. You could push it down with your hands. So now it doesn't drop down under the weight of the car. That is at least a 7 cm difference (or extra gap distance) between the tire and fenders. Looks like a four by four now.
Wanted to ask this on the forum, since a normal EK9 doesn't sit that high and it basically has all the EK9 parts exept for the front lower wishbones.
Really don't get it.
The TE37 would look the bomb on there, specially since that'll close the gap a little. If you don't mind i'd like to put them on. I'll make some pictures and post them somewhere.