het grote niemand snapt er iets van probleem + het vervolg..

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Guest

het grote niemand snapt er iets van probleem + het vervolg..

Post by Guest »

Ok de itr is vandaag voor de 5 :!: de keer binnen, deze keer bij de honda garage in mol voor het probleem waar niemand, zelfs geen enkele honda mechanieker raad mee weet..
Ik hoop dat hier iemand is die mij tips kan geven wat het juist kan zijn, want al bijna 2000€ lichter en nog steeds 0,0 resultaat.

Eerst en vooral het probleem is ongeveer gelijktijdig opgedoken bij het plaatsen van een nieuwe officiele honda-batterij. Voor degene die m'n topics nog niet gevolgd hebben. Of dit enig verband heeft met elkaar is mij nog steeds niet duidelijk, maar het kan. Alhoewel dat de garage wel aan de batterij gewerkt heeft en dus normaal hem wel ff zou moeten laten inlezen hebben.

Nu ff proberen de boel te schetsen.
Itr gekocht met scherm van radio dat slecht display had, was nooit volledig opgelicht. Vorige eigenaar raadde mij aan een andere batterij te steken met de winter in aantocht en omdat hij dat nooit gedaan had.
Ik stelde mij geen verdere vragen omdat m'n neef zo al 3 schermpjes genaaid had, en de itr niet meer bijster goed startte omdat ie al 2weken buitenstond zonder echt gereden te hebben.

Dus honda batterij gaan halen bij de dealer en geinstalleerd.
3 dagen ging alles goed, radio werkte normaal na een tijd, maar na 3dagen sloeg het licht van het scherm ineens terug af.
Volgende dag vertrek ik op mijn werk, kilometer in z'n 5 tegen 100, dan verkeerslichten. Ik rem af en zet em in neutraal, toeren duiken ineens al vooruitlopend nog recht naar beneden en blijven tussen 0-200 schommelen terwijl het lichtje van de batterij aan en uitgaat. Kan hem nog net redden door mn gas in te duwen en hem al gasgevend proberen op toeren te houden.

Volgende dag valt hij wel uit omdat ik te laat ben met gassen, maar dan start hij nog gewoon terug normaal en houdt hij zijn normale toeren op stilstand (900-1000tpm).
Dagen erna begint zodra ik stilsta mijn toerental te schommelen van hoog naar laag, soms tot wel 200 toeren, waarna ik hem er met de gaspedaal terug moet uittrekken of hij blijft gewoon hangen op die 200.
Zodra ik mijn gaspedaal aanraak valt hij eerst terug naar 400toeren, om daarna naar boven te schieten.
op koude motor valt hij automatisch uit als ik direct een lange afstand in z'n 5 moet doen en dan ineens bruusk stoppen. 'Smorgens moet ik meer schakelen en heb ik hier behalve de terugval in toeren als ik op mn gas duw geen last van.

Het rare is ook na een tijd begint het licht van mijn radio terug te branden, vooral als ik hard doortrek. Als hij stilstaat en ik start hem 's morgens is het zo goed als altijd nog aan, terwijl als ik aan mijn werk vertrek het nooit goed aan is. Itr is toen al binnengeweest bij de garage, mijn aarding van mijn batterij zou verkeerd gezeten hebben en ze hebben uit voorzorg alle contacten van mn batterij vervangen. Ze beloofden me dat het niet meer zou gebeuren, en even later een halve km van de garage af voor de verkeerslichten val ik weer stil. resultaat = 0,0.

Ondertussen dacht ik al aan de alternator, omdat mijn ruitenwissers op sommige momenten gewoon vertraagden als ze opstonden tot ze bijna stilstonden. ze zijn ook paar keer blijven stilstaan, maar ff op en af zetten heeft dit altijd wel verholpen. Dan had ik tegelijkertijd ook nog uitgevonden dat er een schroefje uit het slot van mijn handschoenkastje was, waardoor het licht daarin bleef branden. Ik dacht het probleem gevonden te hebben en even ging het beter, maar niet lang.

Daarna weer naar de garage, duurtest gedaan met alle gebruikers volledig opstaan. Voltage van alternator was constante 14.1V, dus daar zou het volgens hun ook niet aan liggen. 1 belangrijk detail vergaten ze wel, de itr was niet in beweging en er werd geen gas gegeven..Versnellingsbak is om bijkomende reden ook nog open geweest, en elke draad in de itr zou uitgemeten zijn, en alles zou volgens hun kloppen en perfect in orde zijn.
Mechanieker van de garage had hem een dag meegenomen om wat km's te maken, en het enige wat die mij wist te vertellen was; "Ja bij ons is hij maar 1 keer uitgevallen, maar voor de rest vinden we er niks aan. Dat is zo erg toch niet, ge hebt toch een goede koop gedaan en ge hebt toch echt een smerig snelle integra gekocht". Hieruit kan ik gewoon opmaken "wij weten niet meer waar zoeken".
Radioprobleem zat volgens hun in de radio, en de ruitenwissers was het motortje oververhit geraakt. (dikke bullshit allemaal)

Als ik nu in die garage kom doen ze altijd belachelijk tegen mij omdat ik er elke dag stond omdat het probleem niet opgelost raakte en ik schrik had dat ik mijn blok aan het vernaaien was. Ik denk niet dat die op 200tpm veel smering krijgt, om nog maar te zwijgen van de schokken soms als ik vertrek met die terugval in toeren. Ik moet elke dag km's file en verkeerslichten rijden, en dit is momenteel een hel..

Als de itr nu stilvalt en ik start hem moet ik hem altijd in gang houden of hij blijft uitvallen, tot hij warmstaat en dan stopt het. Wat ie in theorie ook niet volledig doet, want ervoor is de ECT-sensor vervangen en hij warmt slechts op tot 1 streep voor het midden. Maar dan heb ik alleen nog last van de terugval in toeren tot 400tpm. Dit stopt enkel als ik even paar 100toeren gas bijgeef, ofwel als ik hard optrek. Dan doet hij even normaal maar niet voor lang. Als ik in de file sta en hij krijgt zijn "dansende toeren"kuur, begint er onder de motorkap precies iets meer te werken, geluid wordt zwaarder, auto en versnellingspook beginnen merkbaar harder te trillen, en ik hoor steeds precies heel stil iets dat lijkt op de kiestoon van een telefoon, maar dan een veel lager geluid en heel stil. Wat ik ook nog kan zeggen is zodra ik hem laat uitrollen blijven de toeren hangen op 1100-1200toeren, om als hij 1 seconde gestopt is direct te droppen naar 500 en dan terug naar 7-800. Radioscherm slaat willekeurig op en af, meestal door schokken of zonder duidelijke reden.

Als dit bezoek geen redding brengt (en aan hun 1ste reactie heb ik weinig hoop), dan is het enige wat er nog opzit hem al rijdende op de testbank laten uitlezen op de testbank in het bosch ignition centre hier iets verderop. Zal weer een dure grap worden, maar als zij het niet te weten komen zal ik er nooit achterkomen.

na veel lees- en zoekwerk blijven nog de volgende mogelijkheden over:
-koelvloeistofsensor
-mapsensor
-stappenmotor
-vacuüm
-ontsteking
-verdeler
- slecht laten inlezen itr na batterij af te koppelen

ik zal waarschijnlijk nog wel enkele mogelijkheden niet gevonden hebben, maar ik hoop dat iemand hier iets uit kan opmaken. Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk uitgelegd, omdat ik het na 2maand wel beu ben elke cent die ik overheb uit te geven aan garages die waardeloos werk verrichten.. :evil:
CyRaX

Post by CyRaX »

Toch zou ik een nieuwe dynamo plaatsen...
Apex

Post by Apex »

Hoi,

Dikke lijst met problemen ! Maar dat ie zo laag in de toeren zit als ie warm is kan duiden op een defect brandstof relais. Soldeer em maar eens door. Die voedt nl vanalles.

Als ik me niet vergis zit ie achter je coinbakje.

EN zitten je zekeringen onder de motorkap wel goed vast ? boutjes ff aandraaien misschien.

Als dat niet helpt (=gratis) als eerste dynamo vervangen idd..

Greeetz Vincent
ITR1689

Post by ITR1689 »

Controleer alle massa kabels en aansluitpunten. Indien nodig, massakabels vervangen, boutjes aandraaien etc.
Honda-ATR

Post by Honda-ATR »

Ja of iets met de aarding in de motor ruimte, geen goede aarding kan ook voor de raarste problemen zorgen.
Brand/knippert je CEL niet tijdens de problemen?
Guest

Post by Guest »

Ja ik hou ook nog steeds rekening dat er ergens iets zit dat elke keer mijn batterij leegzuigt, misschien de radio. die vliegt er binnenkort ook zowiezo uit. Die zou zogezegd uitgemeten zijn en volledig in orde, maar dan zou volgens mij het licht niet uitvallen als ik over een bult rij.. daar moet ook ergens iets niet 100% zitten.
of CAI met kloteweer die het gasklephuis teveel vervuild heeft.
Probleem is ik vind zoveel klotemogelijkheden die het kunnen zijn, en als ik de honda dealers laat doen.. die vervangen er maar willekeurig op los tot ze eens beet hebben. Is echt ongelooflijk om te zien :roll: Ze zeggen wel dat ze alles uitmeten, maar ik denk niet dat er veel uitgemeten is eerlijk gezegd. Maar m'n 1ste gedachte blijft dus bij iedereen de meest logische, de dynamo/alternator. Want smorgens zijn ook mijn lichten gedimd, en zodra ik achteruitrij en hij valt terug in toeren gaan mn lichten ook even bijna volledig uit en dan terug aan, precies of de batterij heeft 0,0 reserve.

Nope cel knippert niet, is nog nooit aan geweest. Had met mijn del sol eens dat de aarding van mn ABS beetje verroest was, dan blijft die CEL idd aan. Daar hebben ze toen ook dagen achter gezocht.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Zo, daar ben je lekker mee dan...

Ik kan je helpen maar dan moet je wel wat dingen voor me controleren.

Het eerste dat je moet controleren is de spanning van het totale systeem. Neem een voltmeter en knoop deze goed zichtbaar in je auto. Sluit hem aan bv op je sigaretten aansteker. De grote vraag is wat de spanning doet terwijl je rijd en wat hij doet als je stil staat. De spanning ZOU bij hogere toeren dan +/- 1500rpm altijd rond de 14 volt moeten zijn. Onder dat toerental mag hij inzakken tot rond de 13 volt.

Als hij dit niet doet of ook bij hogere toeren instort kan dat 2 dingen betekenen. Of een massa kabel maakt geen goed contact, of de spannings regelaar in de dynamo maakt er een bende van. Die is al vervangen dus zou je denken dat die het niet kan zijn. Een rotte aarding is dus zeker waarschijnlijk.
Controleer de aard draad die van de chassis balk naar de bak loopt. Dat is de belangrijkste aard aansluiting naar je motor. Verder is er een centraal aardpunt op je thermostaat huis wat ook netjes vast en schoon moet zitten/zijn. Tevens moet de aansluiting op het kleppen deksel aanwezig zijn.

Als dit het allemaal niet is en de spanning blijft goed moeten we dus zoeken naar je stationair probleem. Zo op het eerste gezicht lijkt het een vacuum lek. Dit kan door verschillende dingen komen. Een rotte pvc klep (ding is meestal grijs of rood en zit tussen de runners van je intake, en loopt met een slangetje naar je intake), rotte aansluitingen op je ect sensor, vacuum lek bij de injectoren, eacv (stationar) klep zwaar vervuild. (stappenmotor heb je niet)

Wat heb je verder allemaal aangepast aan je ITR?

oja, dit heb een tijd geleden eens opgeschreven over je stationair. Is dit al eens uitgevoerd om te testen of de basis stationar goed staat?

De enige juiste manier van stationair afstellen is als volgt:

1- motor warm rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
2- stekker los halen van de eacv klep
3- Hij MOET nu 500 a 600rpm stationair draaien, zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's)
4- Als het gelukt is om hem op 500 a 600rpm te laten draaien, stekker er weer op en opnieuw starten en kijk of hij nu redelijk netjes rond de 750rpm loopt.
5- Zet de motor uit en reset de ECU. Dit kan door de accu polen los te halen en 5 minuten te wachten. Er zijn ook nog andere truken voor.
6- Start nu de motor zonder extra gas te geven en laat hem zo 5 minuten draaien. Hij kan dan opnieuw zn stationair "leren"

mogenlijke oorzaken waarom hij niet 500 a 600rpm wil draaien:

Bij een te hoog toerental:
1- luchtlek door oa: verkeerde of rotte pakking, lekkende injector ringen, los slangetje.
2- Te ver openstaande stationair schroef op de gasklep.
3- Te grote lucht opening van de gasklep zelf, vaak met aftermarket gaskleppen.
4- Niet sluitende PCV klep. Dit is dat rode of grijze kunstof 'knietje" wat tussen de runners van je inlaatspruitstuk zit. Er zitten 2 slangetjes op. 1 gaat naar je inlaatspruitstuk en 1 gaat naar beneden naar je carterdamp opvang potje. Knijp met een tang de 1e slang dicht om te zien of dan je stationair zakt. Zakt deze, dan is je PCV plek verstopt.
5- Defecte FITV klep. Dit is een koelvloeistof aangestuurde klep die bij sommige motoren onder de gasklep hangt. Er gaan dus geen snoertjes naar toe. Vaak is deze klep niet nodig en als hij toch kapot is kan hij eventueel vervallen. Het makkelijkste is om de klep los te schroeven en een plak rubber (stuk binnenband ofzo) tussen de klep en het gasklep huis te leggen en de klep weer vast te schroeven. Alle kanalen zijn dan dicht en kan er geen valse lucht meer getrokken worden.

Bij uitvallen van de motor bij los halen stekkertje:
1- Lucht verstopping door verkeerde pakking tussen gasklep en spruitstuk.
2- Te dicht afgestelde stationair schroef op de gasklep.
3- Te kleine lucht spleet in de gasklep waardoor je het met je stationair schroef niet haalt. (vooral bij Skunk2 gaskleppen)
4- Vervuild zeefje in de EACV klep. Haal de klep eraf en maak het zeefje schoon met carb reiniger.

Als hij dan warm 500 a 600rpm draaid, stekker erop. motor opnieuw starten en klaar......

Kleine extra toevoeging:
De stationair regeling bij een obd1 auto haalt bij stationair ongeveer 50% lucht van de stationair schroef, 20% lucht via de gasklep speling en maar 30% van de eacv klep regeling.
Met andere woorden. De eacv heeft maar weinig invloed op de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft om stationair te draaien.
Zorg dus dat de basis goed is, dan kan de ecu de rest regelen.

oja, de koelwater slangen kunnen allemaal weg gehaald worden. Deze zijn in een warm land als nederland echt NIET nodig. Ik rij zelf net als vele andere al jaren zonder en het kan echt geen kwaad.

Jan Visser

Post by Jan Visser »

ITR1689 wrote:Controleer alle massa kabels en aansluitpunten. Indien nodig, massakabels vervangen, boutjes aandraaien etc.

+1
theedge46

Post by theedge46 »

Ik zou t gaan zoeken bij de dynamo. Ruikt ie ook verbrand?
vtec vince

Post by vtec vince »

Zit er ook een module op de ITR?
Ik heb het ooit eens gehad bij een van mijn vorige auto's....lekker aan het rijden en viel ie in een keer uit!
Alleen dat toerental wat zo wisseld heb ik toen niet ervaren , en mijn radio deed ook normaal.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Guest

Post by Guest »

nope ruiken doet ie niks.

thx gaskleppie, zodra ie terug is van de garage zal ik eens op checkup-tocht gaan :wink: Itr staat volledig standaard behalve een CAI (I think E-bay, ik hoop zonder de filter). Maar CAI is echt raar geinstalleerd, zit met de filter in de resonantiebox, is een gat ingemaakt. Maar ik kan hem van onder de motorkap niet uit die resonantiebox trekken. Diegene die zich met die constructie heeft beziggehouden :-? daarmee dat ik ook nog niet weet welke filter eropzit, maar zit goed afgeschermd dus ik verwacht niet dat er extreem veel vuil inkan. Was ook nog aan het wachten op mn weapon-R maar die is eergisteren na 1,5maand pas aangekomen door een hoop douanebullshit, kon eerder geen andere installeren. rest van de stukken ligt nog rustig in de garage te wachten :-)
garage heeft btw die stationairklep maximum opengedraaid zodat "mn stationair niet zo snel zou zakken in het begin"
It just made things worse :evil:

@ vince; module? zit wel een rare stekker naast mn veerpootbrug, is uitgetrokken en zodra ik die insteek gaat er keihard een alarm af :-? garage beweerde dat het iets aftermarket was dat er met een code afgehaald moest worden. maar was in het begin ook al en de 1ste weken had ik geen last dus daar zou het volgens mij niet liggen.
D_ToXx

Post by D_ToXx »

Jan Visser wrote:
ITR1689 wrote:Controleer alle massa kabels en aansluitpunten. Indien nodig, massakabels vervangen, boutjes aandraaien etc.

+1

dacht ik ook aan maar een garage moet dat ook weten lijkt mij.

heb je een alarm erin?

hang eens een ampere tang om de kabel bij de accu als ie uit staat.
misschien een hoog ohmige sluiting.

en ze hebben uit voorzorg alle contacten van mn batterij vervangen

hier geloof ik geen knoop van.. zou wel kunnen hoor maar een accu uit elkaar halen is 5×duurder als een nieuwe.

idee: meet eens met motor uit en lampen uit/aan op de accu de spanning...
blijft de spanning ongveer 12 volt en dimmen de lampen is het een massa probleem. het is maar ff een ingeving. :wink:
Guest

Post by Guest »

thx dudes, ik ben overtuigd dat ik nu al meer weet dan de garage ooit zal weten 8) zodra ie terug is ga ik aan de slag, nu weet ik tenminste wat/waar zoeken.

@gaskleppie; koelslangen weg? bedoel je nu dat je dus de hele radiator en alle bullshit eruit kan smijten zonder dat ie oververhit :?: ik moet wel zeggen mijn itr is een daily, en zoals ik ooit met mn sol in de zomer is 5uur aan 1 stuk in een file gestaan heb bij 30°.. kan me niet inbeelden dat die dan onmisbaar zijn :lol:
BZRKbb2

Post by BZRKbb2 »

Gaskleppie heeft het over koelslangen bij je intake/gasklep, die kan je weghalen, die anderen zijn onmisbaar
Guest

Post by Guest »

BZRKbb2 wrote:Gaskleppie heeft het over koelslangen bij je intake/gasklep, die kan je weghalen, die anderen zijn onmisbaar

ok ik dacht al :lol: in de winter kan ik het me nog wel inbeelden maar in de zomer :twisted:
Jo&

Post by Jo& »

Jan Visser wrote:

+1

+2
slechte massa was mn eerste gedachte.
En ik zou die radio er ff uittrekken! Dat is al 1 reden minder waarom hij zo raar zou doen.

Ik wil best een meeting organiseren waarbij we met zn alle naar je auto gaan kijken?
Ik heb een brug, alleen moet ik ff oprijbaan en een vloertje eronder leggen want ik krijg me auto er niet overheen :roll:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

garage heeft btw die stationairklep maximum opengedraaid zodat "mn stationair niet zo snel zou zakken in het begin"
It just made things worse

En toen ging hij pendelen zeker? haha, klasieke fout.
Is je dynamo nou al vervangen of niet? Staat niet in je verhaal eigenlijk. Wel dat er voor 2000eu aan versleuteld is, maar niet wat er allemaal al vervangen is.

Oja, ik hoor het wel als je die testen gedaan hebt.
VTEClover

relais

Post by VTEClover »

ik heb eventueel wel een brandstofrelais liggen als er hier iets mee is.(ben v belgie)

kabeltje aan de thermostaat kan ook rare storingen geven !!!!
toen ik thermostaat ooit vervangen had ,had ik het oog van de massa wel aangesloten maar met de bout juist ingedraaid.
vergeten volledig aan te draaien.

itr reed normaal tot ik in vtec ging!!! dan begon de toerenteleer op en neer te dansen en viel hij soms stil.
massaprobleem kan hééle rare problemen geven

ik zou om te beginnen ook al de radio afkoppelen zodat deze geen stroom/massa kan verstoren.

ik zeg maar iets een lichte kortsluiting in de radiodisplay aangezien deze raar doet

grtz
Gijs

Post by Gijs »

Mol Motors ? :?:
Honda garage daar aant station in Mol ?
magnificent_one

Post by magnificent_one »

Er is geen andere honda garage in mol :)
Ik hoop voor u da het opgelost geraakt man! rare probleme allemaal...
Locked