banden en uitlijnen.

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
RedSun

Post by RedSun »

:stampen: :silly:
Nana korobi ya oki
itr-1895

Post by itr-1895 »

toen ik 2maand terug m'n civic ging op halen stond hij op 4 verschilende banden en de vorige eigenaar zij dat hij daar nooit heeft kunnen voelen tijdens het rijden.

en ik stond de zelfde avond nog bij de banden boer voor 4 nieuwe banden.

en banden uitbalanceren laat ik nooit doen zie daar het nut niet echt van in.
er hoeft ergens maar wat rommel in je profiel te zitten of een hoekje rubber van de band af te springen omdat je ergens over heen rijd en dan klopt je balancering al niet meer
slydawg

Post by slydawg »

Nog een vraagje voor de kenners,

Als er wordt gesproken over, 1mm toe out total, betekent dat een 1/2mm toe out links en rechts? Of 1mm toe out links en rechts?
culasse

Post by culasse »

Klopt. 1mm total toe out is 1/2mm links en 1/2 mm rechts.
slydawg

Post by slydawg »

Dank u!!
Mathy M

Post by Mathy M »

Vreemd. Zojuist mijn winterset setup weer geplaatst met betrekking tot de aankomende wintersport. Het euvel is als volgt; de auto trekt naar rechts met de winterbanden 17" Dunlup op Type-S velgen. Op de originele FN2 velgen was er niks aan de hand.

Bandenspanning gecontroleerd
Rotatie richting
Banden merk en model
Maten
Profieldiepte
Banden zijn een jaar oud. Ongeveer 2000km.

Het viel me vorig jaar ook al op aan het einde van het winterseizoen. Heb toen de auto laten uitlijnen op de zomer setup. Blijkt nu dat het probleem terugkeert zodra de winterwielen gemonteerd worden. Het lijkt erger te worden bij accelereren. Geen last van trillingen, enz.
Wat zie ik over het hoofd aan oplossingen, behalve gewoon weer laten uitlijnen. Maar ja, dan keert dit probleem jaarlijks terug. Twee keer per jaar uitlijnen lijkt me niet de bedoeling.

De plaatsing van de loodjes wellicht?
culasse

Post by culasse »

Kan het zijn dat je winterbanden directioneel zijn en niet van links naar rechts geroteerd kunnen worden?
Het is wel een raar probleem als je zomerbanden- en wielen probleemloos rechtuit rijden.
Tenck

Post by Tenck »

zijn je winterbanden niet gecupped?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

slydawg wrote:Nog een vraagje voor de kenners,

Als er wordt gesproken over, 1mm toe out total, betekent dat een 1/2mm toe out links en rechts? Of 1mm toe out links en rechts?

Ja, en bedoelen ze dan een halve mm op de stuurstangen, of een halve mm op de rand van de band gemeten?
In het geval van beide kan dus een halve mm per auto verschillen. De fusee stuur armen zijn niet overal even lang en de banden zijn ook niet overal even groot.
In mm je sporing opgeven vind ik altijd maar vaag. Liever in graden, dat zijn altijd vaste waarden die voor elke auto gelijk opgaan.
Mathy M

Post by Mathy M »

@Culasse; Ja dat zijn ze inderdaad, maar ze draaien in de goede richting. Meerdere malen gecontroleerd. Je zou haast gaan denken dat het aan de banden ligt. Het zijn Dunlop Wintersport 3D. Dit zijn behoorlijk goede winterbanden volgens alle reviews. Vorig jaar aangeschaft en hooguit 2000km het asfalt aangeraakt, dus cuppen lijkt me ook sterk. Wat me zojuist wel opviel is dat linksvoor geen balanceerloodjes zitten/of niet meer zitten!? Maar ja, voel geen trillingen, alleen de afwijking???!!!! Kan onbalans in het linker wiel een afwijking naar rechts veroorzaken zonder dat het stuur gaat trillen??

De auto lijkt zweverig aan te voelen. Kan ook de overstap van winter/zomer en 18"/17" zijn. Dus met deze conclusie ben ik voorzichtig.

Gaat het laten checken bij de dealert. Maar nogmaals!! De auto is vorig jaar uitgelijnd op de zomersetup waarbij ik geen afwijking constateer!!
Jo&

Post by Jo& »

Balanceren!!!
Mathy M

Post by Mathy M »

Banden zijn goed gebalanceerd! Zojuist de voorbanden verwisseld, van links naar rechts en andersom. De banden draaien nu tegen de richting in, en wat denk je! De auto rijd weer rechtdoor :shock:
mr. X

Post by mr. X »

Profieldiepte al eens nagemeten van alle vier de banden?
Mathy M

Post by Mathy M »

Ja, is correct.
Locked