Geluid tijdens rijden.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Willie

Geluid tijdens rijden.

Post by Willie »

Hallo iedereen,

Boven de 50 km/u tot 130 km/u hoor ik een raar geluid in mijn Accord. Het komt van rechtsachter en is qua ritme snelheidsgebonden. Ik rij dan gewoon op asfalt. Om het geluid te omschrijven, het klinkt als de ronddraaiende rotorbladen van een helikopter. De garagehouder denkt dat het wel eens een stabilisatorstang kon zijn maar dat het geen kwaad kan maar het begint nu toch echt vervelend te worden tijdens het rijden. Weet iemand wat ik bedoel en wat het kan zijn? Een wiellager was het in ieder geval niet. Dat bleek uit de laatste APK.
Alvast bedankt mensen.

Greetz, Willie.
noppie

Post by noppie »

Misschien iets in je band?

Als het geluid steeds erger word kan t ook zijn dat je band (en) cuppen d.w.z dat ze t profiel scheef of "hoog/laag" afslijt waardoor je ook zo'n geluid krijgt op den duur.
mr. X

Post by mr. X »

Onbalans in de velg/band combinatie. Wellicht is er zo'n loodje afgekomen. Maar dat zou beteken dat hij ook gaat vibreren in het stuur. Ook als je zegt dat het maar tussen de 50 en 130 km/h is neem ik aan dat het boven de 130 minder wordt?

Zo niet zou ik hem even laten balanceren. Kost niets of niet veel. Dan is het over of je kunt verder gaan zoeken naar de oorzaak.

Over de ATR en zijn onderstel weet ik niet veel maar als ik logisch nadenk zou op een vlak stuk weg de stabilisator stang geen invloed kunnen hebben op dit geluid. Deze gaat pas op en neer bij een oneffenheid in de weg en alleen dan zou je het geluid horen. Ook zou het dan niet snelheidsgebonden zijn.
Goelette

Post by Goelette »

Ik zou inderdaad eerst eens watandere wielen er op zeten, of je reservewiel ofzo. Kijken of dat helpt. En anders zou ik je remmen verdenken, misschien zijn die wat krom en lopen ze 1x per omwenteling aan.
Sincx

Post by Sincx »

Wiellagers gechecked ?
eteuben

Post by eteuben »

Sincx wrote:Wiellagers gechecked ?

In zijn 1e post staat van wel, maar dat is continu brommend. Heb de oude Swift 3x een achterste wiellager gegeven, dus weet hoe het klinkt! Dit is als een helicopterblad, dus een bobbel in de band misschien. Onbalans in een achterwiel is iets lastiger te voelen in het stuur!
Willie

Post by Willie »

noppie wrote:Misschien iets in je band?

Als het geluid steeds erger word kan t ook zijn dat je band (en) cuppen d.w.z dat ze t profiel scheef of "hoog/laag" afslijt waardoor je ook zo'n geluid krijgt op den duur.

Hallo Noppie,

Het profiel is links en rechts v/d band gelijk. Geen abnormale slijtage.
Willie

Post by Willie »

Goelette wrote:Ik zou inderdaad eerst eens watandere wielen er op zeten, of je reservewiel ofzo. Kijken of dat helpt. En anders zou ik je remmen verdenken, misschien zijn die wat krom en lopen ze 1x per omwenteling aan.

Hallo Goelette,

Ik zal 1 dezer dagen maar het reservewiel er op gooien en een stukje rijden. In het ergste geval is het dan een kromme schijf zoals jij al zei.
Thanx!!
Jo&

Post by Jo& »

mr. X wrote:Onbalans in de velg/band combinatie. Wellicht is er zo'n loodje afgekomen. Maar dat zou beteken dat hij ook gaat vibreren in het stuur. Ook als je zegt dat het maar tussen de 50 en 130 km/h is neem ik aan dat het boven de 130 minder wordt?

Zo niet zou ik hem even laten balanceren. Kost niets of niet veel. Dan is het over of je kunt verder gaan zoeken naar de oorzaak.

Over de ATR en zijn onderstel weet ik niet veel maar als ik logisch nadenk zou op een vlak stuk weg de stabilisator stang geen invloed kunnen hebben op dit geluid. Deze gaat pas op en neer bij een oneffenheid in de weg en alleen dan zou je het geluid horen. Ook zou het dan niet snelheidsgebonden zijn.

Het kan altijd wel zo zijn, maar normale wijze hoor je on-balas niet, dat voel je idd wel. Cuppen daarin tegen is een logischer...
Jo&

Post by Jo& »

Goelette wrote:Ik zou inderdaad eerst eens watandere wielen er op zeten, of je reservewiel ofzo. Kijken of dat helpt. En anders zou ik je remmen verdenken, misschien zijn die wat krom en lopen ze 1x per omwenteling aan.

Dat heeft alleen zin als je reserve wiel dezelfde maat is, anders heb je allerlei andere invloeden die mee kunnen spelen omdat je krachtverwerking anders is.
Je kan het wel altijd proberen mjah.... Je weet dan nog steeds niet zeker of het aan je wiel ligt, enige is dat je dan weet dat het niet aan je wiel licht als je het geluid nog hoort. Trouwens, je mag maar 80 met een (thuiskomertje-) reserve wiel he!
Keung

Re: Geluid tijdens rijden.

Post by Keung »

Willie wrote: Het komt van rechtsachter en is qua ritme snelheidsgebonden. Ik rij dan gewoon op asfalt. Om het geluid te omschrijven, het klinkt als de ronddraaiende rotorbladen van een helikopter.

Ik ben vrijwel zeker van dat er cupvorming (zaagtandvorming) op het loopvlak is onstaan.
Dit kan je zelf ook controleren door met een vlakke hand over de gehele breedte van de loopvlak te voelen.
Je zult waarschijnlijk voelen dat de (binnenste) schouderblokken een soort van hoogteslag heeft. Dit veroorzaakt het geluid.

Door de complexe wielophanging is het probleem niet op te lossen d.m.v. wieluitlijning, dit is alleen te verminderen door regelmatig (met de beurt) de alle 4 band-velgcombinatie van positie te verwisselen.

Vaak is ook de bandenkeus ook bepalend voor de zaagtandvorming.
hier enkele voorbeelden:

Michelin Pilot Primacy
- gevoeliger voor cupvorming door fijnere schouderblokken op loopvlak.
Image

Michelin Pilot Primacy HP
- minder gevoelig voor cupvorming door massieve schouderblokken op loopvlak.
Image
eteuben

Post by eteuben »

Bridgestone RE 050A XL dan? ... :wink:
Jo&

Post by Jo& »

Bandjes goed op druk houden scheelt toch ook?
jochem dc2

Post by jochem dc2 »

Rijd je niet toevallig op die witte gestreepte strook op het asvalt. Dat kan ook zo'n geluid veroorzaken,.. Haha,..

Flauwekul natuurlijk. Maar wel vervelend.

Greetz,
Jo&

Post by Jo& »

jochem dc2 wrote:Rijd je niet toevallig op die witte gestreepte strook op het asvalt. Dat kan ook zo'n geluid veroorzaken,.. Haha,..

Flauwekul natuurlijk. Maar wel vervelend.

Greetz,

Je weet het nooit he, sommige mensen kunnen echt zooo blond zijn...
Dat ze me bellen dat de tankdop niet open gaat, ik zeg hoe bedoel je? Nou hij doet alleen maar kgrkgrkkk... Ik zeg moet je de andere kant op draaien.... :idea: Hoor ik twee giegelende 18jarige meisjes... Ja geen grapje...
Locked