Verschillen B16B / B18C...
Verschillen B16B / B18C...
Ik lees/hoor de laatste tijd veel goede verhalen over de B16B, deze zou zelfs beter zijn dan de B18C. Kan iemand mij de verschillen, naast de inhoud, tussen deze blokken uitleggen?
B16B 185PK
B18C6 190PK
JDM B18C 197PK
De B16B is een goede motor maar heeft onderin ook niks over. Ivo, een vriend van me, vond het verschil drastisch nadat hij van de standaard B16B naar een B18C6 ging met zelfde upgrades. Pakte vele malen sneller op.
Ik heb zelf ook een keer in zijn EK9 gereden maar het voelt in die auto allemaal lekker. Laat ik het zo zeggen de motor is naar verhouding. De Integra is iets groter en dus heeft iets meer vermogen.
Ik kan je helaas niets vertellen over de inwendige verschillen van deze motoren.
B18C6 190PK
JDM B18C 197PK
De B16B is een goede motor maar heeft onderin ook niks over. Ivo, een vriend van me, vond het verschil drastisch nadat hij van de standaard B16B naar een B18C6 ging met zelfde upgrades. Pakte vele malen sneller op.
Ik heb zelf ook een keer in zijn EK9 gereden maar het voelt in die auto allemaal lekker. Laat ik het zo zeggen de motor is naar verhouding. De Integra is iets groter en dus heeft iets meer vermogen.
Ik kan je helaas niets vertellen over de inwendige verschillen van deze motoren.
-
ik vind het onzin!
De geometry van de b16b zou beter zijn.
Andere zuigersnelheden die gunstiger zouden zijn.
Het grootste gemis vind ik gewoon het gebrek aan koppel van de motor.
Tuurlijk zullen de verschillen minimaal zijn als iemand zoals frank ermee over het circuit knalt...maar dan ook hangt het weer van het type circuit af.
Bij dagelijks gebruik zul je het wel meer werken.
Mijn motor moeten frank en ik nog gaan afstellen zodat het "maximale" eruit komt.
Ik ben tot op heden niet onder de indruk van een b16B in een ej1 coupe.
Ik was wel onder de indruk van een b18c6 in een EG4 hatch... en behoorlijk onder de indruk!!!
Zelfs met mijn overdreven gewicht en een passagier vloog dat ding van zijn plek af .. en genoeg power om hard de bocht uit te komen.
Het is dat ik andere motorische plannen heb... anders had ik er een krukas en zuigers van de b18c5/6 in geplaatst.
Dan maar iets minder toeren draaien of meer kans op slijtage op de cilinderwanden.
De geometry van de b16b zou beter zijn.
Andere zuigersnelheden die gunstiger zouden zijn.
Het grootste gemis vind ik gewoon het gebrek aan koppel van de motor.
Tuurlijk zullen de verschillen minimaal zijn als iemand zoals frank ermee over het circuit knalt...maar dan ook hangt het weer van het type circuit af.
Bij dagelijks gebruik zul je het wel meer werken.
Mijn motor moeten frank en ik nog gaan afstellen zodat het "maximale" eruit komt.
Ik ben tot op heden niet onder de indruk van een b16B in een ej1 coupe.
Ik was wel onder de indruk van een b18c6 in een EG4 hatch... en behoorlijk onder de indruk!!!
Zelfs met mijn overdreven gewicht en een passagier vloog dat ding van zijn plek af .. en genoeg power om hard de bocht uit te komen.
Het is dat ik andere motorische plannen heb... anders had ik er een krukas en zuigers van de b18c5/6 in geplaatst.
Dan maar iets minder toeren draaien of meer kans op slijtage op de cilinderwanden.
- Gaskleppie
Een B16B is volledig gebouwd op max vermogen. En bij elke motor die enkel daarvoor gemaakt is is het nou eenmaal zo dat je dan onderin niks meer hebt.
En dan kan je op zn kop gaan staan, maar veel zal hij laag toeren nooit gaan doen.
De speciale aanpassingen aan dit blok zijn wel gedaan om dat hoge piek vermogen te halen, nergens anders voor.
-Het onderblok is gelijk aan dat van de B18c
-De krukas is gelijk aan die van de B16a maar wel gebalanceerd
-De drijfstangen zijn langer dan die van de B16 en B18 en daardoor heeft hij minder interne weerstand bij hoge toeren.
-Het uitlaat spruitstuk is een 4-2-1 maar heeft wel een grote JDM collector, dus groter dan die van de euro B18c6 en net zo groot als de JDM B18C.
-De cams zijn nog net wat ruiger dan bij de B18C
-Het inlaatspruitstuk is bijna net zo groot als dat van de B18c
-De bak is nog korter dan die van de JDM DC2
Dus als je zo'n motor in een te zware auto zet valt hij tegen (zeker als je er een zwaar persoon in zet (sorry Ant). Zeker als je er de verkeerde (lange) bak aan hangt.
Zet je die motor in een lichte auto met de juiste bak heb je een perfecte circuit motor!
het is de extreemste B serie motor die Honda heeft gebouwd..
Ik vind hem wel ruig, maar wel in de juiste auto...
En dan kan je op zn kop gaan staan, maar veel zal hij laag toeren nooit gaan doen.
De speciale aanpassingen aan dit blok zijn wel gedaan om dat hoge piek vermogen te halen, nergens anders voor.
-De drijfstangen zijn langer dan die van de B16 en B18 en daardoor heeft hij minder interne weerstand bij hoge toeren.
-Het uitlaat spruitstuk is een 4-2-1 maar heeft wel een grote JDM collector, dus groter dan die van de euro B18c6 en net zo groot als de JDM B18C.
Dus als je zo'n motor in een te zware auto zet valt hij tegen (zeker als je er een zwaar persoon in zet (sorry Ant). Zeker als je er de verkeerde (lange) bak aan hangt.
Zet je die motor in een lichte auto met de juiste bak heb je een perfecte circuit motor!
-
Gaskleppie wrote:Dus als je zo'n motor in een te zware auto zet valt hij tegen (zeker als je er een zwaar persoon in zet (sorry Ant). Zeker als je er de verkeerde (lange) bak aan hangt.
...
Hoef je geen sorry voor te zeggen.... is gewoon de waarheid.
Bij mij hangt er idd ook een verkeerde bak aan (b16a2 eg6 bak waar geen synchro meer in werkt)
Mijn ervaring met B16B blokken is die van anderen die allemaal een gebruikt blok uit japan hebben geplaats en allen zonder uitzondering presteren niet op het niveau wat de mensen ervan verwachten.Dat komt denk ik omdat de Japanners er zelf ook erg stevig mee trappen in hun thuisland, dus als je zo'n blok al koopt met 40 a 50K km's dan is de slijtage gelijk aan een factor ugh............ :-?
Dus wat kan je verwachten van een blok die niet meer zo fris is............. Misschien is er iemand in Nederland die er 1 nieuw heeft besteld en gereden, dan weet je wat je werkelijk kan verwachten..........
Van een B16A2 is dat zeker wel bekend en die doen het zonder uitzondering allemaal errug goed! 8)
Genesis
Dus wat kan je verwachten van een blok die niet meer zo fris is............. Misschien is er iemand in Nederland die er 1 nieuw heeft besteld en gereden, dan weet je wat je werkelijk kan verwachten..........
Van een B16A2 is dat zeker wel bekend en die doen het zonder uitzondering allemaal errug goed! 8)
Genesis
mr. X wrote:B16B 185PK
B18C6 190PK
JDM B18C 197PK
Als dit Ivo met de gele EK9 RX is hebben we er een 98 Spec JDM B18C-R ingebouwd, geen B18C6 :wink:
Gaskleppie wrote:Een B16B is volledig gebouwd op max vermogen. En bij elke motor die enkel daarvoor gemaakt is is het nou eenmaal zo dat je dan onderin niks meer hebt.
Dan zit er ook weer verschil tussen de B18's B18C6, 96 Spec en 98 Spec qua nokken, headers, bakverhoudingen, final drives!
genesis wrote:Mijn ervaring met B16B blokken is die van anderen die allemaal een gebruikt blok uit japan hebben geplaats en allen zonder uitzondering presteren niet op het niveau wat de mensen ervan verwachten.Dat komt denk ik omdat de Japanners er zelf ook erg stevig mee trappen in hun thuisland, dus als je zo'n blok al koopt met 40 a 50K km's dan is de slijtage gelijk aan een factor ugh............ :-?
Genesis
Dat is niet geheel waar, klein deel wordt stevig mee getrapt maar het gros zijn zeker in uitermate goede staat. Als ik zie dat we de afgelopen 3 jaar zo'n + 100 B16B swaps hebben geleverd hadden we slechts bij 1 of 2 dat we het idee hadden dat het niet geheel meer was zoals het behoorde te zijn.
We hebben ook B16B swaps met hoge kilometerstanden die bijvoorbeeld naar de cross gaan. Zelfs deze zagen er vaak beter uit dan hier de B16A2's en B18C6 motoren die we gezien hebben.
Je kan best trappen zolang het onderhoud en controles maar gewoon goed gebeuren!
Blitz wrote:
Dat is niet geheel waar, klein deel wordt stevig mee getrapt maar het gros zijn zeker in uitermate goede staat. Als ik zie dat we de afgelopen 3 jaar zo'n + 100 B16B swaps hebben geleverd hadden we slechts bij 1 of 2 dat we het idee hadden dat het niet geheel meer was zoals het behoorde te zijn.
We hebben ook B16B swaps met hoge kilometerstanden die bijvoorbeeld naar de cross gaan. Zelfs deze zagen er vaak beter uit dan hier de B16A2's en B18C6 motoren die we gezien hebben.
Je kan best trappen zolang het onderhoud en controles maar gewoon goed gebeuren!
Ik geloof je op je woord, alleen heb ik in de 10 jaar dat ik de Honda hobby beoefen nog nooit een B16B rijder gesproken die echt tevreden was en lang niet iedereen gaat het vermogen ook echt meten op de bank. En zoals we weten, meten is weten.
Mijn B16A2 met alle 'bolt-ons' vroeger deed het ook errug leuk en ik vraag me werkelijk af waar we over praten vaak, want denken we nu werkelijk dat die 5 of 15 pk de wereld aan verschil maakt als we het al echt merken................... :roll:
Genesis
genesis wrote:Blitz wrote:
Ik geloof je op je woord, alleen heb ik in de 10 jaar dat ik de Honda hobby beoefen nog nooit een B16B rijder gesproken die echt tevreden was en lang niet iedereen gaat het vermogen ook echt meten op de bank. En zoals we weten, meten is weten.
Mijn B16A2 met alle 'bolt-ons' vroeger deed het ook errug leuk en ik vraag me werkelijk af waar we over praten vaak, want denken we nu werkelijk dat die 5 of 15 pk de wereld aan verschil maakt als we het al echt merken................... :roll:
Genesis
Alles hangt ook met vele factoren samen natuurlijk en daarnaast moet je natuurlijk wel weten hoe een B16B is en hier je verwachting op instellen. Zoals Frank al zegt is de B16B een rev engine en geeft het onderin heel erg weinig. Wij hebben ook klanten uit moeten leggen dat ze niet vanaf moment 1 185 pk hebben en het een motor is met weinig koppel.
Voor wat betreft de B16A2 neemt het niet weg dat met goede bolt-ons je ook erg veel fun kan hebben en die zeker lekker van z'n plek komt!
UIteindelijk met een set B18C6 nokken en ITR klepveren heeft Gaskleppie mijn blokkie afgeregeld. Deed het erg goed, topsnelheid was in 2 richtingen op de gps 237 echte km's en dat is rap voor zo'n karretje.
Blokkie zal in z'n toptijd rond de 195 a 200 pk hebben gehad met een eindschot vanaf 7000 rpm tot de 9000 voelde je de Honda echt versnellen.
Tevens heeft Gaskleppie met deze Honda de snelste rondetijd (9:16) neer gezet op de Nordschleife. 8)
Genesis
Blokkie zal in z'n toptijd rond de 195 a 200 pk hebben gehad met een eindschot vanaf 7000 rpm tot de 9000 voelde je de Honda echt versnellen.
Tevens heeft Gaskleppie met deze Honda de snelste rondetijd (9:16) neer gezet op de Nordschleife. 8)
Genesis
-
- Gaskleppie