Suspension by Intrax, the next level!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Suspension by Intrax, the next level!

Post by Gaskleppie »

Het is een heel verhaal geworden, maar ik wil het toch graag met jullie delen....

Na lang zoeken heb ik eindelijk het onderstel waar ik lang na gezocht heb.
Een kleine voorgeschiedenis is wel handig.

Sinds ik de ITR heb heb ik een waanzinnige respect gekregen voor de onderstel specialisten bij Honda. Als je nooit met een stock ITR gereden hebt kan je alleen maar raden wat ik bedoel. De balans van die auto is zo ongelofelijk goed dat ik jaren lang geen schroef hebt veranderd van het onderstel van mn ITR, ondanks de circuit dagen die ik reed.
Door mn afstel werk heb ik in best veel verschillende ITR's kunnen rijden. Vele daarvan waren ofwel verlaagd, of ze hadden een compleet andere demper/veren combinatie. Ik ben toen wel in gaan zien dat je een ITR eerder slechter maakt dan beter. De natuurlijke balans die er standaard in zit werd met menig verlaging set compleet om zeep geholpen. De standaard lichte neiging naar overstuur was door een volledig dooie achterkant omgetoverd tot een nijpend onderstuur! Voor mij een reden om een complete studie te maken van ITR's en hun eigenschappen bij verschillende verlaging sets. Dit, omdat ik ondertussen toch wel op een niveau zat dat er tijdwinst in rondetijden te boeken was door een strakker onderstel. Buiten de wens naar snellere rondetijden begon er een demper te lekken dus was er een extra reden om voor iets anders te gaan kijken. In de tussentijd had ik wel alle rubber bussen vervangen voor PU bussen dus hij was al strakker gaan sturen dan stock.

Ondertussen was ik er ook wel achter dat je wel degenlijk een strak onderstel kon hebben zonder overdadig onderstuur als je maar de juiste veer balans uitzocht. Zo kwam ik bij de Tein circuitmaster RE set uit. Lekker hard en met de juiste veer balans, en met het EDFC waren de dempers van binnenuit te verstellen.
Het resultaat was er direct. Met het kleinste trutte motortje rij ik nu tijden die ik normaal met mn 2 liter deed. De balans van deze set is echt goed. Onderstuur is ver te zoeken en je kan gooien en smijten met de auto zonder dat hij gekke dingen doet. Maargoed, 1 ding bleef me dwars zitten. Sinds de Tein set was de rust in de auto die er van nature zo lekker inzit compleet weg. Hij ging als een hooligan over de baan, fel, scherp, knetterhard, maar ook erg ruig. Zo ruig dat ik toch wel erg graag iets meer rust in de auto wilde. Vergis je niet, hij was ruig maar hij heeft nooit iets geks gedaan wat me verraste. Hij bleef altijd zn lijn volgen die je hem oplegde. Opzich was ik dus super tevreden, aan de andere kans wilde ik meer rust in de auto.

En toen kwam Bas van R-Developments met een aanbod. Hij zocht een ITR rijder die proefkonijn wilde worden om samen met Intrax een speciale trackday/circuit set te ontwikkelen. Die kans heb ik met beide handen beetgepakt.
Samen met Henk Thuis van Intrax heb ik toen een gesprek gehad over m'n ITR, m'n rijstijl, m'n ervaringen, m'n wensen, noem maar op. Henk wilde alles weten om voor mij een perfecte set zou worden. Omdat bleek dat ik wel een vrij neutrale rijstijl heb zou mijn set gelijk erg geschikt zijn als basis voor een trackday set die Bas zou kunnen gaan verkopen. Op die manier had ik de set die ik wilde, en Bas had z'n wens vervuld dat hij graag een set kon aanbieden voor verstokte ITR rijders die op trackdays een perfecte wegligging zoeken.

Zo gezegd zo gedaan. Mn ITR heeft bijna 2 weken bij Intrax gelogeerd en in de tussentijd hebben ze daar een RSA set ontwikkeld. Omdat ze niet zo maar tevreden waren heeft het iets langer geduurd dan de bedoeling was, maar het resultaat is er wel na! Henk belde me persoonlijk om de resultaten te melden. Hij was zeer enthousiast over de wegligging van mn ITR en was zeker benieuwd hoe ik hem vond rijden. (Toch erg leuk als de grote baas van Intrax zelf je onderstel heeft afgesteld en dan nog laaiend enthousiast is over een auto die voor zijn begrippen zeer amateuristisch opgezet is, maar dat terzijde)
Afgelopen maandag was het dan zover dat ik mn ITR opgehaald heb. Op het klinker weggetje waar Intrax aan gevestigd is voelde ik het al direct. Dit is andere koek! De veer keuze die uiteindelijk voor de set gemaakt is is niet eens zo veel anders dan wat de Tein set had, maar de demping was toch wel een stuk verfijnder dan wat ik gewend was. Vooral de kleine richeltjes weet de RSA set netjes vlak te strijken en daardoor heb ik pressies gekregen wat ik wilde en dat is rust in de auto! Echt heel indrukwekkend wat de dempers allemaal vlak strijken. Alleen als je een serieuze hobbel tegenkomt wordt je er weer aan herinnerd dat je door de harde veren en zware verlaging weinig veerweg hebt. De klap (en vaak korte vlucht) is dan bijna net zo hard maar de landing is dan wel een minder hard dan bij de oude set. Je voelt de dempers de klap opvangen en wegwerken.

De balans in de bochten heb ik voor het gemak maar even getest op een 3 baans snelweg die compleet leeg was. Door met 130km/h snel ala F1 banden opwarm praktijken uit te voeren (snelle slingers over 3 banen) krijg je toch wel een goede indruk hoe de achterkant reageert op snelle richting/last wisselingen op hoge snelheid, en ik kan melden dat dat ook heel goed voor elkaar is. Geen spoortje onderstuur en de achterkant is lekker licht zodat hij makkelijk volgt zonder echt uit te stappen. Dit nadert echt de perfectie!
De afstelling van de dempers moet nu natuurlijk wel handmatig, maar dan neem ik wel voor lief.
Al met al is het dus een set geworden waar ik echt heel veel plezier mee ga hebben op het circuit. Puur voor straat woon/werk verkeer zou ik hem niet aanbevelen, maar voor de trackday enthousiasteling die straat gebruik een bijkomende zaak vind is het echt een perfecte set. Door het ruime afstelbereik van de dempers is er in alle situaties een mooie balans te vinden.

Bij deze wil ik dus Bas van R-Developments heel erg bedanken voor de samenwerking! Daardoor zijn er deuren open gegaan die normaal gesproken dicht blijven. De samen werking is perfect gegaan en als er maar iets aan de hand is kan ik gewoon in het Nederlands uitleggen wat er aan scheelt. Service is dus om de hoek en ik mocht zelfs Henk persoonlijk bellen als ik nog vragen over de afstelling had. Ik moest zelfs beloven dat ik hem zou bellen als ik weer een keer op Zandvoort aan het knallen ben. Hij was zeer benieuwd hoe ik hem daar vond rijden. Over persoonlijk contact gesproken!

Nu nog een dagje Zandvoort uitzoeken om hem in het echt uit te proberen. Kan niet wachten! :drive2:

Image
De RSA voordemper zoals hij er nu onderzit.
Image
http://www.r-developments.com/
Image
Joostb
Posts: 184
Joined: Mon Sep 14, 2009 6:30 pm

Post by Joostb »

Interessant interessant :)

Welke springrates heb je nu voor gekozen? Hoeveel softer?
Kun je met deze set ook de rijhoogte aanpassen zonder de preload te verstellen?

Ben benieuwd naar je eerste circuit ervaringen!
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Intressant Frank!
Gaaf dat ze je hebben benanderd om jou en je auto erbij te betrekken om een goed onderstel te ontwikkelen.

Oh ja, laat je hier ook ff weten wanneer je Zandvoort gaat verbazen?
Ik wil je ook graag eens zien rijden ;-)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Door de kleine hulp veer is idd de hoogte in te stellen zonder de preload te beïnvloeden.
Uiteindelijk zijn ze op 120kilo voor en 100kilo achter uitgekomen. De Tein set had 140kilo voor en 100kilo achter. Harder aan de voorkant hebben ze wel geprobeerd, maar ging ten koste aan de grip aan de voorkant dus zijn ze terug gegaan wat een stuk beter werkte.
EK20A
Posts: 244
Joined: Wed Apr 30, 2008 9:31 pm

Post by EK20A »

Daarnaast worden de demper lengtes afgestemd op de rijhoogte, evenals de bumpstops. Goed te lezen dat je zo tevreden bent over de set Frank! Hier nog wat foto's van de sets en de complete DC2 linup: http://www.r-developments.com/2010/09/dc2-suspension/

Groeten, Bas
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Gaaf verhaal, Frank. Klinkt echt super! Ik baal er ontzettend van dat ik nu dat verhaal met die koppeling heb, anders was een onderstel zeker een van de top-prioriteitszaken.

Ben heel benieuwd hoe het rijdt!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Heel gaaf om te lezen Frank! Had de Intrax set al voorbij zien komen op CCH maar wist niet dat jouw DC2 een 'test-mule' was. Prijs is zeker niet verkeerd voor zo'n set en als jij, iemand die kan leven en schrijven met de DC2, er zo over te spreken bent zegt dat meer dan genoeg.

Ik ben inmiddels geïntrigeerd aan het raken door het onderstel en de mogelijkheid om van baan te veranderen maar heb simpelweg niet genoeg ervaring met verschillende auto's, verschillende gewichtsverdelingen of mogelijkheden om hier echt in verder te gaan Het uiteindelijke afstellen vind ik geen struikelblok maar het kiezen van een goede set dempers die geen duizenden Euro's kost wel.

Ben heel benieuwd hoe je dit uiteindelijk op het circuit vindt rijden. Hou ons dus op de hoogte!
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Kwam de Integra RSA set al tegen op de site van R-developments en mijn interesse was toen al gewekt. Jouw omschrijving maakt het nog een stuk interessanter. Redelijke lap tekst, maar het leest lekker weg. :D

Zit net als Stéphane met een kapotte koppeling die voorrang heeft, en wil daarna alle rubbers vervangen voor Hardrace spul en cambersets enzo. Daarna maar verder onderzoek doen naar de suspension. Tegen die tijd kan ik misschien eens met je meerijden om de Intrax set aan te voelen?
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Zeer interessant zoals jij de set beschrijft, ben zeer benieuwd of je nog steeds zo over denkt als je ermee het circuit op bent geweest. Houd ons absoluut op de hoogte van jouw ervaringen, vind de Apexi N1 erg ruig/hard onder m'n ITR en misschien is dit wel een interessante setje voor mij in de toekomst (gelukkig is dit niet mijn daily ride :-) )
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Mooi en goed verhaal Frank, en nog veel beter resultaat !
Zoals ik het mag lezen heb je precies die setup die elke trackday enthousiast zoekt eender welke Type R !

Het moeilijkst is toch de perfecte balans te vinden en zeker voor mensen met een beperkt budget die niet zomaar even wat spul kunnen testen.
Dus wat dat betreft heb je wellicht een mazzeltje zeker als het resultaat je zo aanspreekt. En dat het resultaat jouw aanspreekt vindt ik wat zeggen want als er iemand hard over het circuit gaat 8)
Het verschil ga je pas merken en voelen als je alles uit de auto kan halen en keer op keer ronde tijden neerzet die praktisch hetzelfde zijn tenslotte.

Zelf ook al naar wat setups zitten kijken maar welke springloads tov je motion ratio, wat voor demper, hoogte, mogelijkheid castor in te stellen met een topmount en zo nog wat zaken zoals ook welke camber en toe settings. Valt allemaal niet mee die setup voor de EP3.

Nu zijn er zat merken die een kant en klare set verkopen maar aan reviews lezen van anderen heb je ook precies geen zak door talloze factoren. Soms zijn de springloads ook zo raar tov de standaard motion ratio en vraag je af of die set niet voor jan alleman gemaakt is en niet met bepaalde doelstelling ontwikkeld is. Scratches head and shrugs his shoulders :lol:
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Volgens mij had Koni ook degelijke test uitgevoerd met een ITR hiero....
Maaar toch ontzettend gaaf dat een bedrijf het zo goed aanpakt!

Heb je trouwens nu een gratis setje :twisted:
EK20A
Posts: 244
Joined: Wed Apr 30, 2008 9:31 pm

Post by EK20A »

Frank heeft geen gratis setje, maar uiteraard was de prijs wel aangepast.
Mochten mensen interesse hebben in een op maat gemaakt set voor de type R neem dan even contact met me op via PM of [email="info@r-developments.com"]info@r-developments.com[/email] . De range van sets wordt steeds verder uitgebreid, Uiteraard kunnen er speciale Type R forum prijzen gemaakt worden!

Mvg Bas
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

:thumbs:

:wink:
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

EK20A wrote:Frank heeft geen gratis setje, maar uiteraard was de prijs wel aangepast.
Mochten mensen interesse hebben in een op maat gemaakt set voor de type R neem dan even contact met me op via PM of [email="info@r-developments.com"]info@r-developments.com[/email] . De range van sets wordt steeds verder uitgebreid, Uiteraard kunnen er speciale Type R forum prijzen gemaakt worden!

Mvg Bas


Dat probeerde ik ook niet te implementeren, meer voor wat betreft het op 'maat' gemaakte materiaal.
En zal zeker is bij jullie komen informeren binnenkort ! :wink:
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

mijn EP3 is er ook geweest ries.

onderstuur is compleet weg. gewoon porn....
verder wel wat getest maar een fusee kogel is gaar dus niet op max gezeten..

maar nu al porn...
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Ik begin al wat enthousiast te raken :lol:
EK20A
Posts: 244
Joined: Wed Apr 30, 2008 9:31 pm

Post by EK20A »

Sincx wrote:
EK20A wrote:Frank heeft geen gratis setje, maar uiteraard was de prijs wel aangepast.
Mochten mensen interesse hebben in een op maat gemaakt set voor de type R neem dan even contact met me op via PM of [email="info@r-developments.com"]info@r-developments.com[/email] . De range van sets wordt steeds verder uitgebreid, Uiteraard kunnen er speciale Type R forum prijzen gemaakt worden!

Mvg Bas


Dat probeerde ik ook niet te implementeren, meer voor wat betreft het op 'maat' gemaakte materiaal.
En zal zeker is bij jullie komen informeren binnenkort ! :wink:


1e was richting LCR bedoeld :) . Voor de EP is er een erg mooie 1k2 set beschikbaar zit bij D~toxx onder de auto:

Image

http://www.r-developments.com/2010/07/razor-sharp/

Mvg Bas
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Ziet er goed uit, wat zijn de spring rates van die veren ?
En hebben jullie ook topmounts om castor in te stellen ?
Hoe is de stand van de stuurstangen ?

:lol:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Mochten mensen interesse hebben in een op maat gemaakt set voor de type R neem dan even contact met me op via PM of [email="info@r-developments.com"]info@r-developments.com[/email] . De range van sets wordt steeds verder uitgebreid, Uiteraard kunnen er speciale Type R forum prijzen gemaakt worden!


idd, Intrax doet normaal gesproken nooit direct zaken met particulieren. Henk (van Intrax) vroeg me dan ook om iedereen naar Bas door te sturen ipv direct aan te bellen bij hun.
Ook informatie aanvragen kan via Bas: [email="info@r-developments.com"]info@r-developments.com[/email]
EK20A
Posts: 244
Joined: Wed Apr 30, 2008 9:31 pm

Post by EK20A »

Sincx wrote:Ziet er goed uit, wat zijn de spring rates van die veren ?
En hebben jullie ook topmounts om castor in te stellen ?
Hoe is de stand van de stuurstangen ?

:lol:


Het idee is om uit te gaan van jou als rijder, hier worden de springrates op afgestemt. Er is dus geen "vast setje". De topmount hebben zowel camber als castor verstelling. Voor wat betreft de stand van de stuurstangen, deze wordt geheel op de rijhoogte afgestemt. Dit is dus afhankelijk van de verlaging.
Locked