Na lang zoeken heb ik eindelijk het onderstel waar ik lang na gezocht heb.
Een kleine voorgeschiedenis is wel handig.
Sinds ik de ITR heb heb ik een waanzinnige respect gekregen voor de onderstel specialisten bij Honda. Als je nooit met een stock ITR gereden hebt kan je alleen maar raden wat ik bedoel. De balans van die auto is zo ongelofelijk goed dat ik jaren lang geen schroef hebt veranderd van het onderstel van mn ITR, ondanks de circuit dagen die ik reed.
Door mn afstel werk heb ik in best veel verschillende ITR's kunnen rijden. Vele daarvan waren ofwel verlaagd, of ze hadden een compleet andere demper/veren combinatie. Ik ben toen wel in gaan zien dat je een ITR eerder slechter maakt dan beter. De natuurlijke balans die er standaard in zit werd met menig verlaging set compleet om zeep geholpen. De standaard lichte neiging naar overstuur was door een volledig dooie achterkant omgetoverd tot een nijpend onderstuur! Voor mij een reden om een complete studie te maken van ITR's en hun eigenschappen bij verschillende verlaging sets. Dit, omdat ik ondertussen toch wel op een niveau zat dat er tijdwinst in rondetijden te boeken was door een strakker onderstel. Buiten de wens naar snellere rondetijden begon er een demper te lekken dus was er een extra reden om voor iets anders te gaan kijken. In de tussentijd had ik wel alle rubber bussen vervangen voor PU bussen dus hij was al strakker gaan sturen dan stock.
Ondertussen was ik er ook wel achter dat je wel degenlijk een strak onderstel kon hebben zonder overdadig onderstuur als je maar de juiste veer balans uitzocht. Zo kwam ik bij de Tein circuitmaster RE set uit. Lekker hard en met de juiste veer balans, en met het EDFC waren de dempers van binnenuit te verstellen.
Het resultaat was er direct. Met het kleinste trutte motortje rij ik nu tijden die ik normaal met mn 2 liter deed. De balans van deze set is echt goed. Onderstuur is ver te zoeken en je kan gooien en smijten met de auto zonder dat hij gekke dingen doet. Maargoed, 1 ding bleef me dwars zitten. Sinds de Tein set was de rust in de auto die er van nature zo lekker inzit compleet weg. Hij ging als een hooligan over de baan, fel, scherp, knetterhard, maar ook erg ruig. Zo ruig dat ik toch wel erg graag iets meer rust in de auto wilde. Vergis je niet, hij was ruig maar hij heeft nooit iets geks gedaan wat me verraste. Hij bleef altijd zn lijn volgen die je hem oplegde. Opzich was ik dus super tevreden, aan de andere kans wilde ik meer rust in de auto.
En toen kwam Bas van R-Developments met een aanbod. Hij zocht een ITR rijder die proefkonijn wilde worden om samen met Intrax een speciale trackday/circuit set te ontwikkelen. Die kans heb ik met beide handen beetgepakt.
Samen met Henk Thuis van Intrax heb ik toen een gesprek gehad over m'n ITR, m'n rijstijl, m'n ervaringen, m'n wensen, noem maar op. Henk wilde alles weten om voor mij een perfecte set zou worden. Omdat bleek dat ik wel een vrij neutrale rijstijl heb zou mijn set gelijk erg geschikt zijn als basis voor een trackday set die Bas zou kunnen gaan verkopen. Op die manier had ik de set die ik wilde, en Bas had z'n wens vervuld dat hij graag een set kon aanbieden voor verstokte ITR rijders die op trackdays een perfecte wegligging zoeken.
Zo gezegd zo gedaan. Mn ITR heeft bijna 2 weken bij Intrax gelogeerd en in de tussentijd hebben ze daar een RSA set ontwikkeld. Omdat ze niet zo maar tevreden waren heeft het iets langer geduurd dan de bedoeling was, maar het resultaat is er wel na! Henk belde me persoonlijk om de resultaten te melden. Hij was zeer enthousiast over de wegligging van mn ITR en was zeker benieuwd hoe ik hem vond rijden. (Toch erg leuk als de grote baas van Intrax zelf je onderstel heeft afgesteld en dan nog laaiend enthousiast is over een auto die voor zijn begrippen zeer amateuristisch opgezet is, maar dat terzijde)
Afgelopen maandag was het dan zover dat ik mn ITR opgehaald heb. Op het klinker weggetje waar Intrax aan gevestigd is voelde ik het al direct. Dit is andere koek! De veer keuze die uiteindelijk voor de set gemaakt is is niet eens zo veel anders dan wat de Tein set had, maar de demping was toch wel een stuk verfijnder dan wat ik gewend was. Vooral de kleine richeltjes weet de RSA set netjes vlak te strijken en daardoor heb ik pressies gekregen wat ik wilde en dat is rust in de auto! Echt heel indrukwekkend wat de dempers allemaal vlak strijken. Alleen als je een serieuze hobbel tegenkomt wordt je er weer aan herinnerd dat je door de harde veren en zware verlaging weinig veerweg hebt. De klap (en vaak korte vlucht) is dan bijna net zo hard maar de landing is dan wel een minder hard dan bij de oude set. Je voelt de dempers de klap opvangen en wegwerken.
De balans in de bochten heb ik voor het gemak maar even getest op een 3 baans snelweg die compleet leeg was. Door met 130km/h snel ala F1 banden opwarm praktijken uit te voeren (snelle slingers over 3 banen) krijg je toch wel een goede indruk hoe de achterkant reageert op snelle richting/last wisselingen op hoge snelheid, en ik kan melden dat dat ook heel goed voor elkaar is. Geen spoortje onderstuur en de achterkant is lekker licht zodat hij makkelijk volgt zonder echt uit te stappen. Dit nadert echt de perfectie!
De afstelling van de dempers moet nu natuurlijk wel handmatig, maar dan neem ik wel voor lief.
Al met al is het dus een set geworden waar ik echt heel veel plezier mee ga hebben op het circuit. Puur voor straat woon/werk verkeer zou ik hem niet aanbevelen, maar voor de trackday enthousiasteling die straat gebruik een bijkomende zaak vind is het echt een perfecte set. Door het ruime afstelbereik van de dempers is er in alle situaties een mooie balans te vinden.
Bij deze wil ik dus Bas van R-Developments heel erg bedanken voor de samenwerking! Daardoor zijn er deuren open gegaan die normaal gesproken dicht blijven. De samen werking is perfect gegaan en als er maar iets aan de hand is kan ik gewoon in het Nederlands uitleggen wat er aan scheelt. Service is dus om de hoek en ik mocht zelfs Henk persoonlijk bellen als ik nog vragen over de afstelling had. Ik moest zelfs beloven dat ik hem zou bellen als ik weer een keer op Zandvoort aan het knallen ben. Hij was zeer benieuwd hoe ik hem daar vond rijden. Over persoonlijk contact gesproken!
Nu nog een dagje Zandvoort uitzoeken om hem in het echt uit te proberen. Kan niet wachten! :drive2:
De RSA voordemper zoals hij er nu onderzit.

http://www.r-developments.com/
