Dynorun Rica Tuning

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Locked
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Dynorun Rica Tuning

Post by HONDA »

Vandaag ben ik met mijn wagen op de vermogensbank geweest van Rica Tuning in Wateringen.

Ik verwachtte zelf een waarde tussen de 210 en 215 pk maar het is 222 pk geworden. Van 190 pk naar 222 pk, ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Image

Maurice is met zijn ITR ook op de bank geweest. Hij zal zijn gehaalde waarde hier vandaag ook wel posten al heeft hij ook wat pech gehad. Ik verklap niets... O)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

HELEMAAL TOP DIE SPULLEN VAN SPOON.


Weet Jim het al.



Eric.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ja... :-)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

Ja op de 1ste of op de 2de.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Beide... :-)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

Wat zei die: die bank klopt niet je moet ff nog naar van Beek racing gaan dan weet je zeker wat je hebt.


Eric.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Nee hij trok de gemeten waarde niet in twijfel. Tenminste... niet tegen mij. Ik geloof dat de Rica bank ook wel goed te boek staat dus er is ook geen reden tot ongeloof lijkt me.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Erick
Posts: 271
Joined: Thu Nov 20, 2003 2:35 pm

Post by Erick »

Joh was ie in de war maar in ieder geval heb je nu wel meer Pks dan Frank en dan heb jij nog niks met je brandstogdruk en je computer gedaan.


Eric.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Mooi resultaat voor beide!!!

Ik heb alle lijsten over elkaar gelegt inclusief de mijne (zonder todas en computer). Het verschil is minimaal!
Het verschil dat er is zit in de laatste 500rpm. In de toerenregionen daaronder is de ene soms een flintertje hoger of lager dan de ander maar meer dan 1pk verschil zit er niet in.
In die laatste 500 rpm is het dus een kwestie van of het vermogen blijft stijgen of een beetje in elkaar dipt. Bij sander blijft het dus het meeste staan en heeft dus het hoogste topvermogen.
Maurice en mijn vermogens lijn liggen nagenoeg boven op elkaar en lopen echt pas op de laatste rpm een klein beetje uit elkaar waar dus die ene PK verschil uit komt.

Waanzinnig om te zien dat er zo weinig verschil in zit terwijl er toch wel verschillen in de onderdelen zijn.

Sander heeft een orgineel Honda 4-1 JDM uitlaatspruitstuk met een Spoon uitlaatlijn en een 60mm katvervanger. Luchtfilter is van Spoon.

Maurice heeft een DC sports 4-1 JDM uitlaatspruitstuk met een Invidia uitlaatsysteem en 60mm katvervanger. Luchtfilter is standaard.

Ik heb een DC sports 4-1 JDM uitlaatspruitstuk met HKS uitlaatsysteem met 60mm testpijp. Luchtfilter is standaard.

Mooi vergelijk zo!!
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

hmm ik wil binnekort ook wel eens een run maken, is iedereen bij die rica bank geweest?

Ik kom zelf van maastricht en ben op zoek naar betrouwbare bank, enigzins in de buurt

[edit] oei, wateringen das boven rotterdam, beetie ver voor mij :( [edit]
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Mooi resultaat Sander! Echt goed, met eigenlijk niet eens zoveel aanpassingen.
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Ik geloof dat we idd niet mogen klagen ik zat op 219,1pk en 191,5nm :)

Wel moest m'n uitlaat nog even snel gelast worden omdat er een ophanginkje afbrak :?

Het ergste kwam op de terug weg toen ik van 3 naar 4 schakelde, ik kreeg em in geen enkele versnelling :? koppelingsplaten naar de klote drukgroep enz. Ik wist dat m'n koppelingsplaten al niet te best waren, maarja kunnen er gelijk spulletjes van Exedy in :wink:

Mooi excuus toch, ken het vrouwtje ook niet zeuren :wink:

Al met al leuke dag :wink: je maakt wat mee :!:
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Mooie getallen, maar piek vermogen bij 8500 rpm? Niet echt realistisch eigenlijk.

Ken
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

waarom niet?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Voor een stock motor met I/H/E?
Hoe meten ze de motor rpm? Met de rollen en bakverhouding en bandenmaat of met sensor op bougiekabels?
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Nieuwe Exedy koppelingsplaten zitten erin :wink:
Rijdt weer lekker soepel 8)
kost wat maar dan heb je ook wat :wink:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

ITR1689 wrote:Voor een stock motor met I/H/E?
Hoe meten ze de motor rpm? Met de rollen en bakverhouding en bandenmaat of met sensor op bougiekabels?



Ok, dan zet ik het hier ook nog even neer:


Even een korte uitleg hoe het nou zit met vermogen en koppel:

Vermogen wordt GEMETEN
Koppel wordt BEREKEND

Een run gaat dus als volgd:

1) het toerental wordt geijkt op 5000rpm
2) Er wordt afgeremd tot een laag toerental en de run wordt gestart
3) met kleine stapjes wordt opgeschakeld naar de gewenste versnelling (5)
4) De bank herkent de versnelling en begint de meting.
5) De bank remt de motor steeds zodanig dat er een gelijkmatige versnelling optreed tot de run af is.
6) tijdens deze versnelling wordt de kracht gemeten op alle toerentallen.
7) Als de max rpm gehaald is trapt de runner de koppeling in en laat de rollen uitrollen tot V= 0
Het gemeten vermogen wordt gecorrigeerd met het verlies en de DIN correctie (ik weet niet presies wat dat allemaal inhoud)
9) Het koppel wordt uitgerekend aan de hand van het vermogen en het bijbehoorende toerental. Nm= PK x 7030/RPM

Het toerental maakt dus voor het vermogen niet uit. Voor het koppel wel!
De koppel waarden die Maurice eruit kreeg lijken mij iets te hoog omdat zijn eindtoerental niet helemaal overeen kwam met wat hij hoort te zijn met standaard ecu.
Als je hetzelfde vermogen haalt bij een lager toerental zou dat meer koppel moeten geven. Maar als het toerental dus niet helemaal klopt (140rpm) rekent de bank een te hoog koppel uit.
Jammer maurice!

Je zou de koppellijn opnieuw uit kunnen rekenen. Als je voor elke vermogenswaarde een nieuwe berekenning uitvoerd waarbij je elke keer 140rpm minder neemt krijg je wel de goede waarden.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ik denk juist dat het koppel en toerental wordt gemeten en dat het vermogen wordt berekend. Dit is meestal het geval.

Als de rollenbank de kracht meet bij elk toerental, dan meet hij het koppel.

Bij een verkeerd gemeten toerental (net als bij Maurice) krijg je dan een verkeerd vermogen uit.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Vermogen wordt GEMETEN
Koppel wordt BEREKEND

en niet anders!
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Toch ben ik er niet zeker van dat je gelijk hebt deze keer Frank, vaak wel maar nu even niet!

Lees dit eens: http://forum.hondarevolutions.com/viewtopic.php?t=21581
(eerst even registreren indien nog nooit gedaan)

Let wel ze hebben het over koppel in pounds-feet (lbs-ft), 1 foot pound-force = 1.355818 newton meter, en vermogen in BHP, met 1 brakehorsepower [BHP] = 1.0138697 horsepower [metric / PK in NL]
Locked