ITR1689 wrote:Voor een stock motor met I/H/E?
Hoe meten ze de motor rpm? Met de rollen en bakverhouding en bandenmaat of met sensor op bougiekabels?
Ok, dan zet ik het hier ook nog even neer:
Even een korte uitleg hoe het nou zit met vermogen en koppel:
Vermogen wordt GEMETEN
Koppel wordt BEREKEND
Een run gaat dus als volgd:
1) het toerental wordt geijkt op 5000rpm
2) Er wordt afgeremd tot een laag toerental en de run wordt gestart
3) met kleine stapjes wordt opgeschakeld naar de gewenste versnelling (5)
4) De bank herkent de versnelling en begint de meting.
5) De bank remt de motor steeds zodanig dat er een gelijkmatige versnelling optreed tot de run af is.
6) tijdens deze versnelling wordt de kracht gemeten op alle toerentallen.
7) Als de max rpm gehaald is trapt de runner de koppeling in en laat de rollen uitrollen tot V= 0
Het gemeten vermogen wordt gecorrigeerd met het verlies en de DIN correctie (ik weet niet presies wat dat allemaal inhoud)
9) Het koppel wordt uitgerekend aan de hand van het vermogen en het bijbehoorende toerental. Nm= PK x 7030/RPM
Het toerental maakt dus voor het vermogen niet uit. Voor het koppel wel!
De koppel waarden die Maurice eruit kreeg lijken mij iets te hoog omdat zijn eindtoerental niet helemaal overeen kwam met wat hij hoort te zijn met standaard ecu.
Als je hetzelfde vermogen haalt bij een lager toerental zou dat meer koppel moeten geven. Maar als het toerental dus niet helemaal klopt (140rpm) rekent de bank een te hoog koppel uit.
Jammer maurice!
Je zou de koppellijn opnieuw uit kunnen rekenen. Als je voor elke vermogenswaarde een nieuwe berekenning uitvoerd waarbij je elke keer 140rpm minder neemt krijg je wel de goede waarden.