CTR blaast motor op
CTR blaast motor op
Ik las vandaag in de auto week dat een belg zijn nieuwe CTR motor heeft opgeblazen.
Hoe??? Hij reed 180 in de 5de versnelling en schakelde toen terug naar de 2de versnelling. :shock: :shock: :shock: :shock:
Dan blijft er dus zeker niet veel van je blok over.
Hij dacht dat de toerenbegrenzer dit zou opvangen.
Valt dit onder garantie? :-?
Hoe??? Hij reed 180 in de 5de versnelling en schakelde toen terug naar de 2de versnelling. :shock: :shock: :shock: :shock:
Dan blijft er dus zeker niet veel van je blok over.
Hij dacht dat de toerenbegrenzer dit zou opvangen.
Valt dit onder garantie? :-?
-
- Posts: 667
- Joined: Thu Jul 15, 2004 11:28 am
- Contact:
Geen garantie, maar het is zo gebeurd hoor. Als je van de 5 naar 4 schakelt en er staan G-krachten naar links (scherpe bocht naar rechts), dan komt het wel eens voor dat je in de 2 terechtkomt in plaats van 4.
En je hoeft heus niet hard te trekken, daar is de synchromesh voor, die matcht de omwentelingen voor je, totdat de koppeling omhoogkomt en je motor 13.000 toeren probeert te draaien! :shock:
En je hoeft heus niet hard te trekken, daar is de synchromesh voor, die matcht de omwentelingen voor je, totdat de koppeling omhoogkomt en je motor 13.000 toeren probeert te draaien! :shock:
IvoG wrote:Geen garantie, maar het is zo gebeurd hoor. Als je van de 5 naar 4 schakelt en er staan G-krachten naar links (scherpe bocht naar rechts), dan komt het wel eens voor dat je in de 2 terechtkomt in plaats van 4.
En je hoeft heus niet hard te trekken, daar is de synchromesh voor, die matcht de omwentelingen voor je, totdat de koppeling omhoogkomt en je motor 13.000 toeren probeert te draaien! :shock:
Rij maar eens 60km/u en probeer hem dan maar eens in de 1 te zetten... lukt niet... pas onder de 50km/u....
wat ik ook altijd vreemd vind is dat als de auto achterui is aan het rollen in de vrij, dan kun je hem egwoon in de 1 zetten, maar als de auto vooruit is het rollen in de vrij, dan krijg je hem NIET ind e achteruit, krrrkkkrrt zegt ie dan ( vorige auto ) maar dit hebben alle auto's ik vraag me altijd af hoe dat kan, kan iemand me dat uitleggen?
Nyther wrote:Rij maar eens 60km/u en probeer hem dan maar eens in de 1 te zetten... lukt niet... pas onder de 50km/u....
wat ik ook altijd vreemd vind is dat als de auto achterui is aan het rollen in de vrij, dan kun je hem egwoon in de 1 zetten, maar als de auto vooruit is het rollen in de vrij, dan krijg je hem NIET ind e achteruit, krrrkkkrrt zegt ie dan ( vorige auto ) maar dit hebben alle auto's ik vraag me altijd af hoe dat kan, kan iemand me dat uitleggen?
1e versnelling is moeilijk, ja, maar 2e is veel makkelijker.
Achteruit heeft geen synchromesh en heeft rechte tanden. Je moet em zelfs ook niet in de achteruit zetten als de auto achteruit rolt. Altijd wachten tot de auto helemaal stil staat en ook 2 sec. wachten nadat je de koppeling ingetrapt hebt. Dit om te wachten tot de primaire as van de bak stil staat.
Oh ja, zowel forceren in de 1 als in achteruit is niet goed. Ik laat altijd de auto helemaal tot stilstand komen eer ik naar een van beide overschakel. Je hebt niks te zoeken in de eerste versnelling als je al rijdt, 1 is alleen voor het wegrijden.
Ik heb ooit op het circuit een misshift gehad door de laterale G krachten, en toen draaide mijn motor zeer kortstondig 9000+ toeren (limiter slaat normaal bij 7900 in). Of het nou hierdoor kwam weet ik niet, maar mijn stuurbekrachtigingsriem brak de ronde daarop tijdens het insturen voor de hairpin :shock: . Wat voelde de auto toen overigens goed aan! 8)
Een limiter helpt overigens hier niet, die stopt alleen de ontsteking, maar kan de krukas niet stoppen! :idea:
Ik heb ooit op het circuit een misshift gehad door de laterale G krachten, en toen draaide mijn motor zeer kortstondig 9000+ toeren (limiter slaat normaal bij 7900 in). Of het nou hierdoor kwam weet ik niet, maar mijn stuurbekrachtigingsriem brak de ronde daarop tijdens het insturen voor de hairpin :shock: . Wat voelde de auto toen overigens goed aan! 8)
Een limiter helpt overigens hier niet, die stopt alleen de ontsteking, maar kan de krukas niet stoppen! :idea:
IvoG wrote:Oh ja, zowel forceren in de 1 als in achteruit is niet goed. Ik laat altijd de auto helemaal tot stilstand komen eer ik naar een van beide overschakel. Je hebt niks te zoeken in de eerste versnelling als je al rijdt, 1 is alleen voor het wegrijden.
Ik heb ooit op het circuit een misshift gehad door de laterale G krachten, en toen draaide mijn motor zeer kortstondig 9000+ toeren (limiter slaat normaal bij 7900 in). Of het nou hierdoor kwam weet ik niet, maar mijn stuurbekrachtigingsriem brak de ronde daarop tijdens het insturen voor de hairpin :shock: . Wat voelde de auto toen overigens goed aan! 8)
Een limiter helpt overigens hier niet, die stopt alleen de ontsteking, maar kan de krukas niet stoppen! :idea:
Soms is 1e versnelling wel handig als je auto een beetje rolt. Dat kan je makkelijk doen door te double clutchen. Zet em in z'n vrij, laat koppeling los, geef een beetje gas, hoe harder de auto rolt hoe meer toeren je moet maken, koppeling snel intrappen en in z'n 1 zetten. Als het toerental goed is, dan gaat het heel makkelijk en de synchromesh slijt niet.
Deze methode probeer ik zoveel mogelijk toe te passen tijdens het terugschakelen bij alle versnellingen. Zo gaat de bak langer mee.
Raar dat je stuurbekrachtigingsriem brak bij 9000 toeren. Dat moet ie wel aankunnen eigenlijk. 9000 toeren is niet zo veel. Ik heb ook mijn stuurbekrachtiging helemaal verwijderd meteen in het begin al. Stuurt wel zwaar bij parkeren, maar op het circuit is het ideaal.
Misshift is te voorkomen met een semi-automaat. Als de computer denkt dat ie teveel toeren zal maken als je terugschakelt, dan laat ie dat gewoon niet toe.
ITR1689 wrote:IvoG wrote:Oh ja, zowel forceren in de 1 als in achteruit is niet goed. Ik laat altijd de auto helemaal tot stilstand komen eer ik naar een van beide overschakel. Je hebt niks te zoeken in de eerste versnelling als je al rijdt, 1 is alleen voor het wegrijden.
Ik heb ooit op het circuit een misshift gehad door de laterale G krachten, en toen draaide mijn motor zeer kortstondig 9000+ toeren (limiter slaat normaal bij 7900 in). Of het nou hierdoor kwam weet ik niet, maar mijn stuurbekrachtigingsriem brak de ronde daarop tijdens het insturen voor de hairpin :shock: . Wat voelde de auto toen overigens goed aan! 8)
Een limiter helpt overigens hier niet, die stopt alleen de ontsteking, maar kan de krukas niet stoppen! :idea:
Soms is 1e versnelling wel handig als je auto een beetje rolt. Dat kan je makkelijk doen door te double clutchen. Zet em in z'n vrij, laat koppeling los, geef een beetje gas, hoe harder de auto rolt hoe meer toeren je moet maken, koppeling snel intrappen en in z'n 1 zetten. Als het toerental goed is, dan gaat het heel makkelijk en de synchromesh slijt niet.
Deze methode probeer ik zoveel mogelijk toe te passen tijdens het terugschakelen bij alle versnellingen. Zo gaat de bak langer mee.
Raar dat je stuurbekrachtigingsriem brak bij 9000 toeren. Dat moet ie wel aankunnen eigenlijk. 9000 toeren is niet zo veel. Ik heb ook mijn stuurbekrachtiging helemaal verwijderd meteen in het begin al. Stuurt wel zwaar bij parkeren, maar op het circuit is het ideaal.
Misshift is te voorkomen met een semi-automaat. Als de computer denkt dat ie teveel toeren zal maken als je terugschakelt, dan laat ie dat gewoon niet toe.
Hmmm ik doe altijd als ik terugschakel in versnellignen, tussen eht schakelen de motor ff in toeren laten stijgen,door heel snel een tik op gas te geven en als ik dan een versnelling lager zet, en laat koppeling los, dan zit ie dan meestal al op juiste toerental... is dat wat je bedoelt?
Nyther wrote:Hmmm ik doe altijd als ik terugschakel in versnellignen, tussen eht schakelen de motor ff in toeren laten stijgen,door heel snel een tik op gas te geven en als ik dan een versnelling lager zet, en laat koppeling los, dan zit ie dan meestal al op juiste toerental... is dat wat je bedoelt?
Je bedoelt nadat je geschakeld hebt ff gasgeven voordat je koppeling loslaat? Dat is niet double clutchen.
Ik bedoel gasgeven voordat je het in de versnelling hebt gezet en als ie in z'n vrij zit met koppelingspedaal los.
ITR1689 wrote:Nyther wrote:Hmmm ik doe altijd als ik terugschakel in versnellignen, tussen eht schakelen de motor ff in toeren laten stijgen,door heel snel een tik op gas te geven en als ik dan een versnelling lager zet, en laat koppeling los, dan zit ie dan meestal al op juiste toerental... is dat wat je bedoelt?
Je bedoelt nadat je geschakeld hebt ff gasgeven voordat je koppeling loslaat? Dat is niet double clutchen.
Ik bedoel gasgeven voordat je het in de versnelling hebt gezet en als ie in z'n vrij zit met koppelingspedaal los.
ik doe idd, koppelking in, terugschakelen, tik op gas dat ie in toerens tijgt, en koppeling loslaten, dan zit ie meestal weer op juiste toerengebied..
wat jij bedoel is dat vóó'r dat je een versnelling lager zet, versnelling in de vrij, koppeling los en dan gas geven en dan koppeling in end an schakelen? en dan msichien weer ff tik op gas geven en dan koppeling los..
sjees wat een verhaal, snappen jullie het nog :-?
-
- Posts: 159
- Joined: Sun Jun 13, 2004 8:16 pm
mini-R
Hi,
Als ik een rotonde op rij en ik wil hem in z'n een zetten (ongeveer 30kmh) dan gaat dat al niet soepel vind ik. Is toch wel nodig om snel weg te spuiten. Kan geen kwaad?
Grtz.,
Marco
Als ik een rotonde op rij en ik wil hem in z'n een zetten (ongeveer 30kmh) dan gaat dat al niet soepel vind ik. Is toch wel nodig om snel weg te spuiten. Kan geen kwaad?
Grtz.,
Marco
Re: mini-R
marco gooyaers wrote:Hi,
Als ik een rotonde op rij en ik wil hem in z'n een zetten (ongeveer 30kmh) dan gaat dat al niet soepel vind ik. Is toch wel nodig om snel weg te spuiten. Kan geen kwaad?
Grtz.,
Marco
Met 30 km/h probeer je em in z'n 1 te zetten? Dat is heel slecht voor de synchro. Probeer double clutchen een keer (zie boven).