Hoeveel betrouwbare PK's uit een ATR?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
CWATR

Post by CWATR »

Ik had laatst een discussie met iemand over hoe moeilijk (en duur!) het zou zijn om meer vermogen uit de h22a7 te halen. Zelf denk ik dat 240 pk zo'n beetje het max. haalbare is met benzinedrukregelaar, ander manifold en uitlaatsysteem en ITB's en alles opnieuw inregelen met hodata o.i.d. Wat denken jullie? Wat zou 't kosten?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

H22?
240 is idd nog te doen, meer wordt moeilijker maar is zeker mogenlijk.
Guest

Post by Guest »

Dacht toch ook da meer te doen was. Kem hier ergens een boekje liggen. :D Alleen highboost was niet zo gezond dacht ik.
IvoG

Post by IvoG »

Het enige wat de ATR nodig heeft is een andere bak :idea:
En een afslankprogramma.
CWATR

Post by CWATR »

Ha die IvoG: over dat gewicht ben ik met je eens. Lees mijn reaktie maar op HondaRevolutions (weight of an ATR?). De vraag is eigenlijk specifiek over het maximaal (EN BETROUWBAAR!!!) haalbare vermogen uit de h22a7. Zelf denk ik zo'n 240pk maar ben benieuwd wat er dan precis moet gebeuren en wat het zou kosten. Aangezien er hier een paar echte knutselaars met connecties tussen zitten hoop ik op goeie informatie. Het vermoeden is wel dat het ERG duur is.
CWATR

Post by CWATR »

FredjeNOS: je kunt er met een turbo (en een compleet gesleeved blok met andere drijstangen, zuigers etcetc) nog wel 400pk uit halen maar ik heb het over een atmosferische motor.
Ik denk trouwens dat een turbo-oplossing met ~350 pk en een megakoppel de auto niet al teveel goed zal doen.Tractie vinden blijft een probleem.
Voodoo

Post by Voodoo »

CWATR wrote:Ha die IvoG: over dat gewicht ben ik met je eens. Lees mijn reaktie maar op HondaRevolutions (weight of an ATR?). De vraag is eigenlijk specifiek over het maximaal (EN BETROUWBAAR!!!) haalbare vermogen uit de h22a7. Zelf denk ik zo'n 240pk maar ben benieuwd wat er dan precis moet gebeuren en wat het zou kosten. Aangezien er hier een paar echte knutselaars met connecties tussen zitten hoop ik op goeie informatie. Het vermoeden is wel dat het ERG duur is.

Als je echt serieus bent en je hebt er geld voor, dan zou ik eens contact opnemen met de jongens van DBM Engineering te Maarssen. Die kunnen je aardig op weg helpen denk ik.

http://www.dbmengineering.nl/
Guest

Post by Guest »

Wat is eigenlijk het cr ratio van een stock ATR. :cry:
IvoG

Post by IvoG »

11.0
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

En een afslankprogramma.
En Ivo, wanneer begin je met trainen? :o ops:

maare, het probleem met de h22 is de allumunium cilinderwanden. Deze zijn opgedampt met een silicium achtig goedje (of zoiets) Daardoor zijn ze knap gevoelig voor beschadegingen en boost gestendig zijn ze dus ook niet echt. En boren en honen gaat dus niet bij de h22!

Nou heeft de S2000 ook zo'n soort constructie en bij die motor is het al een paar keer gelukt om er stalen cilinderbussen in te zetten. leuk om een h22 toch nog te kunnen reviseren, maar om er ook op te gaan boosten????
Dan moet je de complete cilinderbussen gaan vervangen voor bv darton sleeves, en dat is hier naar mijn weten nog nooit gedaan.
Guest

Post by Guest »

Boosten wil i ni.
CWATR

Post by CWATR »

Boosten van een h22a7 loopt snel uit op een drama en/of een lege portemonee.
Zag laatst een filmpje van een prelude met Jun zuigers, nokkenassen en ECU en die pompte er zo'n 270pk uit. Wow. Lijkt me wel wat maar zal wel een aardige duit kosten.
HondArd

Post by HondArd »

En een afslankprogramma.

Hoezo een afslankprogramma? Met standaard 212pk en een gewicht van om en nabij 1300kg (wie kan mij zeggen wat een ATR ECHT weegt, want ik ben al massa's tegengekomen in drie verschillende wegenbelastingcategorieën vallen) heeft een ATR een hoger specifiek vermogen als mijn Civic CRX, en dat is mijn graadmeter voor een al dan niet snel vooruit komen. Als ik een auto wilde hebben met een zo hoog mogelijk specifiek vermogen wil hebben, dan had ik wel een Donkervoort-achtige auto gekocht en daar een blok van een S2000 in gelepeld (waarom heeft Joop Donkervoort niet met Honda gebeld toen hij nieuwe motoren zocht voor zijn auto's).
CWATR

Post by CWATR »

Tja, elke kilo is er 1 teveel.

Een lichtere auto maakt dat de auto lichtvoetiger aanvoelt (logisch zou Cruijf zeggen) maar ook hogere bochtsnelheden haalt en zaken als carosserie, remmen etc. minder belast.

212 pk op 1320kg is leuk maar 212 pk op 1200 kg is leuker!

Alleen, als je de auto ook voor je gezinnetje nodig hebt is er niet zoveel wat je kunt doen om gewicht te besparen. Moeders de vrouw en dochterlief zijn toch wel op een klein beetje comfort ingesteld ;-) dus tapijt etc. moet allemaal blijven zitten.
HONDA

Post by HONDA »

Vergeet niet dat gewicht weghalen ook de balans van de wagen verstoord. Een slechte balans maakt je bochtensnelheid weer juist lager...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Vergeet niet dat gewicht weghalen ook de balans van de wagen verstoord. Een slechte balans maakt je bochtensnelheid weer juist lager...

Standaard ITR/ATR/CTR heeft nog niet de ideale gewichtsverdeling. Honda heeft wel zijn best gedaan bij de Type R modellen, maar het kan altijd beter. De S2000 heeft wel een 50/50 gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. NSX volgens mij ook wel. De ITR heeft een verdeling van 60% voor en 40% achter.

Ik zou beginnen met bovenin gewicht weghalen (voor een lager zwaartepunt), dan voorin (voorin is te zwaar vanwege de motor) en dan pas achterin. Dit is ook de reden waarom de ITR geen make-up spiegels heeft in de zonnekleppen. Ze zitten hoog en ook voorin. En er zit ook een dunnere voorruit op de ITR (2 mm of zo dunner dan de andere Integra's (GSR,LS)). Honda heeft ook een lichtere radiateur gemonteerd in de ITR.

Probeer ook meer dingen aan de linkerkant te verwijderen of te verplaatsen naar rechts, omdat de bestuurder links zit.

Dus:
1- Carbon dak :D Zie BMW M3 CSL en EVO 8 MR
2- Carbon motorkap
3- Accu naar achteren, niet te ver naar achteren. Net achter de achterbank rechts is goed en zo laag mogelijk -> rechts in de reservewielruimte.
4- Alle dingen die je niet nodig hebt in de motorruimte voorin, verwijderen. Zoals A/C, stuurbekrachtiging, lichtere radiateur, plastic kappen enz. enz. Eventueel lichtere spruitstuk, motorsteunen (de A/C bracket/motorsteunen van de ITR is daarom van ALU gemaakt).
5- Delen van interieur die wat hoger liggen zoals hoedenplank, plastic kappen, radio, speakers, antenne etc. verwijderen.
7- Lichtere stoelen, achterbank verwijderen.
6- tapijt en teermatten als laatste
7- hele kofferbak leeghalen

Zo blijft de gewichtsverdeling voor en achter min of meer gelijk of gaat richting 55/45. Het zwaartepunt moet gewoon zo laag mogelijk liggen. Het gewicht moet ook zo veel mogelijk naar het midden van de auto (ivm. traagheidsmoment).

Oh ja, ruitensproeierreservoir niet volgooien, want die zit helemaal voorin en ook nog aan de linkerkant (bij de ITR). hehehe :D
IvoG

Post by IvoG »

Carbon motorkappen voor de ATR zijn er niet. Ik heb al 2 keer van 2 verschillende leveranciers uit Engeland gehoord dat ze die gingen laten maken, maar nooit iets gezien of gehoord verder.

Blijft nog staan dat de ATR best een betere bak kan hebben :idea:
CWATR

Post by CWATR »

Inderdaad, geen carbon hoods voor ATR :cry: Zo'n standaard kap weegt stiekem toch nog veel...

Ook heeft Ivog gelijk met v.w.b. de gearbox. Hopeloos dat ding. Overal ter wereld problemen met de syncro's en Honda NL doet net of hun neus bloed. Ik heb verdomme heel wat af moeten zeiken om een box gefixed te krijgen van een auto met 26000km op de klok. Moest uiteindelijk de uren nog betalen ook. Belachelijk want hele geintje had gewoon netjes onder garantie moeten worden gopgelost. Bak is trouwens nog steeds niet geweldig.

Ontopic: ik denk dat met voorgaande maatregelen, zoals ITRxxx die omschrijft, de bochtsnelheid wel degelijk omhoog gaat. Remmen en sprintsnelheid gaat ook stukken beter.

groeten.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

CWATR

Post by CWATR »

Bijna 270 pk is ook zat.... 120Nm ook trouwens.
Locked