Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?

Post by Lucas79 »

Ok, hier een vraag die me al een tijdje bezig houdt. De geleerden zijn het er allemaal over eens dat als je koude lucht bij de motor krijgt, je een heftigere explosie krijgt (en dus meer vermogen), in verband met meer zuurstof in de lucht. (toch?)

waarom verbruikt mijn (een) auto dan gemiddeld toch meer brandstof in de winter?

zomer: gemiddeld verbruik op de snelweg bij 130km/h: 8,2L/100km
winter: gemiddleld verbruik op de snelweg bij 130km/h: 9,0L/100km

Hebben de natuurkundigen onder ons hier een verklaring voor?

(en nee, ik heb geen FN2 om zuinig mee te rijden, ben gewoon beniewd hoe het zit!?)
Deus Ex Machina!
FastFWD
Posts: 232
Joined: Fri Apr 14, 2006 3:35 pm

Post by FastFWD »

koudere lucht, meer zuurstof, en dus meer brandstof nodig om het zaakje draaiende te houden, ook de koude start is kouder, en duurt langer voordat motor op temperatuur is, waarvoor ook extra brandstof nodig is


Ook krimpt brandstof, je betaalt meer voor je 'liter' dan in de zomer, of je krijgt minder voor je geld, brandstof krimpt ongeveer 5%, benzine iets meer, geloof 7%
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

IN DE WINTER LOOPT HIJ VEEL HARDER.

DAT IS WAT IK HEB GEMERKT, MOTOR MAAKT IETS MEER TOEREN.

HEB WEL EEN AEM cai.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

In de winter zou ie eigenlijk minder moeten verbruiken, Koelere brandstof neemt minder volume in, je tankt per definitie meer liters voor je geld. Bovendien neemt de lucht ook minder volume in, dus daar krijg je ook meer van binnen, met automatisch meer vermogen omdat de motor daar de corresponderende hoeveelheid brandstof bij doet.

Daar staat tegenover dat koudere lucht met zijn massa meer op de aarde drukt. De luchtmoleculen zijn trager en plakken als het ware meer aan elkaar. Als je dan probeert een voorwerp, zoals een auto, door zulke lucht heen te duwen met een snelheid van 100 km/uur zal ie meer weerstand ondervinden, met een hoger verbruik tot gevolg.
juggie
Posts: 299
Joined: Sat Mar 31, 2007 6:40 pm

Post by juggie »

Vergeet ook niet dat je dmv je verwarming ook vermogen van je motor ontrekt/ontneemt wat ook weer op gewekt moet worden.

(dit scheelt bij een Toyota Prius ongeveer een halve liter op 100km (16graden ivm 21 graden)
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Mijn idee erachter is toch dat het langer duurt voordat de auto op bedrijfstemperatuur komt (kan komen), hierdoor stijgt het benzineverbruik.

Daarbij rijden we met zijn allen relatief te korte afstanden om de auto langdurig op bedrijfstemperatuur te krijgen, waarop hij het zuinigst is! Alhoewel onze motoren dat weer niet zijn bij 8200tpm :wink:
jochem dc2
Posts: 217
Joined: Sat Apr 12, 2008 9:18 am

Post by jochem dc2 »

eteuben wrote:8200tpm


??? ;)

Maar idd, ik merk dit natuurlijk ook. Ik rijd gemiddeld voor mijn werk, zo'n 17km enkele reis.. Dat is relatief kort. Ik merk ook dat dan pas de motor ECHT goed warm is. Wat ik wel merk, is dat mijn ITR net ietsjes meer power heeft, vooral als ik 's ochtens om 05:15uur de wagen goed warm rijd, en daarna in VTEC ga rijden.

Greetz,
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Daar staat tegenover dat koudere lucht met zijn massa meer op de aarde drukt. De luchtmoleculen zijn trager en plakken als het ware meer aan elkaar. Als je dan probeert een voorwerp, zoals een auto, door zulke lucht heen te duwen met een snelheid van 100 km/uur zal ie meer weerstand ondervinden, met een hoger verbruik tot gevolg.


Is dit een theorie, of is hetverschil in "luchtdichtheid" dusdanig dat dit inderdaad 10% scheelt?

Bedankt voor de rest van de antwoorden, maar dat had ik zelf ook allemaal bedacht. Je hebt vaker de Airco aan (beslagen ruiten) en verwarming moet meer werken, lampen eerder aan, vanwege donker enz. Maar het gaat (ging) er mij om dat er dus ook een verschil is terwijl ik op de snelweg rijd en de cruisecontrol heb aanstaan bij 130km/h. En ja, ik heb dan de airco uit staan, en zet ook de kachel even uit om te kijken of dat veel verschil maakt, enz...

Als er meer zuurstof in de lucht zit, en er meer brandstof in de cilinders gespoten wordt, dan zal de cruisecontrol minder gas geven om die 130km/h te behouden. Mijn gedachte was dus ook dat de auto dan juist zuiniger zou moeten rijden... Dus is er iets dat ik over het hoofd zie waarom de auto toch meer brandstof verbruikt.
Deus Ex Machina!
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

culasse wrote:Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.


Als jij het nou eerst probeert, en ons de resultaten verteld.. is het misschien het overwegen waard :P
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Uhm....verwarming moet meer werken? Lijkt me onzin. De warmte voor in het interieur wordt onttrokken aan de warmte die de motor zowieso genereert. Als je die warmte niet je interieur in laat stromen, wordt simpelweg de motorruimte warmer.

De belangrijkste factor (denk ik) is de koude start en de eerste 10-15 minuten rijden. Bij (zeer) koud weer zie ik op de BC van m'n BMW (*spuugt op de grond*) dat het benzineverbruik vooral dán veel hoger is. Het koude blok levert veel meer weerstand op.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

wesjes wrote:
culasse wrote:Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.


Als jij het nou eerst probeert, en ons de resultaten verteld.. is het misschien het overwegen waard :P


Ik rij momenteel met Eneos 0w30 olie rond. Is ook wel geschikt voor deze lage temperaturen.
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Post by Knite Force »

Ik merk het ook met mijn LT, ik haal ook absoluut de verbruikscijfers niet die ik met warmer weer wel haal.

Zat eerst netjes op 1:10, nu 1: 9,1 ongeveer.
Guest

Post by Guest »

Mijn idee erachter is toch dat het langer duurt voordat de auto op bedrijfstemperatuur komt (kan komen), hierdoor stijgt het benzineverbruik.


Klopt, motormanagement schakelt later uit "choke" stand
juggie
Posts: 299
Joined: Sat Mar 31, 2007 6:40 pm

Post by juggie »

En het wegdek indien vochtig (of gladder) zal dit ook meer weerstand of verliezen geven waardoor de motor meer vermogen moet geven bij bv 130 km.

Overigens verwarming kost energie/vermogen, sterker nog als je de warmte/energie die verloren gaat in een motor volledig zou kunnen gebruiken heb je erzo tientallen procenten rendement/vermogen erbij..
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

juggie wrote:Overigens verwarming kost energie/vermogen, sterker nog als je de warmte/energie die verloren gaat in een motor volledig zou kunnen gebruiken heb je erzo tientallen procenten rendement/vermogen erbij..


Matuurlijk wordt een groot gedeelte van de energie uit de brandstof omgezet in warmte...is nu eenmaal een verbrandingsmotor. Maar verwarming aan of uit maakt qua verbruik niks uit.

Het is niet hetzelfde als , bijvoorbeeld, rijden met verlichting aan. Door de zwaarder belastte dynamo gaat de motor wel meer verbruiken.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

culasse schreef:
Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.


Als jij het nou eerst probeert, en ons de resultaten verteld.. is het misschien het overwegen waard :P


Absoluut NIET doen!
Onze high end motoren kunnen misschien in dit soort omstandigheden op dit soort dunne olieen lopen maar onder warme omstandigheden is hij echt te dun (wie zegt dat je niet een keertje vol gas over de snelweg knalt in de winter?. )
Ten eerste is het dat bij elke verandering van olie type je motor eerst weer even wat extra slijtage heeft voor hij weer "gewend" is aan je nieuw gekozen olie en ten tweede hebben we allemaal een olie/water warmte wisselaar waardoor uiteindelijk de olie toch op een goede temperatuur komt. Je zou dan dus alleen dit soort dunne olie gebruiken voor de eerste 5 minuten dat je rijd.
0W30 is echt te dun! En ga er nou niet over discuseren, dat hebben we al genoeg gedaan hier!
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

"Bij winterse temperaturen van -20C '....

Wanneer hebben wij dat hier nou in ons landje?
:wink:
Guest

Post by Guest »

0W30, zelfs VAG stapt van dit soort (longlife) olien af i.v.m. olieverbruik.

5W30 of 5w40 synth zeg ik en geen aldi of gamma olie die weliswaar aan de specificaties voldoen maar na 3000km geen doping meer hebben en daarmee gedegradeerd worden tot fietskettingolie.
jochem dc2
Posts: 217
Joined: Sat Apr 12, 2008 9:18 am

Post by jochem dc2 »

Absoluut NIET doen!

0W30 is echt te dun! En ga er nou niet over discuseren, dat hebben we al genoeg gedaan hier!


x2

Greetz,
Locked