Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?
Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?
Ok, hier een vraag die me al een tijdje bezig houdt. De geleerden zijn het er allemaal over eens dat als je koude lucht bij de motor krijgt, je een heftigere explosie krijgt (en dus meer vermogen), in verband met meer zuurstof in de lucht. (toch?)
waarom verbruikt mijn (een) auto dan gemiddeld toch meer brandstof in de winter?
zomer: gemiddeld verbruik op de snelweg bij 130km/h: 8,2L/100km
winter: gemiddleld verbruik op de snelweg bij 130km/h: 9,0L/100km
Hebben de natuurkundigen onder ons hier een verklaring voor?
(en nee, ik heb geen FN2 om zuinig mee te rijden, ben gewoon beniewd hoe het zit!?)
waarom verbruikt mijn (een) auto dan gemiddeld toch meer brandstof in de winter?
zomer: gemiddeld verbruik op de snelweg bij 130km/h: 8,2L/100km
winter: gemiddleld verbruik op de snelweg bij 130km/h: 9,0L/100km
Hebben de natuurkundigen onder ons hier een verklaring voor?
(en nee, ik heb geen FN2 om zuinig mee te rijden, ben gewoon beniewd hoe het zit!?)
Deus Ex Machina!
koudere lucht, meer zuurstof, en dus meer brandstof nodig om het zaakje draaiende te houden, ook de koude start is kouder, en duurt langer voordat motor op temperatuur is, waarvoor ook extra brandstof nodig is
Ook krimpt brandstof, je betaalt meer voor je 'liter' dan in de zomer, of je krijgt minder voor je geld, brandstof krimpt ongeveer 5%, benzine iets meer, geloof 7%
Ook krimpt brandstof, je betaalt meer voor je 'liter' dan in de zomer, of je krijgt minder voor je geld, brandstof krimpt ongeveer 5%, benzine iets meer, geloof 7%
In de winter zou ie eigenlijk minder moeten verbruiken, Koelere brandstof neemt minder volume in, je tankt per definitie meer liters voor je geld. Bovendien neemt de lucht ook minder volume in, dus daar krijg je ook meer van binnen, met automatisch meer vermogen omdat de motor daar de corresponderende hoeveelheid brandstof bij doet.
Daar staat tegenover dat koudere lucht met zijn massa meer op de aarde drukt. De luchtmoleculen zijn trager en plakken als het ware meer aan elkaar. Als je dan probeert een voorwerp, zoals een auto, door zulke lucht heen te duwen met een snelheid van 100 km/uur zal ie meer weerstand ondervinden, met een hoger verbruik tot gevolg.
Daar staat tegenover dat koudere lucht met zijn massa meer op de aarde drukt. De luchtmoleculen zijn trager en plakken als het ware meer aan elkaar. Als je dan probeert een voorwerp, zoals een auto, door zulke lucht heen te duwen met een snelheid van 100 km/uur zal ie meer weerstand ondervinden, met een hoger verbruik tot gevolg.
Mijn idee erachter is toch dat het langer duurt voordat de auto op bedrijfstemperatuur komt (kan komen), hierdoor stijgt het benzineverbruik.
Daarbij rijden we met zijn allen relatief te korte afstanden om de auto langdurig op bedrijfstemperatuur te krijgen, waarop hij het zuinigst is! Alhoewel onze motoren dat weer niet zijn bij 8200tpm :wink:
Daarbij rijden we met zijn allen relatief te korte afstanden om de auto langdurig op bedrijfstemperatuur te krijgen, waarop hij het zuinigst is! Alhoewel onze motoren dat weer niet zijn bij 8200tpm :wink:
-
- Posts: 217
- Joined: Sat Apr 12, 2008 9:18 am
eteuben wrote:8200tpm
???

Maar idd, ik merk dit natuurlijk ook. Ik rijd gemiddeld voor mijn werk, zo'n 17km enkele reis.. Dat is relatief kort. Ik merk ook dat dan pas de motor ECHT goed warm is. Wat ik wel merk, is dat mijn ITR net ietsjes meer power heeft, vooral als ik 's ochtens om 05:15uur de wagen goed warm rijd, en daarna in VTEC ga rijden.
Greetz,
Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.
Daar staat tegenover dat koudere lucht met zijn massa meer op de aarde drukt. De luchtmoleculen zijn trager en plakken als het ware meer aan elkaar. Als je dan probeert een voorwerp, zoals een auto, door zulke lucht heen te duwen met een snelheid van 100 km/uur zal ie meer weerstand ondervinden, met een hoger verbruik tot gevolg.
Is dit een theorie, of is hetverschil in "luchtdichtheid" dusdanig dat dit inderdaad 10% scheelt?
Bedankt voor de rest van de antwoorden, maar dat had ik zelf ook allemaal bedacht. Je hebt vaker de Airco aan (beslagen ruiten) en verwarming moet meer werken, lampen eerder aan, vanwege donker enz. Maar het gaat (ging) er mij om dat er dus ook een verschil is terwijl ik op de snelweg rijd en de cruisecontrol heb aanstaan bij 130km/h. En ja, ik heb dan de airco uit staan, en zet ook de kachel even uit om te kijken of dat veel verschil maakt, enz...
Als er meer zuurstof in de lucht zit, en er meer brandstof in de cilinders gespoten wordt, dan zal de cruisecontrol minder gas geven om die 130km/h te behouden. Mijn gedachte was dus ook dat de auto dan juist zuiniger zou moeten rijden... Dus is er iets dat ik over het hoofd zie waarom de auto toch meer brandstof verbruikt.
Deus Ex Machina!
culasse wrote:Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.
Als jij het nou eerst probeert, en ons de resultaten verteld.. is het misschien het overwegen waard :P
Uhm....verwarming moet meer werken? Lijkt me onzin. De warmte voor in het interieur wordt onttrokken aan de warmte die de motor zowieso genereert. Als je die warmte niet je interieur in laat stromen, wordt simpelweg de motorruimte warmer.
De belangrijkste factor (denk ik) is de koude start en de eerste 10-15 minuten rijden. Bij (zeer) koud weer zie ik op de BC van m'n BMW (*spuugt op de grond*) dat het benzineverbruik vooral dán veel hoger is. Het koude blok levert veel meer weerstand op.
De belangrijkste factor (denk ik) is de koude start en de eerste 10-15 minuten rijden. Bij (zeer) koud weer zie ik op de BC van m'n BMW (*spuugt op de grond*) dat het benzineverbruik vooral dán veel hoger is. Het koude blok levert veel meer weerstand op.
wesjes wrote:culasse wrote:Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.
Als jij het nou eerst probeert, en ons de resultaten verteld.. is het misschien het overwegen waard :P
Ik rij momenteel met Eneos 0w30 olie rond. Is ook wel geschikt voor deze lage temperaturen.
- Knite Force
- Posts: 1300
- Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm
En het wegdek indien vochtig (of gladder) zal dit ook meer weerstand of verliezen geven waardoor de motor meer vermogen moet geven bij bv 130 km.
Overigens verwarming kost energie/vermogen, sterker nog als je de warmte/energie die verloren gaat in een motor volledig zou kunnen gebruiken heb je erzo tientallen procenten rendement/vermogen erbij..
Overigens verwarming kost energie/vermogen, sterker nog als je de warmte/energie die verloren gaat in een motor volledig zou kunnen gebruiken heb je erzo tientallen procenten rendement/vermogen erbij..
juggie wrote:Overigens verwarming kost energie/vermogen, sterker nog als je de warmte/energie die verloren gaat in een motor volledig zou kunnen gebruiken heb je erzo tientallen procenten rendement/vermogen erbij..
Matuurlijk wordt een groot gedeelte van de energie uit de brandstof omgezet in warmte...is nu eenmaal een verbrandingsmotor. Maar verwarming aan of uit maakt qua verbruik niks uit.
Het is niet hetzelfde als , bijvoorbeeld, rijden met verlichting aan. Door de zwaarder belastte dynamo gaat de motor wel meer verbruiken.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
culasse schreef:
Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar misschien is het een idee om 0w20 olie in de motor te gooien. In een land als Amerika en Canada zijn er Honda eigenaren die, speciaal voor winterse termperaturen van -20 graden en meer zulke olie in hun wagen doen. Met zulke olie komt de motor sneller op temperatuur en wordt de motor goed heet. Misschien scheelt het zelfs wel qua verbruik.
Bij sommige van de oude roestbakken waar ik heel vroeger mee reed moest ik na een stevig nachtje vriezen een stuk karton voor de radiator bevestigen om ervoor te zorgen dat de motor überhaupt wat op temperatuur kwam. Bedrijfstermperatuur is niet iets om te onderschatten.
Als jij het nou eerst probeert, en ons de resultaten verteld.. is het misschien het overwegen waard :P
Absoluut NIET doen!
Onze high end motoren kunnen misschien in dit soort omstandigheden op dit soort dunne olieen lopen maar onder warme omstandigheden is hij echt te dun (wie zegt dat je niet een keertje vol gas over de snelweg knalt in de winter?. )
Ten eerste is het dat bij elke verandering van olie type je motor eerst weer even wat extra slijtage heeft voor hij weer "gewend" is aan je nieuw gekozen olie en ten tweede hebben we allemaal een olie/water warmte wisselaar waardoor uiteindelijk de olie toch op een goede temperatuur komt. Je zou dan dus alleen dit soort dunne olie gebruiken voor de eerste 5 minuten dat je rijd.
0W30 is echt te dun! En ga er nou niet over discuseren, dat hebben we al genoeg gedaan hier!
-
- Posts: 217
- Joined: Sat Apr 12, 2008 9:18 am