HONDA wrote:Het Type-R concept is eigenlijk al minder en minder geworden vanaf 2002...
De één vindt dat een Type-R nu exclusiever wordt, ik vind het pure armoede van eens een zeer sportief merk.
Daar ben ik het compleet mee eens en dat heb ik zelf ook vaker aangegeven tot ongenoegen van vele.
De laatste Type-R's die het concept nog goed weergeven zijn de EK9 en DC2, al wat daarna komt is meer gericht op het maken van een dagelijks te rijden auto en minder op een circuit auto. Dat is gewoon een feit en dat is juist waar de Type-R badge voor staat. De FD2 maakt weer een bokkensprong de goede kant op, maar helaas slaat de FN2 de plank finaal mis na de EP3. Nogmaals, het is eerder een VTi geworden dan een rasechte Type-R.
Dát is ook de reden waarschijnlijk waarom hij afgekraakt wordt en als je de auto bekijkt hoe ze hem in de markt zetten (een echte Type-R) is het gewoon een mindere auto. Punt. Moeilijk te verwerken voor sommige maar dat is gewoon zo, linksom of rechtsom. Voor sommige is het een betere auto juist omdat zij hem gebruiken als dagelijkse auto en lange afstanden mee rijden maar, en je kunt me hierom gaan haten, dat is niet het doel van een echte Type-R.
Bovenstaand gezegd te hebben betekent niet dat, bijvoorbeeld een EP3, geen onwijs goede basis is. De motor is inderdaad briljant en heeft veel potentie, het chassis is stijf maar als je in een DC2 of EK9 gereden heb weet je wat de auto mist.
Ik heb ze zelf beide gehad. De DC2 heb ik 2 jaar gereden en met tegenzin verkocht, de EP3 ging na 5 maanden. Voornamelijk de VTEC beleving is minder, de EP3 schiet met 6000 erin en strak op de 8000 toeren klapt hij in de begrenzer tegenover de DC2 die bij 5800 erin schiet en 8700 in de begrenzer klapt.
Helaas schieten we met deze discussie niet veel op want hij is al tevergeefs vaker gevoerd. Het is niet zo dat ik andere auto's wil afkraken omdat ik zelf bepaalde auto's heb maar als je het zwart wit wil bekijken zijn dit de feiten. De FN2 is een echt een on-wijs mooie auto maar met een minder vleugje R.
Then again, als dit de R-badge in leven houdt door een bepaalde doelgroep aan te spreken zal je mij zeker niet horen klagen. Datzelfde geldt namelijk ook voor het (compleet) groene imago van Honda op dit moment. Als ze hiermee hun bedrijf veilig stellen om later weer sportauto's te gaan maken, mogen we dan klagen?